In een wereld waarin steeds meer mensen op zoek zijn naar zelfbevestiging en auto's banale producten zijn geworden, biedt de nichemarkt enig soelaas. Constructeurs bieden een almaar grotere variëteit van types aan, die elk bij een specifieke 'persoonlijkheid' horen. Rover voegt er met de Sports Activity Vehicle (SAV) nog eentje aan toe.
...

In een wereld waarin steeds meer mensen op zoek zijn naar zelfbevestiging en auto's banale producten zijn geworden, biedt de nichemarkt enig soelaas. Constructeurs bieden een almaar grotere variëteit van types aan, die elk bij een specifieke 'persoonlijkheid' horen. Rover voegt er met de Sports Activity Vehicle (SAV) nog eentje aan toe. In wezen gaat het om een Rover 25 die er stoer wil uitzien en daarom een ietsje hoger boven de grond staat, allerlei plastic bumpers kreeg opgeplakt, maar niet de vierwielaandrijver is die hij een beetje suggereert te zijn. De ontwerpers spreken van een 'agressief en ruig uiterlijk', maar zelf houden we het bij visuele flauwekul. De Britse fabrikant heeft niet geïnvesteerd in een écht nieuwe auto. De kleine kreeg de naam Streetwise en ziet volgens de Britten de verkeersdrempels en trottoirs als 'te nemen hindernissen'. Jammer toch dat ontwerper Peter Stevens, die tien jaar geleden de McLaren F1 ontwierp, een sportwagen die zijn tijd ver vooruit was, zijn naam leende voor een dergelijke oefening. De klant heeft de keuze tussen een 1.4 benzine of de 2 literturbodiesel. Voor een paar dagen rijplezier kiezen we die tweede uit, maar dat valt lelijk tegen. De motor is van een ouderwetse lawaaierigheid, compleet met de typische trillingen. Hij trekt zich op de weg wel redelijk uit de slag, maar laat niet de prestaties zien die men ervan mag verwachten. Bovendien gebeurt het schakelen onnauwkeurig en stroef, waardoor er maar weinig te merken is van de verfijning waarmee Rover groot is geworden. Met het interieur zit het iets beter : de stoelensteun is voortreffelijk en binnenin wordt kunststof gecombineerd met een halfleren stoelbekleding, en dito stuurwiel en pookknop. Toch denken we met enige heimwee terug aan de tijd dat Rover voor Britse elegantie stond. Straks wil ook die andere CityRover, die eigenlijk een vermomde Indiase Tata is, een rol spelen. Positiever zijn we over de standaard uitrusting, die omvat een in de hoogte verstelbare rijdersstoel met verstelbare lendensteun, airconditioning met pollenfilter, aluminiumvelgen, ABS en twee airbags, centrale vergrendeling en elektrisch bediende ruiten vooraan en dakrails.Pierre DargeDe Rover Streetwise mikt eerder op cosmetische ingrepen dan op fundamentele kwaliteiten.