Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Joris Dewint (43) organizeert met Jan Bulkmans (42) en Marisa Mees (32), samen “Einstein on the Beach”. Reizen die nooit onder één noemer te vangen zijn.

PIERRE DARGE

FOTO : LIEVE BLANCQUAERT

Van opleiding ben ik leraar Nederlands en Engels, maar van jongsaf was ik ook bezig met andere vormen van kommunikatie. Eerst met teater en met een kursus kreativiteit die in normaalscholen werd gegeven, later met schrijven, met beeldende kunst en met video. De rode draad bleef de aansporing tot kreativiteit en het overbrengen van informatie. In een tweede leven ging ik werken bij uitgeverij De Gulden Engel. Ik hield er mij bezig met tijdschriften waaronder de Dietsche Warande en Belfort, met literatuur en strips. Ik leerde er ook omgaan met pre-pressaktiviteiten, en ondervond hoe belangrijk management is. Het is godgeklaagd hoeveel energie en goede wil er bij interessante kreatieve initiatieven verloren gaan door een gebrek aan management. En in een derde leven zette ik samen met Kris Dieltiens het ontwerpbureau Lionardo op, een knipoog naar Leonardo da Vinci, en nu ben ik daar volop mee bezig.

Onderweg en toch alweer tien jaar geleden leerde ik in de beheerraad van het Sfinxfestival Jan Bulkmans kennen, psycholoog van opleiding maar net als ik van het rechte pad afgeweken, medeorganizator van optredens van Theodorakis en tegenwoordig bedrijfsrevisor, en bovendien een kraan in boekhouden. Met dit alles zit dan nog onze liefde voor reizen verweven, die niet van gisteren dateert. Vijftien jaar geleden kocht ik in mijn lerarentijd samen met een kollega aardrijkskunde al een Volkswagenbusje, reisde er met een handvol studenten mee naar Griekenland, en verpatste het na de terugkeer. En ik maakte fietstochten door de Cevennen.

Voeg die kreatieve drang, de behoefte om te organizeren en die reislust samen, en je hebt de kiem voor Einstein on the beach, genoemd naar Bob Wilson’s acht uur durende minimal-artteaterstuk. De meeste mensen reizen nooit verder dan zichzelf, willen bevestigd zien wat ze al weten en kennen. Wij, verslaafd aan onze open geest, wilden de hele wereld tegemoettreden, maar dan wel gekoppeld aan een sociokulturele faktor en met respekt voor de natuur. Sommige vzw’s zetten kursussen op over kunst die zo gespecializeerd zijn dat ze alleen de freaks over de vloer krijgen. Terwijl wij dilettanten zijn in de goede betekenis van het woord : we willen in de breedte proeven, en wel van alles, want niets menselijks is ons vreemd. Het moet ernstig en plezant zijn tegelijkertijd. We willen ’s avonds niet weer doorzeuren over hetzelfde schilderij, maar leuke dingen doen. We organizeren reizen zoals we die zelf zouden willen beleven : een mengsel van kultuur en sport, van menselijkheid en sociale bewogenheid. Einstein on the beach koppelt intelligentie aan ontspanning op het strand. In ons logo zit dan ook een menselijk figuurtje en een ster, die we bij Miró ontdekten, in de kleur van de blauwe planeet. Onze behoefte aan verscheidenheid gaat zelfs zo ver dat noch Jan noch ik voor het projekt onze baan wilden opgeven : we vonden het eerder een aanvulling, een vinger méér aan een veelzijdige hand. En omdat we geen professionele reisorganizatoren zijn en dus niet over een vergunning beschikten voor het opzetten van reizen, namen we Marisa Mees mee op in de kern. Die werkt sinds vijf jaar bij Pericles, een vertegenwoordiger van touroperators.

Door die veelzijdigheid kom je vanzelf tot verrassende kombinaties. Bijvoorbeeld het Barcelona van Gaudi en Miró, gekoppeld aan de voetbalwedstrijd Barcelona-Real Madrid, die eerder een sociaal drama is dan een partijtje sport, met heel intense emoties. Of het tema Design in Londen, waarvoor we een gids vonden die twee jaar werkte in het museum Victoria & Albert. De tocht langs de tuinen in het zuidoosten van Engeland wordt dan weer begeleid door een specialist die evenveel afweet van planten als van de geschiedenis van de Engelse tuinarchitektuur. En bij de voorbereiding van onze reis naar het inpakken van de Berlijnse Reichstag wisten we dankzij wat denk- en speurwerk tot in het hoofdkwartier van Christo door te dringen. Omdat onze klanten ook van die eigenzinnige lui zijn, konden ze zich vooral voor de langere reizen niet altijd vinden in ons volledig afgewerkt pakket. Zodat ze ons als het ware dwongen een goedkoper basispakket aan te bieden waaraan iedereen volgens interesse, draagkracht en vermogen opties kan vasthaken. Zo kan iedereen een reis op maat samenstellen. Maar omdat mensen ons nog niet zo goed kennen, proberen ze vaak eerst één van onze kleinere voorstellen uit : twee dagen Monet in Parijs en Giverny, of de kombinatie van de Hoge Veluwe met het Kröller-Müllermuseum.

Joris Dewint (links), Marisa Mees en Jan Bulkmans : “Het moet ernstig en plezant zijn tegelijkertijd. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content