Voor de zesde keer werd in Genève het salon van de haute horlogerie georganiseerd. Een van de topevenementen dit jaar was de lancering van de ?Tank Française", een variatie op de legendarische ?Tank Américaine" van Cartier.
...

Voor de zesde keer werd in Genève het salon van de haute horlogerie georganiseerd. Een van de topevenementen dit jaar was de lancering van de ?Tank Française", een variatie op de legendarische ?Tank Américaine" van Cartier. POL MOYAERTIn 1917 ontwerpt Louis Cartier (1875-1942) als een eerbetoon aan de acties van de Amerikaanse troepen in de Eerste Wereldoorlog en ook uit fascinatie voor het modernisme van hun tanks een horloge dat een ware legende zal worden : de Tank Américaine. Het model combineert de streamline van de rupsbanden van het oorlogstuig met de strakke geometrische vormen van de art deco in wording. Het is simpel en luxueus tegelijk. En dat zijn meteen ook de twee trefwoorden die op het zesde Salon International de la Haute Horlogerie het meest te horen waren. De tijd van de superchique uurwerken die een jaar in de kluis liggen en er alleen bij het stijfste galabal van het jaar uitkomen, is duidelijk voorbij. De Tank Américaine kende ondertussen al heel wat opvolgers : de Tank basculante, asymétrique, allongée, phase de lune, mini-Tank en de Must Tank, het meest verkochte horloge bij Cartier. De allernieuwste in de rij, de Tank Française, die op het salon van Genève feestelijk werd gelanceerd, is een hulde aan de harmonieuze proporties van de Franse squares, die typische pleinen en plantsoenen die een stad als Parijs zoveel charme geven. Het was dan ook de lichtstad die met reusachtige dia's op de muren van een al even reusachtige tent getoverd was, een wonderlijke met duizenden kaarsen verlichte ruimte waarin 1500 genodigden waaronder vedetten als Claudia Cardinale, Charles Aznavour, Alain Prost, Selina Scott en Estelle Halliday de geboorte meemaakten van het nieuwe pronkstuk van het huis Cartier. Het werd een spectaculaire gebeurtenis. Nadat Paul Bocuse en zijn equipe daarin goed geholpen door schenkgrage sommeliers het hele gezelschap in een lichtjes euforische stemming hadden gebracht, rees een megamodel van de nieuwe Tank uit de grond en kon Alain-Dominique Perrin, de grote baas van Cartier, de eerste exemplaren aan de aanwezige sterren cadeau doen. En toen verdwenen met een vingerknip de wanden van deze banketzaal-voor-één-nacht, en als Alice in Wonderland tuimelden de gasten van de ene verrassing in de andere. Zin om wat te gokken ? Het casino was er. Nog een glas op een terrasje van Saint-Tropez ? Het stond er. Liever op wintersport ? Wat verder dwarrelden er sneeuwvlokken boven een heuse ijspiste, en heel wat dames in avondjurk trokken overmoedig, zoals soms bleek de schaatsen aan. Uitrusten konden ze in de jazzclub, of in de cinemazaal, waar men films draaide met lichtjes aangepaste teksten, want anders hoor je maar zelden op het witte doek vragen : ?Hé, is dat geen Cartier die u daar draagt ?" Als voorproefje van de festiviteiten die in oktober van dit jaar zullen worden ingezet om in 1997 dan volop het 150-jarig bestaan van Cartier te vieren, kon dit tellen. Was dit feest niet echt een toonbeeld van soberheid, discretie was toch een woord dat tijdens de haute-horlogerieweek veel te horen was. ?Het gaat vandaag", zegt Yves Piaget, ?meer om het zijn dan om het schijnen." En dat drukt zich volgens de voorzitter van het Comité International de la Haute Horlogerie uit in een groeiende belangstelling voor grijs goud en platina. Echt flashy horloges uit het topgamma zijn alleen nog voor het Midden-Oosten bestemd, in Europa raakt poenerigheid uit de mode. Wat niet wil zeggen dat er op het salon geen kwistig met diamanten bezette exemplaren te zien zouden zijn, en Piaget heeft zelfs een model met een loszittende ring rond de wijzerplaat, die bij iedere beweging rinkelt. Iets voor vrouwen die ook als ze niets te zeggen hebben, willen gehoord worden. Wel passend in de discretietendens zijn de extra platte uurwerken, sinds jaren een specialiteit van Piaget, en altijd al ontworpen met een zeer puur design. Het huis is er fier op het dunste mechanische uurwerk ter wereld te maken. Er is trouwens een stijgende interesse voor mechanische uurwerken, maar dan alleen bij de mannelijke consument. Yves Piaget : ?Vergelijk het met auto's : vrouwen willen dat ze mooi zijn en betrouwbaar. Voor de rest maakt het hen niet veel uit. Mannen daarentegen willen weten wat er onder de motorkap zit."Yves Saint Laurent van zijn kant lijkt van deze soberheidsrage niet wakker te liggen, en brengt opnieuw het voyante harten-uurwerk uit met een wijzerplaat en schakels in de vorm die de naam doet vermoeden. Bij Baume & Mercier wijst men nog op een andere evolutie : de keuze van een horloge drukt meer en meer een boodschap uit. Zo is het lang niet meer uitgesloten dat men een sporthorloge met een smoking combineert of een luxe-uurwerk met een jeans. En ook in deze sector lijkt het onderscheid mannen-vrouwen te vervagen. Steeds meer vrouwen kiezen voor zichzelf uit de mannencollectie. Bijvoorbeeld uit de populaire Hampton-reeks, die verder blijft metamorfoseren en tegen de trend in een wat meer afgeronde vorm krijgt. Een typisch mannelijk product als het chronometertype gaat dan weer achteruit. Niemand blijkt de chrono immers te gebruiken. Vroeger nog wel eens een maniak die wou weten in hoeveel seconden hij van thuis op zijn werk geraakte, maar dat drukt zich vandaag helaas eerder in uren uit. Blikvanger bij Dunhill is de reeks AD2000 waarmee men, zo vertelt ons Marc Dunhill (achterkleinzoon van stichter Alfred) ?een hommage wil brengen aan enkele van de grootste design-successen uit de Britse industrie". Dat gaat van de F1 McLaren gecreëerd door Gordon Murray, over de Hong Kong and Shangai Bank van Norman Foster, tot het befaamde tafeltje dat Eileen Grey in 1926 ontwierp. Zoals Marc Dunhill zelf zegt, is dit model waarvan de kast ineenvloeit met de armband ?een gewaagde combinatie van jaren-dertigelementen en futurisme". Afwachten of deze reeks in België even goed aanslaat als het Centenaire-gamma, dat in '93 werd gelanceerd om het honderdjarig bestaan van het bedrijf te vieren. Tenslotte is het dit Engelse huis niet ontgaan dat de sigaar aan een zegetocht bezig is. Het ontwierp een speciale aansteker met een bredere vlam. De Tank Française : de harmonie van een Frans plein.Met de wijzers van de klok : het harten-uurwerk van Yves Saint Laurent, de AD2000 van Dunhill en daaronder de inspiratiebronnen voor deze serie, het met diamanten omzoomde model Ilea van Beaume & Mercier, een gouden Tank Française en een superdun herenmodel van Piaget.