Vijf gerennomeerde trendwatchers verzamelen is een helse opdracht. Voor de bedrijfswereld zijn trendanalysten, futurologen en kleurvoorspellers inmiddels net zo belangrijk als marktstudies of omzetcijfers van de afgelopen maand. Auto- en textielbedrijven, speelgoedproducenten, supermarktketens en technologiebedrijven maken gebruik van hun diensten. Via boeken en artikelen vinden hun vaak controversiële ideeën de weg naar een breder publiek. Kortom, trendwatchers hebben een drukke agenda.

Daar liet het internationale platform voor trendinformatie Mode...information zich niet door afschrikken om een seminarie te organiseren. Het onder meer in Gent gevestigde bedrijf verdeelt wereldwijd ruim 1200 invloedrijke vakbladen en consumentenmagazines over mode, design en lifestyle. De trendbijbels zijn in veel industriële sectoren een leidraad bij de ontwikkeling van nieuwe producten, al behoren ook dienstenbedrijven, ontwerpers, stylisten en onderzoekscentra tot de klanten.

Het seminarie vindt eind september plaats en heet toepasselijk Musterion, Oud-Grieks voor mysterie of geheime leer. Een vijftal deskundigen laten er hun licht schijnen over trends, de producten van morgen en de rol van toekomstvoorspellers en consumenten. De bekendste onder hen is ongetwijfeld Li Edelkoort, hoofd van de Parijse bureaus Trend Union en Studio Edelkoort en motor achter de tijdschriften View On Colour, Interior View en Bloom. Het rondreizende orakel, dat in oktober '99 werd uitgenodigd door Weekend Knack op het Opus XXI-congres, zal op Musterion het consumentengedrag van de komende jaren bespreken.

Ook de Britse David Shah is een internationaal begeerd spreker. De uitgever-hoofdredacteur van de toonaangevende vakbladen Textile View en VIEWpoint adviseert grote Europese kledingbedrijven en doceert aan het Londense Royal College of Art en Saint Martin's. Shah is bovenal socioloog en verliest dus nooit het overzicht. Op Musterion kondigt hij de geboorte van een nieuwe consumentengroep aan: de tasteocracy, een mengeling van hippie, yuppie, bohemien en bourgeois.

Minder bekend zijn de Deense Anne Lise Kjaer, hoofd van het Londense consultancy-bureau Global Influences, en Gottfried Pank, art-director van Mode...information in Keulen en het interieurmagazine Residence. Kjaer en haar team leveren baanbrekend werk in het visualiseren van concepten, die ze bespeuren in sluimerende maatschappelijke tendensen. Het thema van haar uiteenzetting: geluk. De vraag is immers niet alleen hoe we zullen leven in de toekomst, maar hoe we ons zullen voélen. Pank gooit het over een concretere boeg en belicht de interieurtrends van de komende jaren.

Mode...information zocht ook in eigen land en nodigde Gentenaar Peter Hinssen uit. Als 30-jarige internetondernemer kan hij een indrukwekkend cv voorleggen: stichter van Alcatel e-com, begeleider en consultant van bedrijven als Streamcase.com en Sony Europe en schrijver bij het techneutenmagazine WiReD. Met de lezing van Hinssen sluit Musterion de cirkel: een trendseminarie kan de impact van technologie op ons persoonlijke leven immers niet negeren.

Musterion, 22 september, 8.15 tot 17 uur, Kinepolis, Kennedylaan 1a, 8500 Kortrijk. Deelnemers betalen 16.950 fr., incl. ontbijt, lunch en drank. Info en reservering bij Mode...information: Tel. 09-224 43 87 en www.musterion.com

Wim Denolf