Technologie AR en VR

De hardware wordt betaalbaar, de software uitgebreid, 2017 wordt het kanteljaar voor VR en AR. Virtual Reality, waarbij je naar een andere plek getransporteerd wordt, kan piloten, conflictbemiddelaars en hulpdiensten opleiden, patiënten van hun PTSD of fobieën afhelpen of kan ons virtueel op reis laten gaan. Fysiek, zoals een rondje Machu Picchu. Of in de tijd, want dankzij RecoVr : Mosul kun je een bezoek brengen aan het door IS vernielde museum van Mosul. Live Nation werkt nu al samen met NextVR om concerten te streamen en wie weet volg je de Tour straks wel vanuit je sofa.
...

De hardware wordt betaalbaar, de software uitgebreid, 2017 wordt het kanteljaar voor VR en AR. Virtual Reality, waarbij je naar een andere plek getransporteerd wordt, kan piloten, conflictbemiddelaars en hulpdiensten opleiden, patiënten van hun PTSD of fobieën afhelpen of kan ons virtueel op reis laten gaan. Fysiek, zoals een rondje Machu Picchu. Of in de tijd, want dankzij RecoVr : Mosul kun je een bezoek brengen aan het door IS vernielde museum van Mosul. Live Nation werkt nu al samen met NextVR om concerten te streamen en wie weet volg je de Tour straks wel vanuit je sofa. Augmented Reality, waar de echte en virtuele wereld gemengd worden, bijvoorbeeld op een smartphone, in een 'slimme' bril of op een scherm, biedt oneindig veel mogelijkheden. Wat denk je van een archeologische ruïne die dankzij je smartphone weer volledig is, de Slag bij Waterloo die van boven op de Leeuw tot leven komt, een Grieks menu dat vertaald wordt, chirurgen die radiologische beelden in hun AR-bril oproepen, file-informatie die op je voorruit geprojecteerd wordt, de loodgieter die de ligging van de buizen onder je vloer kan zien of je nieuwbouwwoning in 3D op je nog lege bouwgrond. Hou de app-store goed in het oog. Engels draadglas, dat is de vakterm voor het bobbelige glas met vierkantjes in. Die hokjes ontstaan door de 'bewapening' van het glas met metaaldraad, wat ervoor zorgt dat het glas niet zomaar uit elkaar valt wanneer het breekt. Het werd daarom veel in grote ramen gebruikt in scholen en publieke ruimten of als antidiefstalglas voor kelderraampjes of in voordeuren. In elk geval is het de jongste decennia wat in onbruik geraakt, wegens betere alternatieven. Het wordt haast nooit toegepast in meubelen, maar daar brengt het Deense merk Ferm Living nu verandering in. Deze 'Haze'-vitrinekast met metalen frame werd ontworpen door twee jonge Denen die samenwerken onder de naam Says Who. "Wij maken deel uit van de New Scandinavian Design-beweging", zeggen ze zelf. "Dat wil zeggen dat we ons designerfgoed respecteren, maar dat we ermee aan de slag gaan om te passen in onze eigen tijd." Wij, tijdgenoten, zien dit blurry beeld in een woon- of badkamer alvast helemaal werken. Zoals een Instagram- of Snapchat-effectje, maar dan in het echt. 'Haze'-vitrinekast is 155 cm hoog, 70 cm breed en 32 cm diep, ze kost 1349 euro en is te bestellen opfermliving.comof via een van de Belgische winkeliers die op hun website vermeld staan.Een teint met een gezond blosje of een supernaturelle glowy look, waar weliswaar make-up aan te pas komt. Dé basis voor deze look is een goed gehydrateerde huid, een primer of radiance booster met een licht parelmoeren glans en een twee-in-één gekleurde balsem voor zowel lippen als wangen. Overdreven contouring (de make-uptechniek die van het witte doek naar de smartphone migreerde om er dankzij een niet altijd even subtiel lichtspel de gelaatstrekken aan te scherpen voor een selfie à la Kim Kardashian) en het afgeleide strobing waar highlighter overmatig wordt aangebracht. Hipsters geven hun aankoop een eigen draai. Nieuw is de trend van het personaliseren niet. De Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler voorspelde begin jaren zeventig al dat we onze kleding zouden customizen als reactie op de monotonie van de massaproductie. Maar nooit was dat customizen zo alomtegenwoordig als vandaag. Je vindt nauwelijks nog een merk zonder. Een deel van de creatieve verantwoordelijkheid komt daardoor bij de klant te liggen. Die bepaalt hoe het stuk dat hij of zij koopt er uiteindelijk zal uitzien, van simpele dingen als het laten graveren van je naam tot het kiezen van het materiaal en de snit. Zo lanceerde Jimmy Choo vorige maand de pick and