Het concorso d’eleganza villa d’Este, dat tachtig jaar geleden voor het eerst werd opgezet, is het mooiste in zijn genre in Europa. Elk jaar worden aan de boorden van het Comomeer een vijftigtal van de mooiste historische automobielen getoond. Vandaag interesseren ons alleen de concept cars.

De toekomst van de auto zag er in Cernobbio tweeslachtig uit. Naast zeer potente, luxueuze tweezitters pronkten ook stille getuigen van een propere toekomst. De meest interessante auto was zonder twijfel de Zwitserse Mindset, een elektrisch aangedreven vierzitter met een zeer persoonlijke vormgeving van de hand van Volkswagens voormalige design chief Murat Gunak. Deze laatste is niet alleen een van de grondleggers van het initiatief, hij liet ook zijn goedbetaalde baan achter zich om zich in het elektrische avontuur te storten.

De designer vond dat de wagen duidelijk herkenbaar moest zijn. Het voertuig werd van de grond af getekend zodat het helemaal in functie van de elektrische aandrijving kon worden bedacht. De elektrische motor levert 70 kW en ontvangt zijn energie van een pakket lithium-ionbatterijen dat 120 kg weegt en waarmee de auto volgens de ECE-cyclus zo’n 180 kilometer ver komt en in zeven seconden naar de 100 km/uur sprint. Het interessante aan het project is de mogelijkheid van een verdere keuze : de eige-naar kan opteren voor een extra batterijenset om zijn autonomie meer dan te verdubbelen, of een beroep doen op een range extender, een klassieke 250 cm3 monocilinder ontploffingsmotor waarmee de autonomie groeit tot 800 kilometer, en de uitstoot 79 gram CO2/km bedraagt.

De Fisker Karma-S, een vierzitscoupé die werd vormgegeven door de gelijknamige Deense ontwerper, tapt uit hetzelfde vaatje maar richt zich duidelijk naar een klassiek Amerikaans potentieel. De vormgeving, elegant maar protserig, vloekt met de onderliggende technologie van een elektrische aandrijving bijgestaan door een tweeliter turbo ontploffingsmotor. Het pakket levert 410 pk.

De BMW Gina Light werd in de tuinen van de Villa d’Este voor het eerst rijdend aan het publiek voorgesteld. Het koetswerk ervan bestaat uit elastisch textiel (eigenlijk verschillende lagen kunststof) dat strak over een onderliggende structuur wordt gespannen. Die structuur is beweeglijk, zodat de auto verschillende vormen kan aannemen. Belangrijker is dat de ontwerpers een kwantumsprong in hun gedachten hebben gemaakt. Ze durfden het aan om de vanzelfsprekendheid van staal, aluminium en zelfs glasvezel als koetswerk in vraag te stellen en hun grenzen te verleggen. Dat zorgt in dit geval voor een gewichtsbesparing en een aanpasbare aerodynamica en misschien nog veel meer. Loslippig waren de ontwerpers niet, al wilden ze wel kwijt dat ook andere functies in een auto in de toekomst zeer aanpasbaar kunnen zijn.

Uiteraard konden de Italiaanse huizen niet achterblijven in Cernobbio – al werd hun aanwezigheid overschaduwd door hardnekkige geruchten over hun belabberde financiële situatie. Bertone stelde de opmerkelijk gevormde Mantide voor, die meer wil zijn dan een geheel van gedurfd in elkaar overlopende vlakken. De opvallende Italiaan staat op een basis van de Corvette ZR1 maar kon zo’n honderd kilo afslanken door gebruik te maken van lichtgewicht materialen als koolstofvezel en magnesium. Onder de elegante huid zit een V8 met een cilinderinhoud van 6,2 liter. Verrassend was de aanwezigheid van de Perana Z One, die opmerkelijk genoeg dezelfde motor gebruikt als de Mantide. Het gaat om een Zuid-Afrikaans project dat door de Milanese carrozzeria Zagato in de juiste plooi werd gegoten en blinkt van zelfvertrouwen. Investeerders Jimmy Price en Peter Lindenbergh genieten in Zuid-Afrika naam en faam door hun enthousiasme voor supercars en de bouw van replica’s van de Ford GT40 en de Shelby Cobra. In Zagato’s chief designer, de Japanner Norihiko Harada, vonden ze de geschikte persoon om hun droom tastbaar te maken. De Perana Z One, die 440 pk ontwikkelt, sprint in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u.

Morgan wordt dit jaar honderd en die gelegenheid werd aangegrepen om de Aero SuperSports te onthullen. De auto werd in zes maanden getekend. Het is een verdere ontwikkeling van de AeroMax die vorig jaar op hetzelfde evenement werd voorgesteld aan het publiek. De twee dakpanelen kunnen weggenomen worden en opgeborgen in de achterpartij. De aluminium tweezitter wordt aangedreven door een 4,8 liter V8-motor van BMW.

Het Japanse Infiniti, een volle Nissandochter, toonde dan weer de Essence en wilde daarmee zijn twintigste verjaardag vieren. Onder een onwaarschijnlijk mooi en golvend koetswerk van de hand van Shiro Nakamura zit het nieuwste van het nieuwste dat Japanners te bieden hebben aan technologie : een hybride combinatie van een klassieke ontploffingsmotor en een elektrische aandrijving. Toch ging de prijs voor de mooiste concept car naar Aston Martin, dat voor het eerst zijn One-77 liet rijden. De twaalfcilinder is goed voor een topsnelheid van 320 km/uur, het koetswerk naar de traditie van het merk : krachtig, gespierd en toch elegant. En slechts beschikbaar voor 77 gefortuneerde uitverkorenen.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content