Dit is een moderne versie van een kunstkabinet uit de Gouden Eeuw, waarvan de wanden vol hingen met schilderijen. In plaats van een riante kasteelsalon koos deze verzamelaar voor een oud en vervallen atelier in het hart van Parijs. Hier werden ooit goudstaven gegoten door de illustere avonturier en schrijver Jean Galmot (1879-1928), die een groot deel van zijn leven doorbracht in Frans-Guyana. Precies die link komt hier opnieuw tot leven in de talrijke etnische kunstobjecten.
...

Dit is een moderne versie van een kunstkabinet uit de Gouden Eeuw, waarvan de wanden vol hingen met schilderijen. In plaats van een riante kasteelsalon koos deze verzamelaar voor een oud en vervallen atelier in het hart van Parijs. Hier werden ooit goudstaven gegoten door de illustere avonturier en schrijver Jean Galmot (1879-1928), die een groot deel van zijn leven doorbracht in Frans-Guyana. Precies die link komt hier opnieuw tot leven in de talrijke etnische kunstobjecten. Het atelier werd gebouwd op de binnenplaats van een oud stadshotel. Een soort pleintje dat in vroegere tijden open was, als doorgang voor de koetsen naar de stallen. In de negentiende eeuw was er dus een goudgieterij, later werden er machines hersteld. De constructie was vervallen en eigenlijk slooprijp. Maar in een grote stad als Parijs, waar er permanent plaatgebrek is, worden ruimten zelden afgebroken. Enkele kleine ingrepen volstonden om van het oude atelier een loft te maken. De restyling gebeurde onder de deskundige begeleiding van Eric-Charles Pollet. Er verdwenen een paar binnenmuurtjes en met behulp van oude, gietijzeren kolommen werd het dak ondersteund. Nu is dit het Parijse pied-à-terre van een verzamelaar die tuk is op het industriële verleden. Zijn voorvaderen bezaten trouwens enkele fabrieken. Hij groeide op tussen oude werkplaatsen en bureaus met veel metalen meubilair. Dat industriële decor uit zijn kindertijd heeft hij weer leven ingeblazen, door waardevolle relieken bijeen te brengen. Zo komt de prachtige industriële bibliotheek uit de faculteit van geneeskunde van de Parijse universiteit. De bibliotheektrap vond hij in de Banque de France. Overal merk je oude bureaulampen op. Dergelijke industriële meubelen van metaal werden ooit achteloos opzijgeschoven of gedumpt, nu hebben ze een hoge antiquarische waarde. Op de bibliotheek staan metalen maquettes van kranen uit de mijnbouw, die ooit toebehoorden aan de grootoom van de bewoner. Hij heeft een bijzondere passie voor geschiedenis en verzamelt allerlei documenten en gebruiksvoorwerpen die niemand anders bijhoudt. Hij reist ook veel en is tuk op etnische kunst, die combineert hij in deze loft met hedendaagse kunst en wat vintage design. De loft is eenvoudig van opbouw. De grote woonruimte ligt centraal. Aan de noordzijde is er een bureau met bibliotheek. Aan de zonnekant zitten een kleine keuken, badkamer en de slaapruimte. Die is afgesloten met metalen deuren met glas. Het zijn nieuwe deuren, maar wel geïnspireerd op oude atelierarchitectuur. De zakelijke keuken doet zelfs wat denken aan de architectuur van de Franse designer Jean Prouvé die vooral industriële materialen gebruikte. Precies deze combinatie van oude en moderne invloeden maakt deze Parijse stek uniek in zijn genre. Door Piet Swimberghe I Foto's Jan Verlinde