Al zeven jaar bemant Martine Hendrickx (29) de Kijkerslijn van VTM. Een post waarvoor je een luisterbereid en geduldig karakter nodig hebt.
...

Al zeven jaar bemant Martine Hendrickx (29) de Kijkerslijn van VTM. Een post waarvoor je een luisterbereid en geduldig karakter nodig hebt. BART VANDERGETEN FOTO : LIEVE BLANCQUAERTToen in de startperiode van VTM onze receptie werd overstelpt met telefoontjes, was het meteen duidelijk dat er een aparte Kijkerslijn nodig was. Ik kreeg als opdracht de binnenkomende bellers zelf voort te helpen en niet meer met de aparte diensten door te verbinden. In al die jaren is mijn taak wel verruimd. Nu vang ik alle reacties op, geef de gevraagde informatie, en voor de service aan de bezoekers werk ik samen met mijn collega van de publieksregie. Verder komen alle suggesties van de kijkers in een maandelijks rapport. Zo blijven de programmamakers op de hoogte van de mening van de kijkers. Ze vinden er hele programmavoorstellen in, maar ook verzoeken om een bepaalde serie of film uit te zenden. Of het gebeurt dat iemand met zijn verhaal in een praatprogramma wil. Zo passeert via mij heel wat, dat ik later in de programmatie terugvind. Een wending in een serie kan behoorlijk wat reacties teweegbrengen. Mensen vragen wat er gaat gebeuren. Is dat niet naar hun zin, dan proberen ze daar een stokje voor te steken. Toen het personage Stef in Wittekerke nogal moordzuchtig tekeerging, kreeg ik ongeruste telefoontjes over wie het volgende slachtoffer zou zijn. ?Toch die niet ? Nee, die moet erin blijven." Mensen identificeren zich sterk met bepaalde figuren. Soms suggereren ze oplossingen à la Dallas. Als daarin dode personages terug tot leven kwamen, waarom zou dat in Wittekerke niet kunnen ? Voor veel kijkers zijn de verhalen zo indringend, dat ze gaan deel uitmaken van hun eigen leven. Ze willen ze laten verlopen zoals ze zelf willen. Soms rinkelt de telefoon hier aanhoudend. Lange gesprekken kan ik niet voeren, gelukkig hebben de meesten daar begrip voor. Gewoonlijk zijn de boze bellers al gekalmeerd als ze hun gedacht eens hebben gezegd. Als ze vragen of we ons zendschema aan hun tijdsindeling kunnen aanpassen, leg ik uit hoe moeilijk dat is. Anderen denken dat ze een prijsvraag al hebben gewonnen, omdat ze mij een goed antwoord hebben gegeven. Dan moet ik weer met veel geduld het reglement uitleggen. Maar als ik door iets overrompeld word, zijn het wel detailvragen. Wie is de kapper van die persoon in die scène ? Welke muziek speelde op de achtergrond ? Over alles wat ze zien of horen, ook in reclamespots, stellen ze vragen. Gelukkig voorzien de redacties en productiehuizen meestal wanneer er reacties gaan volgen. Ze bereiden mij daarop voor. Maar dan nog moet je een hoop geduld opbrengen. Ik heb geleerd alle gesprekken, zowel leuke als boze, op een correcte manier af te ronden. Iedereen krijgt een antwoord en juist dat maakt de Kijkerslijn zo sterk. Het draagt bij tot het positieve imago van onze zender, omdat het de afstand met de kijker verkleint. Televisie maakt veel bespreekbaar. Wanneer er op VTM bepaalde problemen aan bod komen, zoals tijdens de Levenslijn-actie, dan willen mensen die in een gelijkaardige situatie verkeren, vaak hun hart luchten. Een luisterend oor kan heel wat betekenen. Je moet hen voorzichtig aanpakken, een beetje psycholoog spelen, want sommigen zien de televisie als hun laatste redmiddel. Door bepaalde uitzendingen zijn ze geneigd sneller met hulpverleners contact te zoeken. De telefoon biedt ook de nodige anonimiteit. Anderzijds sta ik er verbaasd over hoeveel spontane telefoontjes binnenkomen om anderen financieel of materieel te helpen. Nee, over de recente bestuursperikelen bij VTM heb ik weinig reacties ontvangen. Regelmatige bellers drukken wel hun bezorgdheid uit. Niet alleen over Mike en Guido, ook over de zender. ?VTM gaat toch niet verdwijnen ?" Eigenlijk is mijn werk een algemene nazorg op onze uitzendingen geworden. Het aantal telefoons is niet afgenomen, integendeel. Regelmatige bellers kennen mij zelfs bij naam. Maar ik kan gemakkelijk afstand nemen van alles. De oproepen volgen elkaar zo snel op en zijn zo verschillend... Na de werkuren ben ik wel gesteld op mijn rust. Als ik's avonds of in het weekend kan gaan wandelen of fietsen, dan maakt dat veel goed. De Kijkerslijn van VTM is elke werkdag open van 9 tot 12 u.30 en van 14 tot 17 u. Tel. (02) 255.32.32.