Vorig weekend startte de derde uitgave van het TIME Festival in Gent, twee weken vol films, teater, muziek, video en beeldende kunst in zowat alle grote en kleine kultuurzalen die Gent rijk is. Traditiegetrouw krijgen muziek en teater de grootste media-aandacht, maar ook qua beeldende kunst is een uitgebreid programma-aanbod opgebouwd. Bij het ter perse gaan van deze rubriek was geen van de aangekondigde tentoonstellingen al te zien, in dit stukje wordt dus enkel gesignaleerd en (nog) niet geƫvalueerd.

Centrum van het beeldende-kunstgebeuren in TIME is, haast vanzelfsprekend, het Museum voor Hedendaagse Kunst. In dat Museum loopt een veel te vroege ‘retrospektieve’ van de Gentse kunstenaar Hugo Debaere. Veel te vroeg omdat Debaere vorig jaar onverwacht overleed, net geen 36. “Geen retrospektieve dus, ” zegt de perstekst, “enkel een beeld van een oeuvre dat werd afgebroken op het moment dat het zich goed in zijn vel begon te voelen. ” Debaere, altijd op zoek naar uitersten, maakte zijn bekendste beelden met koeiemest, een idee dat hij meebracht van zijn Afrika-reizen : grote, sombere beelden van een ondraaglijke lichtheid. Het Gentse museum toont een honderdtal beelden van Debaere, waarvan vele nog niet eerder te zien waren. Naast dat werk worden ook foto’s van de Nederlandse Rineke Dijkstra geĆ«xposeerd.

Aan de achterkant van het museum, in de Vereniging (Hofbouwlaan 29), organizeren beeld-werkers Herman Asselberghs en Johan Grimonprez SP/RACE INVADERS, een ware video-skoop met een letterlijk fantastisch aanbod. De zaal is uitgerust met divans, videorecorders en tv-toestellen, remote control en koffie. De bezoeker kan er naar believen zijn/haar eigen videoprogramma komen samenstellen uit reeksen die naar welluidende titels als “Close Encounters”, “Pseudomentaries”, “Dit is Belgisch”, “Exuberante Exotica” en andere luisteren. De organizatoren stellen het erg op prijs als de bezoeker ook eigen video’s meebrengt, van Ufo-getuigenissen en homevideo’s over Walibi tot en met de favoriete aflevering van “Familie”.

Elders in Gent zijn nog andere manifestaties en tentoonstellingen te zien. Opus Operandi (Tentoonstellingslaan 32) prezenteert nieuw werk van JoĆ«lle Tuerlinckx. Galerie De Buck brengt werk van de vier Canadezen Alan Smith, Michael Buckland, Laura Kikauka en Gordon Monahan. Enkele artiesten gebruiken de Gentse waterlopen als inspiratiebron : Maria Thereza Alves doet dat op verschillende lokaties, het duo Steven Bachelder & Johan Rosenquist toont “Object for Water” op de Leie aan de Predikherenbrug. In de Witte Zaal (Posteernestraat 64) interveniĆ«ren de studenten van Sint-Lucas op verdwenen, bestaande en toekomstige Gentse bruggen. In dezelfde zaal tonen Luc Deleu en Jan Verheyden drie architekturale projekten, onder meer het sociale huisvestingsprojekt “Barcelona Towers”. Studenten van drie kunstscholen (Amsterdam, Exeter, Gent) maken elk een groot panorama, te zien in de Academiestraat 2. Galerie Fortlaan 17 heeft een groepstentoonstelling met vier jonge Franse kunstenaars, gekozen door curator Veerle Van Durme : Bertrand Gadenne, Pierre Mercier, Frederic Vaesen en Myriam Van Cassel. Bij NZET aan de Grote Huidevettershoek is werk te zien van NoĆ«l Dolla. En, typisch voor de Gentse scĆØne : galerie Richard Foncke (Sint-Jansvest 18) kondigde aan niĆ©t deel te nemen aan het TIME Festival. Maar precies tijdens de TIME-periode biedt de galerie wĆ©l toevallig een accrochage aan met werk van Anne Decock, Ann Veronica Janssens, Suchan Kinoshita, Guy Mees, JoĆ«lle Tuerlinckx en Uri Tzaig. Gast-curator is Dirk PĆ¼ltau. Halfslachtigheid troef dus.

Meer informatie over al deze beeldende toestanden via TIME-Festival, (09) 233.37.87. Of bij de betrokken deelnemende kunsthuizen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content