In een jaar tijd veranderde VT4 danig van look. Perschef Truus Genbrugge(27) maakte het allemaal mee.
...

In een jaar tijd veranderde VT4 danig van look. Perschef Truus Genbrugge(27) maakte het allemaal mee. Bart Vandergeten Foto : Lieve BlancquaertVoor een perschef ben ik jong, zeker, maar dat past wel bij VT4. Onze zender heeft als doelgroep de 15- tot 44-jarigen. Jong en dynamisch dus, en dat merk je ook aan de mensen die hier werken. Het brengt teamspirit in het bedrijf. De ervaring van mensen die langer in het vak zitten, heb ik uiteraard niet, maar indien nodig kan ik altijd bij iemand als programmadirecteur Terry Verbiest terecht. Vóór deze baan deed ik de meeste werkervaring op als mediaverantwoordelijke voor de marketingdienst van VTB-VAB. Toen die dienst weggesaneerd werd, kwam ik terecht op de redactie van TV-Story. Daar koos ik bewust voor de tv-pagina's. Dat bracht later met zich dat ik de initiatieven van SBS, de firma achter VT4, op de voet kon volgen. In augustus '94 verschenen de eerste krantenberichten, in september solliciteerde ik al voor een betrekking bij de persdienst. Ik wist pas dat ze enkel een perschef zochten toen ze vroegen of ik geïnteresseerd was in die functie. Na een paar gesprekken met Dirk Verhofstadt en Carlo Gepts ging ik in december '94 aan de slag. Twee maanden later ging VT4 op de kabel : twee hectische maanden door al de juridische toestanden eromheen. In de opstartfase van VT4 waren de zenduren anders ingevuld. Toch is het hoofddoel altijd hetzelfde gebleven : een kijkerspubliek van 15 tot 44 jaar bereiken. Alleen staken we in het begin in een niche vast, we moesten verbreden. Daarom heeft John Mac Cready, een specialist die van Nieuw-Zeeland is overgekomen, eerst en vooral de programmatie beter opgebouwd. Door in de zomer meer actie op het scherm te brengen, wonnen we alvast kijkers. Sindsdien is ons marktaandeel toegenomen, en nu schommelen we rond de 10 %. Ook onze huisstijl zijn we geleidelijk aan het aanpassen. Het blauw-gele logo is minder koel en strak dan het vroegere groen-zwarte. Achteraf bekeken had VT4 een te afstandelijk imago. Een tv-zender moet een zekere warmte uitstralen. Op het einde van de dag willen de mensen zich thuis voelen en ontspannen. De oude bumpers tussen de programma's waren anders wel knap. Met onze nieuwe programma's scoren we echt goed bij onze doelgroep. Sommige van onze eigen producties kan jij dan voyeuristisch noemen, ik heb er geen problemen mee. Gênant ? Vind ik niet. Mensen kijken graag naar dit soort programma's, en bedenk dat wie zich bijvoorbeeld voor Het Spijt Me inschrijft, dat uit eigen beweging doet. Vaak hebben deze mensen al van alles geprobeerd om een relatie terug vlot te krijgen. De televisie gebruiken ze dan als een laatste redmiddel. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, maar waarom zouden anderen dat niet mogen ? Het wordt ook alsmaar makkelijker om op tv te komen. Ik kan me perfect inleven in onze progammering : ik kijk zelf graag naar VT4. Neem nu een serie als JAG. Een paar weken nadat ze begon te lopen op de Amerikaanse televisie, zonden wij ze al uit. Daarnaast kijk ik even graag naar informatieve programma's als NV De Wereld of Ter Zake. Of naar een film. Meestal kijk ik bij wijze van ontspanning : ik zal zelden eerst een programmablad openslaan. Als perschef wordt wel eens naar mijn mening gevraagd over de programma's. Maar eigenlijk is het mijn taak niet die te geven. Ik moet informatie verstrekken. En trouwens, moet ik alles wel goed vinden wat VT4 uitzendt ? Ik hou bijvoorbeeld niet van sciencefiction, maar anderen misschien wel. We zijn een commerciële zender : we zien alles in functie van wie we willen bereiken. Met marktaandelen probeer je dan de adverteerders te overtuigen. En we voelen dat het vertrouwen van die kant nu groeit : ze laten hun afwachtende houding van vroeger varen. Of ik niet net zo goed stofzuigers zou kunnen verkopen ? Nee, dat is iets totaal anders. Het boeit me meer om voor tv te werken, het product houdt meer afwisseling in. En het draait in grote mate om mensen. Ik zag VT4 groeien sinds zijn ontstaan. We streven naar steeds betere programma's, hoewel we kritiek krijgen op alles wat we tot nu toe aan nieuwigheden brachten. Maar we vechten ervoor. Het komt erop aan stand te houden op de markt.