De mannenmode stelt deze winter het pak centraal. Van een eenduidig manbeeld is echter geen sprake. Klassiek of verknipt, macho of androgyn, discreet of excentriek, de stijlen worden tegen elkaar uitgespeeld.

de nieuwe yuppies

De wind in de Europese en Amerikaanse politiek waait van rechts, en dat is in de mannenmode niet anders. “Mannen zijn conservatief”, zei Miuccia over haar Prada-collectie, en donkerblauwe pakken met dubbele knopenrij en eenvoudige kasjmieren overjassen zullen vast verkopen. Scherpe krijtstreeppakken, aktetassen en Clark Kent-monturen lokken bankiers naar Dolce & Gabbana, maar hun garderobe domineert overal. Van de zwarte collectie van Versace en de driedelige pakken van Dries Van Noten, Paul Smith en Yves Saint Laurent tot de lederen computertassen van Xavier Delcour. Collecties als Emporio Armani investeerden de laatste jaren dan in sportswear en street credibility, nu keren ze terug naar slank kleermakerswerk. Let wel, in de massa verdwijnen in een effen zwart of grijs pak à la Cary Grant is niet de bedoeling. Zoals Japanse kantoorjongens om het hipste kapsel vechten, strijden mannencollecties om het hipste accessoire. Corsages en gebloemde overhemden van Burberry, hippe gebreide mutsen van Prada, pins met sterren of halve manen van Costume National bijvoorbeeld. Kunt u trouwens een das knopen ? Die is helemaal terug en vaak grafisch bedrukt, zoals bij Versace, of effen en slank, zoals bij Raf Simons. Zijn scherpe pakken en mantels in de aanloop naar de eerste collectie voor Jil Sander, ook al van de Prada-groep, doen Miuccia alvast watertanden.

DE ARISTOCRATEN

U mag dan een klassiek seizoen verwachten, het is er ook een van opzichtige weelde. Van kostbare stoffen als fluweel en zijde en de oud-wereldse luxe van Europese aristocraten. Zeker bij Roberto Cavalli, verzot op python- en krokoleder en borduurwerk, of bij Gucci. John Ray inspireerde zich op Luchino Visconti’s Il Gattopardo, en zijn zilverfluwelen pakken, zijden kamerjassen met barokmotieven en overjassen in gekruld astrakan schreeuwen gewoon chic. Louis Vuitton is van hetzelfde laken een pak : de door Rudolf Nureyev beïnvloede collectie pronkt met fluweel, pony- en struisvogelleder en lamsbont, en zelfs korte sjaals torsen LV-logo’s. Giorgio Armani pakt het discreter aan, maar zijden voeringen in fluwelen colberts, glanzende manchetknopen en broeken met satijnzomen zijn evengoed somptueus. Bont, ooit beperkt tot de afwerking van parka’s of handschoenen, is trouwens prominenter dan ooit tevoren in mannenkleding : nerts, vos en schaap bij Versace en Valentino, chinchilla en bever bij Cavalli, daar komt heibel van. Een hoge aaibaarheid kenmerkt het binnenwerk van kasjmieren mantels, tweedjassen en lederen pilotenjekkers, maar ook sjaals, kozakkenmutsen van Costume National en petten van Dries Van Noten. Voor discretie haalt u een zijden foulard van Paul Smith in huis of een riem in krokodillenleder van Hermès.

de vrijbuiters

Als je iets kunt zeggen van de mannenmode deze winter, dan wel dat ze een waaier aan ideeën en stijlen presenteert en veel ruimte laat voor eigen keuzes. Dries Van Noten en Vivienne Westwood benaderen mannenkleding al langer als een spel van stijlen, maar hun mix & match-aanpak maakt opgang. Zo gaan bij Burberry Afghaanse hippiejassen – hip deze winter – over een typische gentlemanlook en Britse ruitpatronen over bloemenhemden in Liberty-stijl. Missoni combineert zwierige poncho’s en zigeunerpatronen dan weer met tweedpakken, klassieke overhemden en jeans. Het verst gaat het Japanse Number Nine, met eclectische combinaties van houthakkershemden, krijtstrepen, denim, bohémienoutfits, gevulde jassen en andere sportswear. Op de catwalk lijken zulke looks al snel erover en moeilijk, maar in werkelijkheid volgt de mode daarmee de straat : nog maar weinig mannen zijn bereid zich in een of andere look te laten dwingen en dus ontstaan er ook in ontwerpersland kruisbestuivingen. Tussen bankierspakken en extravagante accessoires bijvoorbeeld, of tussen rockoutfits en klassieke herenkleding. Als u het ons vraagt : doe er uw voordeel mee.

