Net als de early settlers (zie kader) zochten Rodger Stevens en Johanna Goodman hun beloofde land. Geboren en getogen in Brooklyn New York smeedden ze enige tijd geleden verhuisplannen, omdat ze als kunstenaar behoefte hadden aan meer ruimte om te wonen en te werken. Zij zochten in noordelijke richting langs de Hudson en vonden op een heuvel, net naast het centrum van Nyack, een typisch Amerikaans houten familiehuis. Genoeg ruimte voor hun beide atelier...

Net als de early settlers (zie kader) zochten Rodger Stevens en Johanna Goodman hun beloofde land. Geboren en getogen in Brooklyn New York smeedden ze enige tijd geleden verhuisplannen, omdat ze als kunstenaar behoefte hadden aan meer ruimte om te wonen en te werken. Zij zochten in noordelijke richting langs de Hudson en vonden op een heuvel, net naast het centrum van Nyack, een typisch Amerikaans houten familiehuis. Genoeg ruimte voor hun beide ateliers en voldoende leefruimte voor dochter Ella en zoon Clyde. "Ella en Clyde weten ook niet anders of wij zijn altijd in de buurt. Bij hun vriendjes vertrekken de ouders 's ochtend naar hun werk, maar hier is het anders. Onze beide ateliers zijn continu beschikbaar en voorzien van allerlei bruikbaar knutsel- en tekenmateriaal. Dat heeft de onderlinge band met de kinderen ook behoorlijk versterkt en het dagelijkse familieleven ook zo creatief gemaakt", zegt Johanna Goodman. Zij werkt al jaren als freelance illustrator voor onder meer The New Yorker, Rolling Stone, The Wall Street Journal, Esquire en The New York Times. Zij heeft op de eerste verdieping haar eigen werkkamer. Rodger, als kunstenaar bekend met zijn grote draadsculpturen en mobielen, koos de ruime garage als biotoop. "Het leven met Johanna, Ella en Clyde is mijn continue inspiratiebron. Onze dagelijkse routine, van opstaan, ontbijten, de kinderen naar school brengen, huis opruimen en afwassen, boodschappen doen, werken in onze eigen ateliers, de kinderen weer van school halen, hun verhalen aanhoren, samen koken en eten en naar bed brengen, geeft zoveel indrukken en impressies. Mijn hoofd zit er vol van. Dat voedt weer andere gedachten en mijn verbeelding. Ik sla al die beelden op en in mijn atelier groeien daar werken van staaldraad uit. Soms zie ik mezelf als een 'visueel dagboekschrijver'." Zijn werk werd veeleer toevallig opgepikt door de kunstscène, maar intussen kost een draadsculptuur van hem tot tienduizend dollar. "Ella en Clyde weten dat ik kunstenaar ben, maar zien mij toch vooral als een vader die kookt, voorleest, met hen speelt, schoonmaakt en toevalligerwijze ook thuis werkt. Dat zij mijn inspiratiebron zijn, hebben ze nu nog niet in de gaten."Tekst Marc Heldens"Onze beide ateliers zijn altijd beschikbaar en ruim voorzien van knutsel- en tekenmateriaal." "Het leven met Johanna, Ella en Clyde is mijn continue inspiratiebron."