choos-collectie, een lijn schoenen en clutches die je zelf kunt versieren met Swarovski-juwelen en pompons. Bij Gucci kun je in de winkel op de Via Montenapoleone in Milaan zowel op de afdeling tailoring als casual wear zelf bepalen welke stof, voering of knopen je wilt, of welke patches je wilt toevoegen. Die aanpassingen gebeuren in een CustomizationParlor. Ook lederwarenmerk Coach opende zopas Craftmanship Bars in zes van zijn winkels wereldwijd. In ons land zijn vooral de Tailor Shops van Levi's bekend. Daar kun je met de hulp van een kleermaker je favoriete jeans laten verstellen en personaliseren. Is personalisatie op grote schaal slechts een trend of een fundamentele verschuiving in het modelandschap ? De klant zal beslissen. Al was Toffler zeker van de richting die het zal uitgaan : "De klant wordt zo geïntegreerd in het productieproces dat het moeilijk wordt om te zeggen wie de consument is, en wie de producent." In de winkel van Lancel in Brussel kun je na aankoop van een handtas of leren accessoire er gratis een persoonlijke boodschap op laten drukken. Zonder aankoop kost het veertig euro. Er is keuze uit cijfers, letters en emoji's, in negen kleuren. Het drukken van de cijfers en emoji's gebeurt niet ter plaatste, dus er is een wachttijd van maximaal twee weken. Wie online een montuur bestelt bij het Britse brillenmerk Cutler and Gross kan er nu voor 35 euro een tekstje van maximaal dertig tekens in laten graveren. Daardoor duurt de levering van je bril of zonnebril drie dagen langer. Nieuw bij Dior is de mogelijkheid om hun iconische handtas, 'Lady Dior', te personaliseren met clips op de schouderriem. Die zijn geïnspireerd op de geluksbrengers van Christian Dior, aangevuld met de letters van het alfabet. Limoen, dragon en koriander. Paprikasiroop, thee van Buddha Ama Cha en gerookte rozemarijn. Een infusie van douglasspar. Nee, we zitten niet in een cursus plantkunde : het zijn drie niet-alcoholische cocktails uit de bar van de beste restaurants van België. De limoen- en kruidencocktail is in het Hof van Cleve bedacht door sommelier Mathieu Vanneste als begeleiding bij een langoustine met bouillon van dashi. In Hertog Jan koppelt Joachim Boudens de met rozemarijn gerookte paprika aan gebraden lamsrug met gekonfijte paprika en olijven. En de infusie van die boom uit de sparrenfamilie ? Die serveert Maxime De Muynck van l'Air du Temps als aperitief, het aftreksel smaakt naar pompelmoes en passievrucht. In 2017 zullen dit soort niet-alcoholische cocktails zowat overal opduiken. Gedaan met de trieste keuze tussen sinaasappel- of tomatensap voor wie geen alcohol drinkt ! Welkom gember, vlierbloesem en rabarber, zelfgemaakte icetea, spicy appelsap en komkommersiroop ! Het inzicht dat drank zonder alcohol even bijzonder kan zijn als versies met alcohol bleef tot voor kort beperkt tot sterrenrestaurants, gezondheidsfreaks en cocktailbars. Inventief maar zonder alcohol, dat dronk je in de Upper Room Bar van The Jane, bij tweesterrenrestaurant BonBon of bij Eten vol Leven, een Antwerps raw-foodrestaurant. Maar nu zijn we klaar voor de Grote Sprong Voorwaarts. Binnenkort drinken we overal drankjes waarvan we het bestaan zelfs niet kenden. Zo opent volgende maand, in het Antwerpse Park Spoor Noord, een Scandinavisch restaurant met een interessante drankenkaart zonder alcohol. Prominent op het menu ? Kombucha ! En waterkefir !Opponenten die diametraal tegenover elkaar staan hebben een goed gesprek nodig om elkaar te begrijpen, bedrijven en politici kunnen niet langer eenrichtingsgewijs met hun klanten en kiezers communiceren, maar moeten met hen in gesprek, tieners zijn vandaag soms opener op chats dan in livegesprekken en maken zich daar zorgen over, de dialoog in al zijn vormen en variaties wordt in 2017 cruciaal. De problemen die we als maatschappij hebben zijn immens. Klimaatverandering, oorlog, vluchtelingencrisissen, verzuring, polarisatie, een mens zou er moedeloos van worden. Maar dat doen we niet. We vegen voor onze spreekwoordelijke deur. In 2016 zagen we al vrijwilligers met ingezamelde spullen naar Calais trekken, en dat soort initiatieven zullen we nog veel meer zien. Ook van lokale overheden. In Antwerpen wil Expo 2018 kunst naar de wijk halen en maakt daarom van de bankjes in de wijk brainstormbanken, waar de inwoners ideeën kunnen