Nog tot begin mei maakt het Nederlandse maar door Vlaanderen geadopteerde duo W.A.C.K.O., zijnde Manou Kersting ( 34) en Chiel van Berkel ( 37), de zalen, zaaltjes en culturele centra onrustig met hun derde absurdistisch theaterprogramma ?Black Space?.
...

Nog tot begin mei maakt het Nederlandse maar door Vlaanderen geadopteerde duo W.A.C.K.O., zijnde Manou Kersting ( 34) en Chiel van Berkel ( 37), de zalen, zaaltjes en culturele centra onrustig met hun derde absurdistisch theaterprogramma ?Black Space?. Jacky Huys / Foto Hypnovisuals Hier is beter dan daar. Het begint al bij het eten : in Vlaanderen is dat stukken lekkerder. Verder lult men je oren niet van je kop : hier heerst een soort respecterende stilte. En het artistieke leven, met de mogelijke uitzondering van de beeldende kunst, is ook bruisender. Wij vinden het allemaal zo benauwend in Nederland, die kunstscène, en we komen er ook helemaal niet in. Omdat we dus in België wonen. De Brakke Grond in Amsterdam is helemaal out. Laatst blokletterde een krant, naar aanleiding van nochtans fantastische voorstellingen van Het Gebroed en De Tijd, dat de Vlaamse Golf helemaal over was. Beetje zurig allemaal. Vorig seizoen hebben we nog 30 voorstellingen gehad in Nederland, maar we gaan dat in de toekomst minimaliseren tot 10. We hebben zo'n 10 zalen waar we de afgelopen jaren iets hebben opgebouwd en waar we naar terugwillen : een warm bad. Maar in de randstad hangt een soort verveling ; in alle grote steden werken onze voorstellingen trouwens niet, in Rotterdam treden we niet eens op vanwege geen interesse. In Nederland heb je boteroverschotten, melkplassen en een cabaretberg. Per jaar beginnen daar zo'n 10 nieuwe groepen : 4 grote festivals met 3 finalisten elk, tel maar op. Er vallen er geen 10 per jaar weg, waardoor je een soort gevoel van verwendheid krijgt bij het publiek. In Vlaanderen is er gelukkig geen cabarethysterie, hier zijn alleen wat kleinkunstenaars uit het verleden. Het zou aardig zijn mochten we subsidies krijgen. We rooien het wel, maar we moeten érg veel spelen om uit de kosten te raken. We zouden het eens iets rustiger aan willen doen en er een centje aan kunnen verdienen. Alleen door een aantal nevenactiviteiten kunnen wij ook kleren kopen. We hebben bijvoorbeeld een miniserietje opgenomen, Restaurant Monsieur, voor het kinderprogramma Villa Achterwerk van de VPRO-televisie, over alles wat er in een restaurant verkeerd kan gaan. Het is voor kinderen, maar we vragen ons af of het ook niet een beetje voor hun ouders is. De VPRO is nog het enige eigenzinnige eilandje in Nederland, de rest is overspoeld door eenheidsworst. We hebben een jaartje de theaterzalen overgeslagen. Enerzijds had dat financiële oorzaken, maar we vonden het ook opportuun om te herbronnen. Een maand in een kroeg zitten, kan ook boeiend zijn, al was het maar omdat al je ideeën dan terugkomen. Black Space is verbaler dan onze vorige voorstellingen, vanwege gesitueerd in de wereld van de stand up comedy. We doen onze bek open en er komen flarden tekst uit die nergens op slaan. We hebben het ook over de ontsporing van de stand up comedian, de dramatiek van zo'n man als hij z'n tekst kwijt is. Een gemiddelde voorstelling, dus niet in een cultureel centrum, speelt zich af in een zwarte doos : een ruimte die met zwarte doeken is omringd. Eerst hadden we gedacht onze voorstelling Black Box te noemen, maar omdat die term in Nederland een vulgaire bijbetekenis heeft en omdat veel mensen ook meteen aan een vliegtuigramp dachten, én omdat we met het boek The Empty Space van Peter Brook bezig waren over een mannetje in een lege ruimte, dus dat klopte ook nog hebben we voor een iets andere titel gekozen. Er is in de voorbije jaren behoorlijk wat veranderd tussen ons. 't Is meer een huwelijk geworden, met alle voor- en nadelen. Het ene moment val je elkaar in de armen omdat je door hetzelfde ontroerd wordt, en het volgende moment sta je elkaar uit te schelden. Als een relatie niet op die manier groeit, dan moet ze vroeg of laat kapotbarsten. 't Is zoals leren boots : als je daar een rubberen zool onderzet, trekt het rubber het leer kapot. Maar als je er leer onderzet, plooit het naar buiten tot het de perfecte zool wordt. Zo moet je onze verhouding, beeldmatig, eigenlijk zien. Info : Thassos, (03) 235.04.90. Manou Kersting (links) : In Nederland heb je boteroverschotten, melkplassen en een cabaretberg.