Space age

Eindeloze laarzen helpen de benen warm te houden. Pierre Cardin is terug, en André Courrèges, en Rudy Gernreich. Remodeled en repackaged, weliswaar, door ontwerpers als Marc Jacobs, die in de collectie van Louis Vuitton diepblauwe cabans onderbrengt (met pofmouwen, ook gezien bij Balenciaga), en met parelvormen bezette mantels. De eigen collectie van Jacobs heeft een verwant air van optimisme, pop, en feloranje. Bij Celine mengt Michael Kors jaren-zestigmodernisme en geometrische op art, aangevuld met punk in de versie van New York, late jaren zeventig. Een collectie in zwart-wit, die getemperd wordt door enkele stukken in poederblauw en ijl roze. Ook andere Amerikaanse ontwerpers stoeien met ingrediënten van de space age, zoals Donna Karan en zelfs Tommy Hilfiger. Bij de Europeanen met nostalgie naar een vroeger futurisme : Anna Molinari, Andrea Ferretti en Paco Rabanne, die de stijl zo'n veertig jaar terug hielp te definiëren.
...

Eindeloze laarzen helpen de benen warm te houden. Pierre Cardin is terug, en André Courrèges, en Rudy Gernreich. Remodeled en repackaged, weliswaar, door ontwerpers als Marc Jacobs, die in de collectie van Louis Vuitton diepblauwe cabans onderbrengt (met pofmouwen, ook gezien bij Balenciaga), en met parelvormen bezette mantels. De eigen collectie van Jacobs heeft een verwant air van optimisme, pop, en feloranje. Bij Celine mengt Michael Kors jaren-zestigmodernisme en geometrische op art, aangevuld met punk in de versie van New York, late jaren zeventig. Een collectie in zwart-wit, die getemperd wordt door enkele stukken in poederblauw en ijl roze. Ook andere Amerikaanse ontwerpers stoeien met ingrediënten van de space age, zoals Donna Karan en zelfs Tommy Hilfiger. Bij de Europeanen met nostalgie naar een vroeger futurisme : Anna Molinari, Andrea Ferretti en Paco Rabanne, die de stijl zo'n veertig jaar terug hielp te definiëren. Bij onder andere Chloé, Max Mara en Boudicca suggereren bomberjackets en donsvesten een pantser. Jean-Paul Gaultier en Martine Sitbon gebruiken parachutestof ; ze snoeren hun vrouw vast met veiligheidsgordels. De power woman van de jaren tachtig is thans een futuristische guerrillero. Tegelijk worden de oude garderobes van Thierry Mugler, Claude Montana en Azzedine Alaïa leeggeplunderd : de bidsprinkhaan van 2004 draagt loodzware, eindeloze mantels met brede schouders en hoge, beschermende kragen. Het kan ook lichter : de silhouetten van Hussein Chalayan en Helmut Lang doen denken aan Diana, de godin van de jacht : korte rokjes en nauwsluitende tops waarin vormen zijn uitgespaard. Veel ontwerpers suggereren bescherming. Yohji Yamamoto gaat verder : zijn tweede collectie voor Y3, een project van Adidas, bevat skivesten en luxesportswear die er voor één keer niet geforceerd uitzien. De trench, bijvoorbeeld. Die maakt zijn opwachting in wel honderdduizend variaties. De trench van Celine is bedrukt met zebramotief ; de ouderwetse zwarte trench van Dolce e Gabbana wordt gedragen met elektrisch gele kousen, die van Giorgio Armani fonkelt in de nacht. De versie van Gucci wordt dichtgesnoerd met een corsetachtige riem. Ook bij andere lange jassen gaat de meeste aandacht naar het middel, dat vaak zit dichtgesnoerd (met riemen, gespen, dassen, lintjes en kerstboomslingers). Uitzondering : de zware mantels met dramatische vormen (trapezes, piramides) bij merken als Max Mara en Dior.tweed, pied-de-poule, herringbone. Tuxedo's, pakken en witte hemden zijn vervrouwelijkt, gesublimeerd zeg maar, in de traditie van Marlène Dietrich. Dolce e Gabbana geven een pak in drie stukken een wespentaille. Karl Lagerfeld maakt voor zijn eigen lijn, Lagerfeld Gallery, strenge onderwijzeressen van speelse schoolmeisjes. Viktor & Rolf 'verijdelen' het mannenpak, bijvoorbeeld met een driedubbele kraag. Hun collectie is een eerbetoon aan de Britse actrice Tilda Swinton, die in bepaalde geschiedenisboeken als androgyn wordt beschreven. Sonia Rykiel, Emanuel Ungaro, Giorgio Armani, Yohji Yamamoto en Ralph Lauren stoppen hun vrouwen in pakken. Ann Demeulemeester verkleedt ze als moderne Patti Smiths. Het meest macho accessoire van het seizoen ? Een bolhoed.Iedereen en zijn zusje draagt een houthakkershemd, grof of minder, maar liefst geruit. De inspiratie voor dat hemd komt van Cobain, die twaalf jaar na Smells Like Teen Spirit en bijna tien