Cinema ligt het Zwitserse juwelen- en horlogehuis Chopard na aan het hart, zo blijkt uit tal van creaties van het merk. De nieuwe La Stradacollectie is geïnspireerd op de gelijknamige film van Federico Fellini, die precies zestig jaar geleden de filmzalen veroverde.

Chopard heeft wat met de filmwereld. Zo is het niet weg te branden van rode lopers wereldwijd. De voorbije twaalf jaar mochten maar liefst tien actrices en ook twee acteurs – Colin Firth in 2011 en Matthew McConaughey dit jaar – getooid met accessoires van het merk een Oscar in ontvangst nemen. Maar hét event waar Chopard schittert, is wel het Filmfestival van Cannes. Sinds 1998 is het huis officiële partner van het festival, en vernieuwde het ook het ontwerp van de Gouden Palm. Onder andere Catherine Deneuve, Sharon Stone, Gwyneth Paltrow, Charlize Theron, Cate Blanchett, Penélope Cruz, Diane Kruger en Angelina Jolie pronkten al met de juwelen van het Zwitserse merk op de trappen van het festivalpaleis aan La Croisette. En sinds 2007 ontwerpt Chopard ter gelegenheid van het filmfestival jaarlijks een collectie juwelen met een zestigtal unieke stukken, die ook aan de sterren worden uitgeleend.

Ook de horloges hebben een band met film. Caroline Scheufele, de bedenkster van de nieuwe La Stradacollectie, is een fervente cinemafanaat. De eerste La Stradacollectie ontwierp zij al in 1994, als ode aan de gelijknamige film van Fellini. In de roadmovie, die in 1954 de Oscar voor beste buitenlandse film kreeg, vertelt Fellini het verhaal van de bruut Zampano en de vrolijke Gelsomina, die samen een bizar rondreizend circusduo vormen. “We wilden hulde brengen aan een regisseur die met zijn film vrouwen op de voorgrond liet treden”, zegt Caroline Scheufele. “De naoorlogse jaren vijftig waren jaren van hoop, die de vrouwen stilaan meer zelfvertrouwen gaven. Een thema dat Chopard in de kijker wilde zetten met een horloge ontworpen voor de sterke vrouw van vandaag.”

In 2000 werden nieuwe kleuren aan de La Stradacollectie toegevoegd. En nu is de ganse collectie geherinterpreteerd. Scheufele : “Voor de nieuwe horloges vond ik enerzijds inspiratie in Fellini’s werk en anderzijds in de sampietrini, het typische plaveisel met kasseien in zwart basalt dat de historische straten van Rome typeert. Dat komt terug in de lineaire structuur van het horloge en in de bijpassende armband. Voor een totaal andere look kan de langgerekte vorm van de horlogekast in wit, roze of geel goud gecombineerd worden met een gouden armband of een polsband van alligatorleder.”

Voor zijn uurwerken vervaardigt Chopard sinds 1993 zelf de gangwerken, zodat het sindsdien ook bij het exclusieve kransje horlogemanufacturen hoort. De nieuwe La Stradacollectie is evenwel uitgerust met een kwartsgangwerk, en is daardoor veel toegankelijker van prijs dan de horloges met manuele gangwerken.

RICH AND FAMOUS

Chopard was vaak ook de officiële juwelier van verscheidene films. Vorig jaar nog schitterden hun juwelen om de hals van Naomi Watts in de film Diana, het biografische drama over de laatste twee levensjaren van Lady Di. En tal van film- en popsterren zijn fan van het juwelenhuis. Actrice Elizabeth Hurley liet bij Chopard haar huwelijksringen vervaardigen. Elizabeth Taylor droeg indertijd haar peperdure Chopardhalsketting zelfs in bed. En Madonna schreeuwde op haar beurt uit dat ze een Chopard girl wilde zijn. Caroline Scheufele ontwierp daarom in 2005 het collier Hung Up, naar de titel van dé hit van Madonna’s album Confessions on a Dancefloor. Enkele jaren later werkten de twee samen aan een mini-juwelencollectie voor het succesvolle album Hard Candy. Die bevat een ring met Madonna’s hiphoppseudoniem ‘M-Dolla’, met daarin maar liefst 258 diamanten verwerkt, en een typisch Madonnakruis met drie bewegende diamanten.

Dat sterren voor het merk opteren, heeft ongetwijfeld met de avant-gardistische ontwerpen en exclusieve edelstenen te maken. Zo was Chopard bijvoorbeeld het eerste huis dat pink diamonds in de horloge- en juwelenwereld introduceerde. En die zijn uiterst zeldzaam : voor elke 10.000 witte diamanten is er slechts één pink of dieproze exemplaar in de natuur terug te vinden. Het verhaal gaat dat Caroline Scheufele, die samen met haar broer Karl-Friedrich nu ook directeur is van Chopard, zo gefascineerd was door de exceptioneel hoge kwaliteit van zo’n set dieproze diamanten, dat ze er een heleboel aankocht zonder echt te weten wat ze er eigenlijk mee zou aanvangen. Toen de flink gepeperde rekening bij haar vader Karl Scheufele – toen nog de grote baas van het merk – op het bureau viel, zou die furieus zijn geweest. Zelfs het anders zo sfeervolle kerstdiner zou eronder hebben geleden. En vader Scheufele liet zijn dochter weten dat ze maar beter een briljant idee kon verzinnen om die ‘verschrikkelijke stenen’ te gebruiken. Dat kreeg Caroline later. Ze maakte er een fascinerende, uiterst succesvolle juwelencollectie van.

Info : www.chopard.com

DOOR ANJA VAN DER BORGHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content