de straatgangsters

Echte sportswear is dit seizoen al even zeldzaam als denim. Vreemd, want is er één man die nog zonder kan ? De terugkeer van het pak in de herenmode verhindert niet dat mannen een blazer met een sportieve trui of een jeans combineren en all around shoppen : voor de kantooruren, maar ook voor het café na het voetbal of een etentje. Ontwerpers doen wel alle moeite van de wereld om het verschil te maken met functionele sportswear. Bernhard Willhelm bedrukt trainingspakken met Afrikaanse goudprints, terwijl de Sport Couture van Dirk Bikkembergs luxueus aanvoelt dankzij glanzende technostoffen, goudborduursels en gekleurde bontkragen. Zijn kleurenpalet is niet voor doetjes – felroze, helblauw en zilver – maar geklede broeken in trainingsstof en poloshirts met een clublogo en een das bekoren. Geklede donsjassen zijn trouwens ook bij Dior en Veronique Branquinho te vinden, terwijl geklede jasjes in sporttextiel opduiken bij Junya Watanabe en Comme des Garçons. Voor baggy en ruimvallende sportswear moeten we bij Walter Van Beirendonck, Kim Jones en John Galliano zijn, of bij Alexander McQueen. Zijn broeken met skatersnit, sweaters met grafische bedrukking en tunieken met gouden en bronzen lovertjes zijn geïnspireerd op de film La Haine, over spanningen in een Parijse voorstad. De streetmob heeft ook een bondgenoot aan Kris Van Assche. Zijn overalls, driedelige pakken en hemden met aparte zakken of bedrukkingen doen in Napels weinig fout.

de glamourboys

Mannen houden niet van make-up en frivoliteiten. Of toch ? De hoogdagen van de glam rock en de new romantics liggen dan al jaren achter ons, Hedi Slimane spendeert dezer dagen veel tijd in de Londense muziekscene en puurde daar ideeën die Dior Homme op het randje van de kitsch en de verwijfdheid brengen. Of wat moeten we anders denken van overhemden met enorme zijden strikboorden, superstrakke glitterbroeken, chiffonhemden met ruwe zomen en goudglinsterende laarzen met zúlke hakken ? Zijn slanke silhouetten doen denken aan Keith Richards en Mick Jagger in de jaren zeventig, maar de overdaad van de Velvet Goldmine is nooit veraf. Gelukkig zwakken lederen jekkers, fluwelen colberts en slanke sportieve truitjes met een hoog puces-gehalte de high voltage van zijn rockcollectie wat af. Glans- en glitterstoffen zijn wel een algemene trend dit seizoen. Jasper Conran combineert ze met metalen juwelen, bij D&G krijgen glanzende revers van fluwelen colberts een roos opgespeld. Corsages spelen trouwens ook bij Issey Miyake en Burberry een prominente rol. Met new romantics hebben die collecties dan niet veel te maken, de voorliefde voor opsmuk, weelderige materialen en historische referenties en het narcisme van de voormalige Britse stijlbeweging zijn springlevend.

