Luc De Backer(32) ontwerpt kostuums, decors, installaties, interieurs en ruimtes. Binnenkort verandert hij de pleinen van de oude Antwerpse binnenstad in grote woonkamers.

Mijn ouders hadden een winkel. Als kind zat ik altijd tussen de kartonnen dozen, de bakjes van de aardbeien, de vloeitjes van de appels en de verschillende soorten verpakkingen te knippen en te plakken. Kilometers tape heb ik verbruikt. Ik ben een professioneel knutselaar geworden. Ik ben altijd met een heleboel projecten tegelijk bezig. Ik ontwerp nu het decor, de kostuums en de rekwisieten voor de operaproductie De Processie van Scherpenheuvel in Maastricht. Het is een wereldcreatie. De voorstellingen vinden plaats in cafés. Ik ontwerp ook het decor en de kostuums voor vijf nieuwe theaterproducties van het Mechels Miniatuurtheater. En ik maak samen met mijn vriend Rudolf van den Eerenbeemt de dansvoorstelling NAT. Het is een voorstelling voor kinderen vanaf vijf jaar waarmee het nieuwe Antwerpse jeugdtheater, Het Paleis, geopend zal worden. Naast decors, kostuums, rekwisieten en kapsels bedenken we ook het concept en scenario. Thierry Smits zorgt voor de choreografie.

Alles doe ik: kindertheater, volwassenentheater, opera... Daarnaast krijg ik opdrachten van particulieren, zoals het ontwerpen van winkelinterieurs. Zoiets brengt evenwicht in je werk.

Nu ben ik bezig met het ruimtelijk concept van de Cultuurmarkt. Eind augustus stellen alle Vlaamse cultuurinstellingen zich voor in de oude stadskern van Antwerpen. Ik kreeg de opdracht iets te bedenken waardoor er eenheid zou komen tussen al die standjes. Zo'n markt gaat gauw op een braderie lijken. Een stad herinrichten is een aangename bezigheid, iets tussen theatervormgeving en stedenbouwkunde. Meer dan 100.000 mensen zullen deze markt bezoeken. Ik wil het accent leggen op kleinschaligheid. Ik maak kleine salons en dorpjes, woonkamers zonder dak. Het idee erachter is dat Antwerpen die dag een raam op Vlaanderen moet zijn.

Ik vond al mijn materiaal bij Spullenhulp. Ik kocht er rustieke en moderne zetels en salons. Die meubels laat ik nu behandelen met een zuur waardoor het vernis eraf gaat. Dan geef ik al die meubels een kleur, voor elke discipline een andere. Iedere discipline krijgt een eigen salon met een tafeltje en een lampenkap op een hoge staander. De lampenkappen worden gigantische dingen. Ze hebben minstens een diameter van één meter en staan op hoge poten van vijf, zes meter die kunnen wiegen in de wind. Die lampenkappen zijn voor mij een symbool. Ik wil theater zien als een verlengde van de huiskamer. Ik wil mensen duidelijk maken dat het theater niet zo ver van ze afstaat als ze soms denken. Vormgeving moet een communicatiemiddel zijn. Begrijpelijk voor iedereen. Ik wil niet dat het te intellectualistisch wordt. Ik wil wel dat alles goed afgewerkt is. Daarom werk ik graag samen met ateliers en opdrachtgevers die niet alleen goed werk leveren maar die ook bezield zijn door hun vak. Ik heb een hekel aan kunst- en vliegwerk. Als ik al een eigen stijl zou hebben, dan is het een stijl van bijzondere zorgvuldigheid, van liefde voor mooie dingen. Ik kan niet zonder schoonheid. Dat is altijd zo geweest. Ik zal nooit mijn eerste schoolreisje naar De Efteling vergeten. De hele namiddag heb ik naar de dansende fonteinen van het Waterballet staan kijken. Dat feest van licht, van spattend water, heeft bij mij een heel sterke esthetische gewaarwording veroorzaakt. Ik zal ook nooit vergeten hoe mooi ik het licht vond toen ik de eerste keer met mijn ouders naar een operette ging. Ik ben ook een fan van vuurwerk. Als kind zat ik maanden lang uit te kijken naar de dag waarop er in ons dorp weer eens vuurwerk zou afgeschoten worden. Die feeërieke schoonheid wil ik nu zelf creëren.

Cultuurmarkt van Vlaanderen. Zondag 30 augustus vanaf 11 uur. Op diverse locaties in de oude stadskern van Antwerpen. Info: Tel. (03) 220.81.11.

ANNA LUYTEN / FOTO HYPNOVISUALS