jaar na zijn dood het absolute idool is gebleven van een hele generatie jonge ontwerpers (alleen David Bowie doet het beter in het modemilieu). Veronique Branquinho bouwt van het hemd zowaar een prachtige jurk. Hussein Chalayan, Veronique Leroy, Max Mara, de Japanners Yohji Yamamoto en Junya Watanabe spelen met ruiten, Schots en anders. Net als Haider Ackermann, in wiens collectie ook elementen zitten uit de Arabische cultuur. Zo'n los gedragen, lang Nirvana-hemd past natuurlijk perfect bij de uitverkoren broeken van het seizoen. Die zijn uitgerust met extreem smalle pijpen. Als ze al niet gewoon worden vervangen door leggings, in de stijl van Flashdance. Suc-cesnummers : Nicolas Ghesquière voor Balen-ciaga, Alber Elbaz voor Lanvin, Giorgio Armani en Burberry Prorsum. is verkrijgbaar in een veelvoud van stijlen, van Jackie Kennedy tot punk (met ritsen en kettingen en attitude). Een couturegeest dwaalt door het werk van Olivier Theyskens voor Rochas. Zijn eerste collectie, waarvan bijen de rode draad zijn, kan worden beschreven als ingehouden chic. Bij de hoogtepunten : elegante zijden cocktailjurken (donker, liefst, met een geel streepje in het midden), al dan niet gesublimeerd met een enigszins bizarre bult op de rug. Van bulten gesproken : Tim Van Steenbergen liet zich inspireren door John Merrick, de originele Elephant Man. Karl Lagerfeld verjongt het imago van Chanel met onder meer lederen jekkers, minirokjes en veel parels, alles overwegend zwart. Tom Ford heeft klassieke avondjurken bij zowel Yves Saint Laurent als Gucci. Donatella Versace gebruikt bondage-effecten in de boezems van haar creaties. Martin Margiela recycleert lange mantels en knipt jurken uit zijden onderrokken, alles ingesnoerd door transparante plastic riemen. Miuccia Prada werkt met grafische motieven van de romantische Britse designer en tekenaar William Morris, en met bloemenprints en laagjes bont. De collectie van Dries Van Noten is een van de verleidelijkste van het seizoen, betoverend knip- en plakwerk in een caleidoscoop van kleuren, texturen en motieven. John Galliano bedacht een sprankelende, zeg maar gerust overdreven cartoonversie van de jaren veertig, geïnspireerd door de Andrew Sisters en Jessica Rabbit. En de gerafelde tweeds van Junya Watanabe behoren tot de greatest hits van het seizoen. Kappen, capes en vleermuismouwen blijven weliswaar belangrijke ingrediënten van de moderne, Belgisch georiënteerde garderobe. Veronique Branquinho heeft ze onder andere in gitzwart en in Roodkapjes-kleur. Bruno Pieters en Christian Wynants brengen ze onder in collecties die aan de Middeleeuwen refereren. De collectie van Pieters heeft als wederkerend element een eenhoorn, die onder meer afgebeeld staat op beige truien en rokken. Zijn de jurken van Wynants bedoeld voor authentieke jonkvrouwen ? Vast niet : in dat geval had de jonge ontwerper er ook wel de bijbehorende frietzakhoeden-met-een-wapperend-lintje bij geleverd. De mantels en blousons die Margiela ontwierp voor Hermès (zijn voorlaatste collectie voor het huis) kunnen als cape worden gedragen, los over de schouders. En Bernhard Willhelm, die onlangs van Antwerpen naar Parijs verhuisde, brengt een uitstekende sportswearadaptatie : een hoodie in punky zwart met een omgekeerde afdruk van de Amerikaanse vlag. Jesse Brouns I Foto's defilés Reporters Productie Annick Vandecappelle I Foto's Yves Smal I Haar &Teletijdmachine naar de jaren zestig Back to the sixties. Als de mi-nirok al concurrentie heeft, dan alleen van brave potlood-jurken.Hoe veilig wordt het najaar ? Moeten ontwerpers hun klanten beschermen ?Investeer in een trench, hét stuk van het seizoen Kom, een najaarsklassieker.Stelen uit de mannengarderobe Het najaar is androgyn. Elemen-ten uit de mannengarderobe worden à volonté in de vrouwencollecties verwerkt :Tuxedo's, pakken en mannenhemden worden vervrouwelijkt.De ruiten van houthakkers Het najaar verlooft de geest van Kurt Cobain met de benen van Jennifer Beals.Het najaar ziet zwartHet bescheiden zwarte jurkje uit de modegeschiedenis, beter bekend als little black dress,Romantische combinatiesHet najaar is romantisch, op de wijze van de jaren veertig en zeventig.Terug naar de MiddeleeuwenWordt het najaar gotisch? Niet echt.Kappen, capes en vleermuismouwen blijven belangrijke ingrediënten van de moderne, Belgisch georiënteerde garderobe.