?Hey Pa !? op VT4 en binnenkort ?La Sicilia? in de bioscoop. Maar er is meer. Dirk Chauvaux (37), scenarist en notoir zapper in zijn vrije tijd, schrijft aan hoog tempo bij Kladaradatsch !
...

?Hey Pa !? op VT4 en binnenkort ?La Sicilia? in de bioscoop. Maar er is meer. Dirk Chauvaux (37), scenarist en notoir zapper in zijn vrije tijd, schrijft aan hoog tempo bij Kladaradatsch ! BART VANDERGETEN / HYPNOVISUALS Kladaradatsch ! bestaat acht jaar. Toon Loenders, Sam Cerulus en ik hadden het als vehikel bedoeld voor de dingen die we samen deden. Een productiehuis zoals het nu is, hadden we zeker niet op het oog. Maar van het een kwam het ander. Aanvankelijk hielden we ons bezig met bedrijfsfilms en vrij snel verzorgden we ook de styling van tv-programma's, het sterke punt van Toon. Ruimere bekendheid kregen we door Het Huis van Wantrouwen en Morgen Maandag. Met de start van VT4 zijn we ons meer gaan toeleggen op de echte productie van tv-programma's : Roxy, Rad van Tong, Ivan, Sla je Slag en nu dus Hey Pa ! en, voor de BRTN, Kinderen niet toegelaten. Momenteel neemt fictie het grootste deel van mijn tijd in beslag : tv-komedie maar ook langspeelfilms in januari gaat La Sicilia in première. Hey Pa ! is gebaseerd op de formatHey Dad !, een komedie die acht jaar gelopen heeft in Australië. We hadden een optie genomen op die serie, niet alleen omdat er 291 afleveringen van op tv vertoond zijn, maar ook omdat Australië, samen met de Verenigde Staten, zowat de meest concurrentiële tv-markt ter wereld is. Als een programma daar scoort, lijkt het mij de moeite om het eens nader te bekijken. Samen met Gino Conjaerts heb ik 26 afleveringen geschreven, waarvan er 13 zijn opgenomen. De Australische personages en verhalen hebben we moeten aanpassen aan de Vlaamse situaties, maar dat was niet zo moeilijk. Wat als we al die plots en sub-plots zelf hadden moeten uitwerken ? Je moet het maar doen, als een tv-zender vraagt om binnen de vier maanden 26 afleveringen te leveren. In Nederland zijn ze ook begonnen met eerst buitenlandse formats te kopen. Ze hebben hun mensen daarop laten werken, nu kunnen ze zelf programma's bedenken. Uiteindelijk moet je op die manier genoeg scenaristen krijgen die het tempo van tv-productie aankunnen. De geschikte regisseurs en acteurs vinden voor een sitcom, is ook niet zo evident. Maar dat is precies de uitdaging voor de producent. Je zou verrast zijn van het potentieel dat hier voorhanden is. En met nieuwe mensen kom je misschien sneller tot nieuwe, originele resultaten. Door de marktsituatie hebben ze in Australië en in de VS natuurlijk een voorsprong. Zij moeten al veel langer hun kijkers overtuigen om te kijken. Maar wij hoeven ons niet te schamen, we zijn die achterstand aan het inhalen. Als wij onze beeldindustrie even ernstig namen als ginds, dan kenden wij hier ook veel meer succes. Schrijversopleidingen staan hier nog in hun kinderschoenen. In de VS heeft elke universiteit een afdeling creative writing. Ik kijk zelf veel tv. Alleen het nieuws en films kijk ik uit, voor de rest zap ik, waanzinnig. Ik start bij nummer 27 en zap tot 1. In een programmablad kijk ik niet. Als ik van kanaal 1254 tot 1 kon zappen, zou ik dat fantastisch vinden. Niet zo lang geleden heb ik een demonstratie van video-on-demand meegemaakt. Die 1000 kanalen zullen ze niet gebruiken om 1000 verschillende zenders te geven. Ze gaan die gebruiken voor digitale televisie, om films om het kwartier te laten beginnen. Je kiest uit het aanbod, en het programma wordt in een speciaal toestelletje gelogd. Dan kan je kijken wanneer je wil. Plaspauze ? Gewoon de film stopzetten. Eén grote televisie-supermarkt wordt het ! Nu moet je nog op een bepaald uur thuis zijn om een uitzending niet te missen. Natuurlijk zou ik die kunnen opnemen. Maar Jezus, video's programmeren en van die toestanden : daar begin je toch niet aan ! Televisie zoals wij die nu kennen is verschrikkelijk achterhaald. Van een ijskast of een wasmachine zou je het niet meer pikken. Stel je voor dat de afwasmachine zegt : ?Je mag de borden er alleen inzetten om halfacht.? Nee, we gaan op dat gebied boeiende tijden tegemoet. En dat betekent alleen maar werk voor ons. ?Hey Pa !? : elke woensdag om 21 u. op VT4. ?Kinderen niet toegelaten?, elke donderdag om 20 u.35 op TV1.