Van tegelpatronen in Antwerpen-Centraal en Byzantijnse architectuur, tot schilderkunst van Mondriaan en Gauguin : Madeleine Coisne bracht in haar collectie een waaier aan grafische inspiratiebronnen samen. Vlakke 2D-vormen verrijkt met applicatieborduurwerk, diverse textielsoorten en gedurfde kleurencombinaties verraden dan weer haar interesse in reli- gieuze kleding en Japanse kimono's.
...

Van tegelpatronen in Antwerpen-Centraal en Byzantijnse architectuur, tot schilderkunst van Mondriaan en Gauguin : Madeleine Coisne bracht in haar collectie een waaier aan grafische inspiratiebronnen samen. Vlakke 2D-vormen verrijkt met applicatieborduurwerk, diverse textielsoorten en gedurfde kleurencombinaties verraden dan weer haar interesse in reli- gieuze kleding en Japanse kimono's. "Ik speel graag met het contrast tussen strenge vormen en expressieve elementen", bekent de 22-jarige Française uit Nantes. "Het is nooit de bedoeling om historische en culturele referenties letterlijk te gebruiken. Vaak hou ik ze jarenlang in mijn achterhoofd, tot ik de juiste gelegenheid vind om ze op een persoonlijke manier te vertalen. Die prachtige tegels in het station ontdekte ik bijvoorbeeld jaren geleden al, kort na mijn aankomst in Antwerpen." Vernieuwend zijn is echter geen doel op zich, benadrukt Coisne. "Ik mijd de geijkte manieren om vrouwelijkheid te benadrukken, maar ik ben geen futuriste die met het oog op de verre toekomst ontwerpt. Waanzinnige ideeën bedenken die enkel op de catwalk of op foto werken, dat zegt me niets. Hopelijk toont mijn collectie dat eenvoud en subtiele ingrepen verre van saai hoeven te zijn." Haar belangstelling voor de beeldende kunsten en vormgeving werd thuis aangewakkerd, vertelt Coisne. Een artistieke opleiding lag dus voor de hand. Toch twijfelde ze lange tijd tussen architectuur, inte-rieurvormgeving en mode. "Op mijn zeventiende had ik absoluut nog geen beeld van mijn toekomst op professioneel vlak. Bovendien hoorde ik in mijn omgeving veel verhalen van mensen die een grillig parcours volgden, vrienden en kennissen die van de ene dag op de andere een andere weg insloegen. Is het dan wel zo belangrijk wat je studeert, of komt het er vooral op aan de juiste contacten te leggen en hard te werken ? Al ben ik nu wel blij dat ik uiteindelijk voor Antwerpen koos. Ik kon al mijn passies kwijt in de opleiding, en bovendien pikte ik een ervaring in het buitenland mee." Met wat geluk sleept Coisne na een diploma straks ook een job in de wacht in Antwerpen. Het liefst bij Dries Van Noten, geeft ze meteen toe. "Van alle Belgische ontwerpers voel ik me het meest verwant met zijn esthetiek en werkwijze. Hij vernieuwt zichzelf voortdurend zonder te provoceren, en zijn oeuvre heeft nog een ziel. Je herkent zijn hand ook meteen, ongeacht hoeveel collecties hij al gemaakt heeft. Maar uiteraard sta ik open voor andere voorstellen." Een eigen collectie staat niet meteen op het verlanglijstje. "Daarvoor moet ik eerst meer ervaring opdoen. Niet het minst op zakelijk vlak, creativiteit alleen volstaat niet. Bovendien beschikken modeontwerpers niet over de zee van tijd die je als student wel krijgt. Er zijn genoeg voorbeelden van getalenteerde mensen die uiteindelijk bezwijken onder de druk of gefrustreerd raken omdat ze geen leven hebben. Binnen de modewereld is ontwerpen trouwens maar een van de mogelijkheden. Laat ik dus maar de tijd nemen om iets te vinden dat echt bij me past." De afstudeercollectie van Madeleine Coisne is tot 26 oktober gratis te zien in de galerij van het ModeMuseum, Nationalestraat 28, 2000 Antwerpen. Info : 03 470 27 70, www.momu.be. WIM DENOLF