Net onder het schiereiland Sorrento, ten zuiden van Napels, begint de Costeria Amalfitana, een van de mooiste kustlijnen ter wereld, Unescowerelderfgoed en geliefde pleisterplaats van schrijvers, schilders, filmsterren en royals allerhande. Onder meer Liz Taylor en Richard Burton beleefden er hun stormachtige liefde tijdens de opnames van de film Cleopatra in Rome. Het gebied is gezegend met een mediterraan klimaat en is de bakermat van bijna drieduizend jaar beschaving. Te midden van dit alles staat hét meesterwerk van de bekendste Italiaanse...

Net onder het schiereiland Sorrento, ten zuiden van Napels, begint de Costeria Amalfitana, een van de mooiste kustlijnen ter wereld, Unescowerelderfgoed en geliefde pleisterplaats van schrijvers, schilders, filmsterren en royals allerhande. Onder meer Liz Taylor en Richard Burton beleefden er hun stormachtige liefde tijdens de opnames van de film Cleopatra in Rome. Het gebied is gezegend met een mediterraan klimaat en is de bakermat van bijna drieduizend jaar beschaving. Te midden van dit alles staat hét meesterwerk van de bekendste Italiaanse architect van de twintigste eeuw : Gio Ponti (1891-1971). Ponti, wiens rol moeilijk kan worden overschat, zorgde ervoor dat de Italiaanse natie op esthetisch vlak een nieuwe weg insloeg. Hij was aanvankelijk geassocieerd met de Novecentoschool, die werd gesticht in 1926 en gericht was tegen avant-garde, maar groeide uit tot een van de iconen van het modernisme. En hij is dus ook de schepper van een van de hipste plekken aan de Amalfitaanse kust. Zijn Parco dei Principi blijft een statement, tussen de Middellandse Zee en de imposante Lattaribergketen rondom Sorrento. Dit hotel, dat getuigt van een tijdloze originaliteit, wordt wel eens beschouwd als het testament van Ponti. Het gebouw is vandaag nog altijd even elegant als bij zijn opening in 1960. Alles werd bedacht, ontworpen en uitgetekend door Ponti : het gebouw zelf, de meubelen, de zonneblinden, de muurdecoratie, de borden en zelfs de tegels, een beetje zoals Arne Jacobsen deed voor het Royal SAS Radisson in Kopenhagen. Het resultaat is een uniek totaalkunstwerk. Vanbuiten lijkt het wat op een enorm stuk wit krijt met geometrische uitsnijdingen. Binnen heeft het iets van een immens, modernistisch strandpaviljoen. Ponti koos bewust voor het gebruik van één dominante kleur : een palet van blauwtinten. De telefoontoestellen werden uitgevoerd in een specifieke nuance, terwijl kleine, betonnen wit-blauwe eivormen als een soort mozaïek sommige muren bedekken en de sofa's in de lobby bekleed zijn met azuurblauwe wollen weefsels. Maar vooral in de tegelvloeren heeft Ponti zijn eenkleurentheorie consequent doorgetrokken. In samenwerking met een lokale keramiekfabrikant ontwierp hij een honderdtal variaties op geometrische motieven in drie verschillende tinten van blauw, gecombineerd met wit. Zo heeft elke kamer, maar ook elk terras, een unieke vloer. Een wonderlijk stijlexperiment in een al even wonderlijk hotel. Parco dei Principi Resort & Spa, Corso Annibale 244, 73059 Torre San Giovanni, Ugento. +39 (0)833 93 1144, www.parcodeiprincipi.com FOTO'S GIANNI BASSOAlles is ontworpen door Ponti, van het gebouw, de meubels tot de zonneblinden toe Blauw en wit, wit en blauw : een oneindige variatie op hetzelfde thema