In de parfumerie verdringen de grootste namen elkaars nieuwigheden en willen ze zoveel mogelijk mensen aanspreken. Maar er is ook een alternatief circuit met nichemerken die exclusiviteit en vaste waarden boven hypes stellen.

:: EDP 30 ml : 90 euro www.millerharris.com

:: flacon 100 ml : 74,50 euro

:: EDT 50 ml vapo : 58 euro

:: EDT 50 ml vapo : 51 euro

:: flacon 250 ml : 362 euro www.thedifferentcompany.com

www.parfumscreed.com

:: EDP 50 ml : 60 euro

:: flacon 50 ml : 76 euro

www.artisanparfumeur.com

:: EDT vapo 50 ml : 50 euro

:: 100 ml : 30 euro

:: flacon 200 ml : 95 euro www.diptyque.com

:: Verkooppunten

Senteurs d’Ailleurs Louizalaan 94, 1050 Brussel, 02 511 69 69

Necessities Schuttershofstraat 35, Antwerpen, 03 231 86 24

Mer d’Ocre Swolfstraat 16, Kustlaan 38, Knokke, 050 62 47 50 en Koestraat 22, Gent, 09 233 29 39

La maison du Parfum Empire Center, Appelmansstraat 25, Antwerpen,

03 475 24 94

Miller Harris

Hoewel de tijdloze, verfijnde flacons en verpakkingen een eeuwenoude geschiedenis doen vermoeden, bestaat dit mooie merk amper enkele jaren. Er zit ook geen eeuwenoude parfumeursfamilie achter, maar een jonge, moderne vrouw uit Schotland. De jeugdherinneringen van Lyn Harris aan de klassiekers van Patou, Guerlain en Chanel deden haar naar Parijs en Grasse vertrekken om een parfumeursopleiding te volgen. In 2000 opende ze een eigen boetiek in Londen om haar creaties te verkopen en een parfums-op-maat-service aan te bieden. De natuurlijke geuren en mooie verpakkingen werden meteen opgemerkt door beroemdheden als Madonna en Kylie Minogue, waardoor Miller Harris meteen geadopteerd werd door beauty-adepten in de hele wereld.

Santa Maria Novella

De favoriete cologne van Catharina de Medici, handgemaakte zepen en excellente verzorgingsproducten volgens eeuwenoude formules zijn nog allemaal te vinden in een van de oudste en mooiste parfumerie-apotheken ter wereld : de Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria Novella in Firenze. Dominicaanse broeders verkochten er vier eeuwen geleden al hun kruidenformules, natuurlijke verzorgingsproducten en parfums. Hoewel het merk het ondertussen zonder broeders moet stellen en het enkele filialen heeft in Londen, Parijs en de rest van Italië, worden alle producten nog steeds op natuurlijke basis en met de hand gemaakt, volgens de traditionele methoden en formules. Daarom wordt het aantal verkooppunten bewust beperkt gehouden tot twintig in de hele wereld, wat de exclusiviteit garandeert.

Annick Goutal

Deze dame had verschillende passies en talenten, maar besloot zich uiteindelijk aan parfums te wijden. Met succes : haar natuurlijke bloemengeuren in de barokke flesjes met gouden strikjes vielen in de smaak. Goutal bouwde het gamma verder uit en opende een reeks eigen boetieks in Frankrijk en in het buitenland. Toen ze twee jaar geleden overleed aan kanker, nam haar jonge dochter Camille het van haar over. Samen met een vrouwelijke parfumeur creëert ze verder nieuwe parfums in de typische Goutal-stijl. De nieuwste geur is Duel, net als bestseller Eau d’Hadrien, een frisse geur die zowel bij mannen als vrouwen in de smaak valt.

Penhaligon’s

William Henry Penhaligon begon in 1860 als kapper in Londen en werkte zich op tot leverancier van parfum en toiletartikelen aan de aristocratie. In 1872 maakt hij zijn eerste parfum, dat erg in de smaak viel bij zijn adellijke klanten. Ook vandaag nog is hij de officiële parfumeur van onder andere Prins Charles. Het merk heeft enkele eigen boetieks in Groot-Brittannië en wordt zeer selectief verdeeld in het buitenland. Bestseller is Blenheim Bouquet.

The Different Company

Drie grote namen uit de parfumindustrie wilden het verschil maken en vonden mekaar in een gemeenschappelijk project. Absolute luxe en zintuiglijk plezier vormen de basis van het merk, dat verfijnde aroma’s in luxueuze flacons wil aanbieden. Jean Claude Ellena, een van de beste parfumeurs met referenties als First van Van Cleef & Arpels en Thé Vert van Bulgari op zijn palmares, werkte vanuit zijn buik telkens rond een hoofdingrediënt. Zeldzaamheid en kwaliteit waren de enige criteria waaraan Rose Poivrée, Osmanthus, Bois d’Iris en het nieuwe Bergamot moesten voldoen. De bekende designer Thierry de Baschmakoff ontwierp robuuste flacons in glas en metaal, die volledig ontmanteld en bijgevuld kunnen worden.

