Deze week lanceert het toonaangevende zaken- en lifestylemagazine Monocle in Antwerpen een inspiratieboek voor (toekomstige) ondernemers : The Monocle Guide to Good Business. Hoofdredacteur Tyler Brûlé, in 1996 oprichter van Wallpaper* en later van het ontwerp- en communicatiebureau Winkreative, weet waarover hij spreekt.
...

Deze week lanceert het toonaangevende zaken- en lifestylemagazine Monocle in Antwerpen een inspiratieboek voor (toekomstige) ondernemers : The Monocle Guide to Good Business. Hoofdredacteur Tyler Brûlé, in 1996 oprichter van Wallpaper* en later van het ontwerp- en communicatiebureau Winkreative, weet waarover hij spreekt. Start-ups worden bestookt met tips. Waarin verschilt dit boek van andere titels ?Tyler Brûlé : In het digitale tijdperk ligt de nadruk vaak op het technologische aspect, terwijl ondernemen zoveel meer omvat. Een stimulerende buurt, de kantoorinrichting, het bedrijfslogo, het personeelsuniform : zulke thema's vergen een visuele aanpak en worden door veel handleidingen over het hoofd gezien. Personeelsmanagement wordt ondertussen gereduceerd tot een pingpongtafel en wat zitzakken, alsof een aangename werkomgeving niet meer vergt. Zoals de titel al aangeeft, is dit alvast geen gids om snel groot of virtueel rijk te worden. Het ging ons om de fundamenten van duurzame bedrijven die écht geld verdienen. Welke lessen trok u zelf uit uw parcours van journalist tot succesvol ondernemer ?Uit de moeilijke beginperiode van Wallpaper* herinner ik me vooral hoe belangrijk het is om een solide financiële basis te hebben en controle te houden. Het gaat er immers niet alleen om een bedrijf op poten te zetten, maar ook over wat ermee gebeurt als je hulp van buitenaf aantrekt (Wallpaper* werd in 1997 eigendom van Time Warner, na een conflict stapte Brûlé op). Op menselijk vlak leerde ik dat diploma's en kennis niet zaligmakend zijn, en dat werknemers maar best een aangename persoonlijkheid hebben. Een collega die resultaten boekt, maar verder een asshole is : dat verziekt de boel enorm. "Zou ik op een langeafstandsvlucht naast deze mens willen zitten ?" Het is een vraag die elke personeelsdirecteur zich zou moeten stellen. 'Monocle' leent zijn naam aan cafés, kleding, accessoires, geurtjes, schrijfwaren, en later dit jaar volgen reisgidsen. Waar houdt dat op? Als onafhankelijk mediabedrijf zonder ruggensteun van een grote geldschieter zijn we voorzichtig ingesteld. We wagen ons dus enkel aan projecten die steek houden op zakelijk vlak en die we zelf kunnen runnen. Cafés, boeken en reisgidsen sluiten aan op het magazine en helpen ons om nieuwe lezers aan te trekken, maar we voelen niets voor licenties en avonturen in sectoren waar we geen voeling mee hebben. Idem voor projecten waar vooralsnog geen businessmodel voor bestaat, zoals een app voor tablets. Als onderdeel van een grote groep zouden we die boot veel moeilijker kunnen afhouden. The Monocle Guide to Good Business (45 euro) verschijnt bij Gestalten. Info : www.monocle.com, www.gestalten.com. WD