Het liefst werkt hij zo ruim mogelijk : eigen collecties en kleding voor andere merken ontwerpen, schoenen, brillen, theater... "Het is verfrissend om af en toe afstand te nemen van mijn eigen werk", zegt Tim Van Steenbergen. "Als ik naar de repetities van het Toneelhuis ben gefietst, kom ik met nieuwe ideeën terug. Door verschillende dingen te doen, ben ik veel creatiever dan wanneer ik in mijn eentje werk. Ik zit constant te tekenen en te schetsen, en ik heb altijd een schriftje bij de hand...

Het liefst werkt hij zo ruim mogelijk : eigen collecties en kleding voor andere merken ontwerpen, schoenen, brillen, theater... "Het is verfrissend om af en toe afstand te nemen van mijn eigen werk", zegt Tim Van Steenbergen. "Als ik naar de repetities van het Toneelhuis ben gefietst, kom ik met nieuwe ideeën terug. Door verschillende dingen te doen, ben ik veel creatiever dan wanneer ik in mijn eentje werk. Ik zit constant te tekenen en te schetsen, en ik heb altijd een schriftje bij de hand om ideeën te noteren." Hij werkt al met Guy Cassiers van toen die nog verbonden was aan het gerenommeerde RO Theater in Rotterdam, voordat hij in het najaar van 2006 naar het prestigieuze Toneelhuis kwam. Van Steenbergen : "Ik vond zijn voorstellingen prachtig en hij vond mijn werk goed. Sindsdien groeien we samen verder. We zitten op dezelfde golflengte, hebben dezelfde visie op esthetiek." "Voor theater werken is totaal anders dan wanneer ik aan mijn eigen collecties werk. Die bedenk je helemaal alleen, voor het theater vertrek je van een gegeven dat iemand anders je oplegt. Samen met Guy ontwerp ik de kostuums, door de onderlinge communicatie is dat een zeer aangenaam creatief proces. In mijn atelier vervaardig ik de schetsen en zoek de stoffen uit, maar de kostuums zelf worden in het atelier van het Toneelhuis uitgevoerd. Daar maak ik bijvoorbeeld de drapages. Dat atelier heeft ook nog zijn eigen kleermaaksters, en ze naaien alles nog met de hand. Het Toneelhuis heeft een prachtige, ongelooflijk grote voorraad kostuums. Als we aan een productie beginnen, zoek ik eerst wat we daaruit kunnen gebruiken. Daar voeg ik eigen stukken aan toe, en werk speciaal voor die productie een aantal ontwerpen uit." "Ja, de acteurs zijn daar erg blij mee, omdat ik ook rekening houd met hun wensen. Gaandeweg leer je ze ook beter kennen. Dan kun je meegaan in hun persoonlijkheid, niet alleen met hun personage in het stuk. Ik heb voor elk van de actrices in Atropa een couturejurk in de sfeer van de jaren vijftig gemaakt, zeer vrouwelijk en elegant. De jurken passen perfect en daardoor voelen ze zich gesterkt in hun zelfvertrouwen." Atropa, met Katelijne Damen (Andromache), Gilda De Bal (Klytaimnestra), Abke Haring (Ifigeneia, Kassandra), Marlies Heuer (Hecabe), Ariane van Vliet (Helena), Vic De Wachter (Agamemnon). Info : www.toneelhuis.be Productie Chaja Birdsong I - Fotografie Lalo GonzalezDoor Griet Schrauwen I Schets Tim Van Steenbergen I Portret Tomas Vandecasteele