“De beste plek op aarde, waar niets slechts kan gebeuren.” Zo omschrijft Audrey Hepburn in de film Breakfast at Tiffany’s de wereldberoemde juwelierszaak, die zopas haar eerste boetiek in België opende.

Tiffany & Co dankt heel wat naambekendheid aan de gelijknamige film uit 1961. Toch was het al een iconisch merk lang voor de film uitkwam. Agnès Cromback, hoofd van Tiffany & Co in Frankrijk en de Benelux, legt uit waarom.

Kunt u de essentie van Tiffany & Co omschrijven in enkele woorden ?

Agnès Cromback: Tiffany & Co is een traditionele, Amerikaanse juwelier die tijdloze juwelen ontwerpt voor alle belangrijke momenten in het leven.

Wie is de typische Tiffany & Co klant ?

Er is geen uitgesproken Tiffanyklant. Iedereen kan hier kopen, van Audrey Hepburn tot een jong meisje dat met haar zakgeld een armbandje komt kopen. We willen namelijk niet alleen juwelen ontwerpen voor alle gelegenheden, maar ook voor alle budgetten. Je kunt hier een juweeltje kopen van 50 euro en eentje van enkele duizenden euro’s. Dat is net de sterkte van Tiffany & Co. Het is een merk dat doet dromen. En dromen zijn van iedereen.

Denkt u dat de Belgische klant zijn gading zal vinden in wat u zelf een ’traditionele, Amerikaanse winkel’ noemt ?

Het is inderdaad een klassiek merk, maar ze maken dan ook klassiekers. Kwaliteitsvolle juwelen met een tijdloos karakter, dat spreekt ook de Belgen aan. Ik heb gemerkt dat het Belgische publiek houdt van design en creatieve ontwerpen. De collecties van gastontwerper en architect Frank Gehry vallen erg in de smaak. Samen met de andere gastontwerpers geeft hij een hedendaagse en moderne invulling aan het merk.

De collectie bestaat niet alleen uit juwelen. Wat heeft de winkel in Brussel nog te bieden ?

Je kunt in de winkel op de Waterloolaan natuurlijk terecht voor de klassieke gouden en platina juwelen. Daarnaast verkopen we ook betaalbare fantasiejuwelen in zilver. En dan zijn er de accessoires : leren tasjes, sleutelhangers, pennen, enz. Toen de winkel in 1837 opende in New York was het geen juwelierszaak, maar een familiebedrijfje met bureaumateriaal en cadeautjes. Daarom verkopen we vandaag nog steeds accessoires. Het is een traditie.

Wie een Tiffanywinkel verlaat met een zakje, valt meteen op dankzij de kleur.

Die licht turkooisblauwe kleur was inderdaad een slimme zet van de oprichter Charles Tiffany. Hij nam er in 1853 een patent op en sindsdien is het overal bekend als Tiffanyblauw. De kleur is het uithangbord van de winkel. Ze komt terug in alle verpakkingen, catalogi en advertenties. Charles Tiffany koos de kleur oorspronkelijk omdat hij geloofde dat ze geluk bracht. En gelijk had hij.

Tiffany & Co, Waterloolaan 66, 1000 Brussel. Info : 02 501 66 33, www.tiffany.com.

Door Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content