Creed

Creed is al meer dan 240 jaar en zes generaties lang een onafhankelijk familiebedrijf dat zijn eigen parfums maakt. Het artisanale aspect, de natuurlijke basis en onberispelijke kwaliteit van de verfijnde geuren zijn belangrijke troeven, die eeuwen geleden al in de meeste koninklijke huishoudens van Europa geapprecieerd werden. In 1760 verkocht James Henry Creed zijn eigen creaties nog in Londen. Op vraag van keizerin Eugenie verhuisden zijn afstammelingen een eeuw later naar Parijs, van waaruit Creed de rest van de wereld veroverde. Ook vandaag hebben de ruim 200 selectieve geuren een loyale schare fans. Olivier Creed wist het bedrijf succesvol de 21ste eeuw binnen te loodsen. Zijn twee kinderen worden klaargestoomd om het over te nemen.

Les parfums de Rosine

Paul Poiret, een van de bekendste modeontwerpers uit de jaren twintig en de grote concurrent van mademoiselle Chanel in die tijd, was de eerste couturier om onder zijn naam parfums te verkopen. La Rose de Rosine was het eerste en nog steeds meest succesvolle parfum : een rozengeur met violettoetsen, genoemd naar een van zijn dochters. Wie voorbij de enigszins oubollige verpakkingen kijkt, ontdekt de meest verfijnde rozenaroma’s op de markt.

Victoire Gobin Daudé

Deze mooie, jonge vrouw met Canadese roots had al de meest uiteenlopende dingen gedaan : public relations van Pierre Cardin, zich verdiept in de Japanse taal en gevechtssporten, Tibetaanse medicijnen en planten bestudeerd. Toen besloot ze om zich toe te leggen op een oude passie : parfums. Ze volgde een parfumeuropleiding en begon meteen voor zichzelf te werken. Meer geïntrigeerd door de geur van planten dan van bloemen, maakte ze vijf bijzondere geuren, geïnspireerd door de Marokkaanse natuur, waarin ze een tijdje heeft gewoond. Ze verzon voor elk parfum een universum en gaf ze sprookjesachtige namen als Sous le bois, Jardins Ottomans, Biche dans l’absinthe, Sève Exquise en Nuit au Désert.

L’Artisan Parfumeur

Net als Maitre Gantier et Parfumeur is L’Artisan Parfumeur een geesteskind van parfumeur Jean François Laporte, die het later verkocht. L’Artisan Parfumeur staat vooral bekend om zijn ‘andere geuren’, zoals het nieuwe Bois Farine, een poederachtige geur die naar bloempoeder en droog hout ruikt. Naast eau de toilettes en geurkaarsen is het merk vooral inventief in geparfumeerde sierobjecten voor het huis, zoals juweeltjes en amuletten om aan klinken of in kasten te hangen. L’Artisan Parfumeur heeft verschillende eigen boetieks in Frankrijk en een twintigtal verkooppunten in België.

Mizensir

Om zijn vrouw en dochter te plezieren maakte parfumeur Alberto Morillas, die we kennen van onder andere cK one, Acqua di Gio van Armani en Flower van Kenzo, enkele geurkaarsen en sprays. Tot zijn grote verwondering bleek het niet zo eenvoudig om verfijnde aroma’s in was te vertalen. Hij stak er veel tijd in, en dat ruik je : Mizensir (een woordspeling van mis-en-cire) brengt gesofisticeerde composities, zoals je van een echte parfumeur verwacht. De enthousiaste reacties van vrienden en kennissen overtuigden hem om de producten op zeer beperkte schaal te commercialiseren.

Diptyque

Drie studievrienden van de Ecole des Beaux Arts in Parijs openden in het begin van de jaren zestig samen een kunstgalerie, waar ze zelfgemaakte bedrukte stoffen verkochten en bijzondere voorwerpen die ze van verre reizen meebrachten. Een van hen, Desmond Knox-Leet, was gefascineerd door potpourri en importeerde enkele artisanale Engelse parfums. In 1963 maakten ze zelf een reeks geurkaarsen, die ze verpakten in eenvoudige glazen potten met grafische etiketten. De geurkaarsen werden een internationale hit, vijf jaar later waagde Diptyque zich aan een eerste toiletwater : L’Eau. Vandaag telt het gamma twaalf eau de toilettes en 48 huisgeuren in de vorm van kaarsen, wierook en sprays. Baies, Figuier en Tubéreuse zijn de best verkopende kaarsen.

Tekst Sofie Albrecht I Foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content