Traditiegetrouw keken we vooral uit naar de toekomst. Het meest indrukwekkende voorstel kwam van Mercedes dat met de F 200 een prototype van een luxe coupé neerzette. Het meest opvallende aan de F 200 is het ontbreken van zowel stuurwiel als pedalen. Zowel het sturen, het accelereren als het remmen wordt overgenomen door zogenaamde side-sticks, die in de portieren en op de middenconsole werden aangebracht. Door de sticks naar links en rechts te bewegen worden ...

Traditiegetrouw keken we vooral uit naar de toekomst. Het meest indrukwekkende voorstel kwam van Mercedes dat met de F 200 een prototype van een luxe coupé neerzette. Het meest opvallende aan de F 200 is het ontbreken van zowel stuurwiel als pedalen. Zowel het sturen, het accelereren als het remmen wordt overgenomen door zogenaamde side-sticks, die in de portieren en op de middenconsole werden aangebracht. Door de sticks naar links en rechts te bewegen worden de wielen gedirigeerd, door ze naar achteren of naar voren te halen, wordt afgeremd en geaccelereerd. Opvallend is ook dat die handelingen uitsluitend via elektronische weg ( drive by wire) worden overgebracht op motor, remmen en wielen, en dus elke mechanische verbinding is weggevallen. De achterliggende gedachte zal duidelijk zijn : het stuurwiel is altijd al een kopzorg geweest omdat het bij een aanrijding een zeer ongelegen obstakel vormt. Het aanbrengen van een airbag heeft die situatie maar gedeeltelijk opgelost. Het supprimeren van mechanische en hydraulische elementen zorgt voor diverse voordelen, zowel op het gebied van veiligheid en comfort, als op het vlak van kostenbeheersing. Dankzij het toevoegen van een regularisator kunnen de bevelen van de chauffeur vergeleken worden met vooraf geprogrammeerde, theoretische waarden om in zeer afwijkende gevallen voor een correctie te zorgen. Gekoppeld aan weer andere systemen laat de elektronica een active body control toe, waarbij het overhellen in de bochten wordt geneutraliseerd en de veerweg van de ophangingselementen voortdurend aangepast wordt aan de staat van de weg. De achteruitkijkspiegels werden vervangen door camera's (binnen en buiten), die de chauffeur via schermen op het dashbord informeren over wat er rond de wagen gebeurt. Ook de klassieke informatie omtrent snelheid, benzineverbruik en oliepeil, wordt via schermen doorgestuurd en zelfs het bekijken van video's of navigatiesystemen behoort tot de mogelijkheden. Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, draaien de portieren voor ongeveer dertig graden omhoog. Het openen gebeurt d.m.v. een magneetkaart. Opmerkelijk zijn ook de window-bags, een soort 'opblaasbare gordijnen' die zowel de passagiers voorin als deze achterin extra zijdelingse bescherming bij aanrijdingen moeten bieden. Ze worden aangevuld door side-bags en de klassieke airbags. Tenslotte werd een nieuw soort koplampen met een variabele lichtverdeling ontwikkeld : bij het nemen van een bocht draaien ze met de wielen mee.