In het Londense Somerset House liep eind 2009 een retrospectieve over Knights tienjarige initiatief, Fashion Revolution. Omdat de kans reëel is dat u die gemist heeft : hieronder onze tien favoriete projecten van een decennium SHOWstudio. Allemaal op de site zelf te herbekijken, downloaden of uitproberen.
...

In het Londense Somerset House liep eind 2009 een retrospectieve over Knights tienjarige initiatief, Fashion Revolution. Omdat de kans reëel is dat u die gemist heeft : hieronder onze tien favoriete projecten van een decennium SHOWstudio. Allemaal op de site zelf te herbekijken, downloaden of uitproberen. In Londen zat gedurende de retrospectieve elke dag een mannelijk model in de exporuimte te lezen, eten, of muziek te beluisteren. De man van dienst was telkens gekleed door een ander merk en bezoekers konden enkel met het model communiceren door naar een afgebeeld telefoonnummer te bellen. De installatie was een verlengstuk van een project dat Knight in 2005 al had uitgevoerd. Wij probeerden de gimmick uit, en dat ging zo : (ring ring) Wij : "Hallo, ik ben Elke. Hoe heet jij ?" Model : "Hi Elke, ik ben Lee." Wij : "Hoe voelt het om zo aangestaard te worden door bezoekers ?" Lee : "Best comfortabel, ik ben op mijn gemak. Ook al is het de eerste keer dat ik dit doe." Wij : "Welk boek ben je aan het lezen ?" Lee : "Een economisch studieboek. Ik zit in mijn laatste jaar aan de universiteit hier in Londen." Wij : "En welk merk draag je ?" Lee : "McKenzie, een sportlabel." Wij : "Heb je vandaag al veel telefoontjes gekregen ?" Lee : "Niet echt, ik denk dat het een kalme dag is omdat het net gesneeuwd heeft. Enkele vrienden hebben wel al gebeld, die zitten thuis achter hun computer te volgen." Wij : "Sterkte nog !" www.showstudio.com/project/fashionrevolutionsittings Modellen werden gevraagd om twee minuten voor een videocamera te staan, zonder aanwijzingen van Knight. Voor één keer moesten ze zichzelf regisseren. Voor sommigen bleken de 120 seconden ondraaglijk, anderen waren in hun nopjes. Dit project was een ode aan Andy Warhols proefopnames Thirteen Most Beautiful Women uit 1964 en stelde vragen over het beroep van modellen, wanneer de instructies van een fotograaf wegvallen. www.showstudio.com/projects/mbw Of hoe het plezier van kleren, en de kunst van een geslaagde modefoto, naar muziek vertaald kan worden. Componist Nick Ryan werd gevraagd om een jasje van Balenciaga te interpreteren als een muzikaal panorama. Ieder knoopje, elk plooitje kreeg een eigen geluid. Door de computermuis over de foto te bewegen, kun je het resultaat beluisteren. www.showstudio.com/projects/synaesthesia Een online publiek kon live vragen stellen aan beroemde figuren als Björk en Kate Moss aan de andere kant van de computer. Een nieuw interviewformat waarbij sommige onthullende antwoorden de tabloids haalden. www.showstudio.com/project/incamera Illustrator Julie Verhoeven werd gevraagd 'behang voor de computer' te ontwerpen. Haar vertrekpunt : de link tussen pornografie en modefotografie. In het labyrint van suggestieve tekeningen werden door middel van Flash-software een aantal hotspots verwerkt, waarop het actieve publiek kan klikken om naar een andere tekening te gaan. Hiermee wilden de makers de complexiteit van perversiteit belichten. www.showstudio.com/projects/forgetmenot Een aanhoudend project waarbij de patronen van een aantal topontwerpers downloadbaar zijn. Zodat iedereen de kans krijgt om een designerstuk te bezitten, en designers de kans krijgen om de hele wereld te kleden. Maison Martin Margiela diende een onafgewerkt patroon in, waardoor de maker de laatste beslissingen dient te nemen. www.showstudio.com/project/designdownload Of hoe kleren moeten bewegen op een lichaam, en tegelijk een tijdgeest dienen te weerspiegelen. Een heel filmarchief werd al online gezet. www.showstudio.com/project/fashionfilm Knight vroeg 61 medewerkers uit de modewereld om hun politieke ideeën te vertalen via het medium modefilm. www.showstudio.com/project/politicalfashion Op vraag van Knight werden mode-iconen, onder wie Alexander McQueen, gefilmd tijdens een bepaald transformatieproces. McQueen toonde hoe hij een bruidegom transformeerde in een bruid, in een razernij van scheuren, knippen en plakken. Kijkers konden live vragen stellen over de ideeën en motivatie achter deze beeldvorming. www.showstudio.com/projects/transformer Of de rebelse manier waarop John Galliano in 2002 vierde dat hij vijf jaar in dienst was bij Dior. www.showstudio.com/projects/dio