uitwisselen. Leuven wil in 2030 klimaatneutraal zijn en zet daarvoor vandaag het verkeer in zijn binnenstad op zijn kop. Want we moeten toch ergens beginnen. Wat betekent mannelijkheid vandaag, na decennia van drastische maatschappelijke veranderingen ? Maken traditionele ideeën over wat een 'echte man' is het mannen vandaag net moeilijk en is het tijd om de eeuwenoude clichés achter ons te laten. Als zelfs de übermacho hiphopwereld dankzij de instorting van Kanye West openlijk over mentale gezondheid durft praten, wordt mannelijkheid een hot topic in 2017. Geen lange wachttijden voor vertrek, voldoende beenruimte, een almaar wisselend landschap en naar toilet kunnen wanneer je wilt : reizen met de trein heeft zo zijn voordelen. Aan boord van een luxueuze slaaptrein, met uitkijkwagons en sterrenchefs, wordt treinen al helemaal een unieke belevenis. Wie in 2017 zo'n luxetreinreis overweegt, kan kiezen uit een aantal nieuwe bestemmingen. Zo lanceert Belmond, het bedrijf achter de wereldberoemde Orient Express, in mei de eerste luxeslaaptrein van Zuid-Amerika. De Belmond Andean Explorer zal door Peru reizen, over een van de hoogst gelegen spoorlijnen ter wereld, van Cusco tot aan het Titicacameer en Arequipa (prijzen vanaf 434 euro per nacht). Dezelfde maatschappij lanceerde een half jaar geleden ook al een luxeslaaptrein die Ierland doorkruist : de Belmond Grand Hibernian. Wie zo'n reis liever in Japan maakt : ook daar debuteren dit voorjaar twee nieuwe luxeslaaptreinen. De Twilight Express Mizukaze, die langs Kyoto, Osaka, de Japanse Zee en Mount Daisen zal sporen, wordt nu al een "rollend hotel" genoemd. En de Suite Shiki-Shima, die vanuit Tokio het noordoosten van Japan zal doorkruisen, heeft twee glazen observatiewagons, een restaurant en suites met douche (prijzen vanaf 2600 euro voor twee nachten). 1 Zes jaar deed modeontwerper en filmregisseur Tom Ford over Nocturnal Animals, de opvolger van A Single Man. Op het filmfestival van Venetië sprak men van een broeierig en stijlvol melodrama met een flinke scheut pulp en sleaze. Je kunt je eigen oordeel vellen vanaf 11 januari. En eind januari opent Parfuma in Antwerpen een shop-in-shop voor de make-up- en beautyproducten van Ford. parfuma.com 2 Meubelontwerpers Charles en Ray Eames hadden ook andere passies : fotografie, film en architectuur. Goed voor een overzicht in C-mine in Genk, vanaf 1 februari. c-mine.be 3 Geërotiseerde stillevens van bloemen, taboedoorbrekend naakt en portretten van bekenden : de Kunsthal Rotterdam toont het allemaal vanaf 22 april in een retrospectieve van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe (1946-'89). kunsthal.nl 4 Het oude atelier van Yves Saint Laurent op de avenue Marceau in Parijs heropent in de herfst als museum. Tegelijkertijd opent een Yves Saint Laurent-museum in Marrakech, vlak bij de Jardin Majorelle die hij en partner Pierre Bergé in 1980 adopteerden. fondation-pb-ysl.net 5 In het najaar draaien er weer films in Pathé Palace, de oudste bioscoop van Brussel. Het getouwtrek tussen Vlamingen en Walen eindigt in schoonheid: beide gemeenschappen investeren mee in vier gloednieuwe zalen. lepalace.be 6 In Antwerpen veroorzaakten de reuzen van Royal de Luxe al ettelijke volksverhuizingen. Begin maart komt het Franse theatergezelschap naar Op.Recht.Mechelen, een stadsfestival rond recht en rechtvaardigheid. oprechtmechelen.be 7 Berlijn is de thuishaven van de East Side Gallery - een door kunstenaars beschilderde sectie van de Berlijnse Muur. Deze zomer opent met Urban Nation een museum voor street art. urban-nation.com 8 Bijna honderd jaar nadat Cristóbal Balenciaga debuteerde, belicht het Victoria & Albert Museum in Londen vanaf 27 mei zijn vakmanschap. Balenciaga : Shaping Fashion toont een honderdtal silhouetten, naast schetsen, foto's en ander archiefmateriaal. vam.ac.uk 9 "Kan Raf Simons New York redden ?", kopte CNN, toen Calvin Klein vorig jaar de naam van zijn nieuwe creatieve directeur onthulde. Wordt zijn eerste show voor Calvin Klein een statement ? Midden februari weten we meer. Tekst Leen Creve, Wim Denolf, Ellen De Wolf, Elke Lahousse, Nathalie Le Blanc, Jan Scheidtweiler & Delphine StefensIs personalisatie een trend of een blijver in de mode? De klant zal beslissen Binnenkort proeven we overal drankjes waarvan we het bestaan niet eens kenden