de bonken

Ook stoere mannen die geen zin hebben in een verkleedpartij vinden hun gading. In de eerste plaats bij Dolce & Gabbana : het duo grossiert al enkele seizoenen in machokleding en dat legt hen geen windeieren. Hun mannenlijn groeide vorig jaar met dertig procent, of zoals Domenico dit voorjaar stelde : “Soms moet je naar mannen luisteren en toegeven.” Deze winter vind je bij het tweetal fluwelen colbertjes en mooie lederen jekkers, naast strakke, gescheurde jeans die het schaamhaar tonen en T-shirts met Superman– en Batman-logo’s. Nieuw is de gymuitrusting met kickboksaccenten, alles geraffineerd genoeg om de prijs te rechtvaardigen, maar nooit te moeilijk. Donatella Versace houdt het deze winter eveneens realistisch : al dan niet doorstikt zwart leder primeert, telkens met veel zorg voor de ritsen en versteviging voor de ellebogen of knieën. Machismo is ook het handelsmerk van Dsquared, maar het campgehalte van het label is nog niet verdwenen. De lederen bikerbroeken hangen nog steeds laag op de heupen en de sweaters hebben stoere capuchons, maar accessoires als dassen flirten met religieuze symbolen. De prijs voor de coolste look gaat zonder twijfel naar Kris Van Assche. Zijn eerste eigen collectie doet driedelige pakken er tegelijk gekleed en sexy uitzien. Een baggy snit en sneakers zijn helemaal klaar voor de straat.

de vliegeniers

De geur van modderparcours en legerkantines zweemt op tijd en stond door de mannenmode. Vaak gaat het dan om de sportieve afdeling. Zo maken deze winter korte vliegeniersjassen in omgekeerd lam of met een kraag van eenmaal geschoren schaap opgang. Het leder van Calvin Klein heeft een verweerde look, dat van Dsquared is dan weer hyperclean. Vormelijk is het pilotenjack van Raf Simons ongetwijfeld het interessantst : kort tot op de navel en voorzien van een dubbele, rechtopstaande kraag suggereert het eerder kwetsbaarheid dan machismo. Ook militaire referenties zijn deze winter echter vooral gekleed. Korte uniformjassen zijn vaak afgewerkt met schouderbandjes en borst- of heupzakken en ingesnoerd met een riem, terwijl ook elegante overjassen in wol of tweed zowat overal opduiken. Ruime kragen en opvallende knopenrijen zorgen voor een heroïsch en romantisch cachet. De trenchcoat van zijn kant wordt, nog maar eens, heruitgevonden : in zilvergrijs fluweel bij Gucci, in wit ponyleder door Alexander McQueen en in beige suède bij Costume National. Onze favoriete stukken : een plastic trench met de bekende Burberry-ruit en een gevulde overjas van, opnieuw, Raf Simons. Zijn zware boots geven de heropleving van de klassieke herenmode trouwens een flinke schop.

de herders

Zelfs op een volksfeest in de Schotse highlands zijn er niet zoveel tweed, tartans en rustieke herfstkleuren te zien als in de wintermode. Niet dat we nu allemaal plotseling de boer op moeten. De reistassen van Louis Vuitton en Gucci en de jachtlaarzen van Roberto Cavalli en een heleboel anderen mogen dan anders suggereren, het is het platteland dat naar de stad komt en niet omgekeerd. Veronique Branquinho en Dolce & Gabbana gebruiken tweed bijvoorbeeld voor scherp kleermakerswerk, terwijl Miu Miu korte tweedjassen insnoert met lederen riemen. De plastic capes of fluwelen duffelcoats van Burberry zijn al evenmin plattelandsuitrusting. Ook ruiten worden zorgvuldig gestyled door ze met elkaar of met strepen te combineren. Jasje en broek in een verschillend patroon dus, het is een aanpak die Dries Van Noten en Sonia Rykiel al langer propageren en dit seizoen een rode draad in de collectie van onder meer Hermès en Paul Smith. Hun looks suggereren wel discretie : uw ruitenspel moet niet van op kilometers afstand zichtbaar zijn. Onder het motto dat mode vooral moet inspireren, zijn een duffelcoat, oorspronkelijk ontworpen voor Britse militairen, een rolkraagtrui met een ruitjesmotief en een fluwelen broek trouwens een aardig alternatief.

Door Wim Denolf / Foto’s Reporters

weinig mannen zijn bereid zich in een of andere look te laten dwingen en dus ontstaan er ook in ontwerpersland kruisbestuivingen.

Glans- en glitterstoffen zijn een algemene trend dit seizoen.

Ook stoere mannen die geen zin hebben in een verkleedpartij vinden hun gading.

Ook militaire referenties zijn deze winter vooral gekleed.

reistassen mogen dan anders suggereren, het is het platteland dat naar de stad komt en niet omgekeerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content