Ondanks al dat fraais ging de meeste aandacht uit naar de Lancia Dialogos. En met reden. De Italiaanse constructeur kondigde de imponerende concept car aan als een symbool voor de nieuwe weg die het merk wil gaan, en die heraanknoopt met die van de luxueuze tradities. De 5 meter lange Dialogos verwijst met zijn hoge voorzijde, zijn lange motorkap, zijn omgekeerde wigvorm en zijn vouwdeuren naar de Aurelia en de Appia, en naar een aantal andere toppers uit de geschiedenis. Het fundamentele idee achter het ontwerp is dat de bestuurder zich niet langer moet aanpassen aan de auto, maar dat het omgekeerde moet gebeuren. Het geheel steunt op drie grondgedachten: leven in een heilzame luchtbel, het idee van een conviviale woonkamer op wielen, en het rijden zonder stress.

De eerste optie wordt waargemaakt door klimatologische, akoestische, visuele en olfactorische eigenschappen, die een interieur moeten creëren naar wens van de inzittenden. De ergonomische stoelen passen zich volledig aan het lichaam van de gebruiker aan, de binnenwanden 'ademen' en beschikken over regenereerbare actieve-koolstoffilters, terwijl het dashboard uit zacht, vervormbaar hout bestaat. Met het gesofisticeerde klimaatregelingssysteem kunnen 40 microklimaten worden ingesteld, op maat van de behoeften van de inzittenden.

Het effect van de 'woonkamer op wielen' wordt gecreëerd door een flexibele ruimte die kan omgebouwd worden tot een comfortabel reisinterieur, een gezellig salon of een ontspanningsplek om naar muziek te luisteren of films te bekijken. De deuren worden volautomatisch geopend van zodra de inzittende met zijn EgoCard in de buurt is. Die EgoCard bevat alle persoonlijke gegevens en voorkeuren waarnaar de Dialogos zich ook meteen aanpast - ook wat de rijstijl betreft. De achterzijde van de rugleuningen is bekleed met zacht hout, en ook de vloer is van hout. De stoelen kunnen 180 graden om hun as draaien zodat de inzittenden vis-à-vis zitten, en kunnen verder worden omgevormd tot een divan.

Het 'rijden zonder stress' anticipeert op de behoeften van de bestuurder, en op de aanpassing van de auto aan de verkeersomstandigheden. Lancia mikt daarvoor op een doorgedreven automatisering: de versnellingshendel, de handrem en de hendels aan de stuurkolom werden vervangen door een vereenvoudigd systeem, bediend via spraaktechnologie. De stuurkolom kan van links naar rechts worden verplaatst en staat centraal en hoog, om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Uiteraard zijn twee sets pedalen voorzien, voor het geval men links of rechts wil sturen. Op de plaats waar het traditionele dashboard en instrumentenbord zich bevinden, kijkt men tegen drie LCD-schermen aan, waarop ook de virtuele instrumenten oplichten.

Het informatiesysteem van de wagen bestaat uit microcamera's en radars, terwijl de kruissnelheid en de afstand tot andere weggebruikers door een actieve cruise control wordt aangepast. De handrem wordt automatisch geactiveerd wanneer de wagen stilstaat. Maar het meest opvallende kenmerk is de virtuele stuuras die niet gedefinieerd wordt door vaste punten van de ophanging, maar door virtuele punten! Doordat er geen mechanische verbinding is tussen het stuur en de wielen worden de trillingen die door kuilen en oneffenheden worden veroorzaakt niet naar het stuur doorgespeeld. Terwijl een actief voordifferentieel het motorkoppel ook nog verschillend over de twee wielen kan verdelen.

PIERRE DARGE