Vijf vergeten designers uit het verleden, en vijf nieuwe namen van nu. De enen maken na hun dood een comeback, de anderen zien hun talent nu al erkend. Tien namen die u misschien niet kent, maar wel zou moeten kennen.
...

Vijf vergeten designers uit het verleden, en vijf nieuwe namen van nu. De enen maken na hun dood een comeback, de anderen zien hun talent nu al erkend. Tien namen die u misschien niet kent, maar wel zou moeten kennen. In het kort : modeontwerpers als Raf Simons en sommige decorateurs zijn gefascineerd door het luxedesign van de jaren veertig. In steden als Parijs en New York waren er fantastische designers actief, zoals Jean Royère. Hij maakte al in de jaren dertig furore, maar in de jaren vijftig werd hij top en werkte hij voor alle gekroonde hoofden van het Midden-Oosten. Hij begon in de meubelateliers van de Faubourg Saint-Antoine, reisde de wereld rond en stierf in de States. Stijl : surrealistische art deco. Royère presenteerde zich eerst tussen de avant-gardedesigners à la Corbusier en Perriand, maar was net iets té surrealistisch en frivool. Hij was tuk op velours, exotisch fineer, marmer en gefumeerd glas. Bekendste ontwerp : Spoetnikzitjes. Waar : meubels en lampen van Royère vind je bij alle grote Europese veiling-huizen, onder meer bij Sotheby's. In het kort : wil je je profileren als design-connaisseur, laat dan de naam vallen van Terence Harold Robsjohn-Gibbings, die hier niemand kent, maar beroemd is in Londen en New York. Hij studeerde in Londen, was rond zijn 21ste antiquair én richtte cruiseschepen in. Op zijn 25ste trok hij naar NYC om er op Madison Avenue een studio te openen, waarvoor hij meubels ontwierp in een stijl die hij zelf 'Sans Epoque' noemde. Stijl : Nieuwgrieks. Hij vond het Bauhaus-modernisme 'fraude' en was weg van het meubilair uit de oudheid. Hij was amper dertig toen hij voor rijke Amerikanen landhuizen inrichtte in neoklassieke stijl. Reder Aristoteles Onassis en Karl Lagerfeld waren zijn belangrijkste klanten. Bekendste ontwerp : woonde in de jaren zestig in Athene en raakte er bevriend met houtbewerker Eleftherios Saridis, die zijn meubels in Griekse stijl maakte. Daar ontwierp hij de felbegeerde Klismos Chair, die antiquarisch een flinke duit waard is, minstens 4000 euro. Waar te koop : Saridis stopte enkele jaren geleden de productie. Nu vind je Gibbings via 1stdibs, Christie's,... In het kort : Brusselaar Ado Chale is aan zijn tweede succesronde toe, want in de jaren zeventig was hij al wereldberoemd. Nadien werd hij vergeten om nu helemaal te worden herontdekt met een expo in de Galerie Yves Gastou te Parijs. Net als de Belgische meubelontwerper en interieurarchitect Jules Wabbes was Chale vroeger vrijwel alleen bekend in het Franstalige deel van ons land. Hij begon als kunstsmid en raakte daarna in de ban van de gemmologie, de wetenschap die edelstenen en half-edelstenen bestudeert. In '61 opende hij in de buurt van de Louizalaan een galerie en ging tafels maken belegd met stenen, eerst voor het Hilton Hotel, daarna voor beroemdheden als Pompidou, Barbra Streisand en koningin Beatrix. Stijl : surreëel popartdesign. Hij ontwerpt salon- en eettafels, met prachtige bladen met in polyester gegoten knopen, schelpen of edel-stenen. Hij maakt ook tafels van brons en aluminium met grillige sculpturale vormen. Waar te koop : tot 28 november loopt er een expo over vijftig jaar Ado Chale in de Parijse Galerie Yves Gastou (12 rue Bonaparte), www.galerieyvesgastou.com.In het kort : Hendrickx groeide op in het meubelatelier van zijn grootvader, de Mechelse firma Belform/Van Fleteren, en ging later voor dit familiebedrijf ont-werpen. Hij was al zeer jong actief, van het midden van de jaren vijftig. In '58 ontwierp hij de meubels van de hal van de luchthaven in Zaventem. Hendrickx verdient dringend een overzichtstentoon-stelling met een catalogus. Zijn vintage-design wordt verkocht tot in New York. Zijn creaties zijn vrij makkelijk te vinden en toch weten we weinig over de man die over zijn jeugdwerk zelfs geen interviews wil geven. Stijl : hangt af van periode, in de fifties ontwierp hij met een Italiaanse schwung en keek hij op naar Giò Ponti en Carlo Mollino. Veel van zijn meubels staan op elegante zwarte pootjes. In de jaren zestig ontwierp hij schitterende meubels waarvoor hij kunsthars, chroomstaal en marmer combineerde. Bekendste ontwerp : van Hendrickx is zowat alles gegeerd, maar zijn buffetten met tegeltableaus zijn de blikvangers bij uitstek. Waar te koop : wij vonden meubels van Hendrickx bij Thierry Anrys van www.furniture-love.com. In het kort : iedereen kent de Franse designer Pierre Paulin, maar zijn tijdgenoot Michel Boyer is minder bekend, hoewel hij ooit de duurste paleizen van Frankrijk inrichtte. Boyer begon met de Banque de Rothschild, en verdween daarna bijna uit het zicht, legt de Parijse design-antiquair Guillaume de Casson uit. "In tegenstelling tot Paulin was hij heel discreet en wilde hij niet dat zijn interieurs werden gepubliceerd." Hij richtte woningen in van de Rothschilds en de Bettencourts, het fortuin van L'Oréal, en ontwierp winkels voor Dior, Balmain en Moët & Chandon. Stijl : chique avant-gardestijl. Hij hield van dure materialen en handwerk. Bijna alles was maatwerk, weinig werd in serie geproduceerd, waardoor Boyer moeilijk vindbaar is. Hij richtte ook de Franse ambassades in van Washington en Brasilia. Zijn avant-gardestijl blijft ook nu ontwerpers inspireren. Bekendste ontwerp : naast de taboeretten met X-vormige poot ook de Brasilialamp uit de ambassade. Waar te koop : Boyer is niet meer in productie en Guillaume de Casson (www.galeriedecasson.com) vermoedt dat de erfgenamen zijn wil wensen te respecteren door niet te opteren voor massaproductie. Voor zijn ontwerpen moet je aankloppen bij design-antiquairs, maar ze zijn duur en moeilijk te vinden. In het kort : ze was in Tokio assistente van een voormalige Japanse minister van Buitenlandse Zaken, ze speelde handbal op topniveau en studeerde economie aan de gerenommeerde Franse Essec Inter-national Business School. Ze waait op een dag binnen als administratieve kracht bij de Franse topdesigners Ronan en Erwan Bouroullec, die haar besmetten met het designvirus. Intussen maakt ze naar eigen zeggen deel uit van de generatie post Starck. Die laatste noemde haar op de beurs Maison & Objet in 2012 eenvan de tien rijzende sterren van Frankrijk. Stijl : gracieus, lyrisch, poëtisch ; onge-twijfeld ingegeven door haar lange verblijf in Japan, wat meteen ook haar voorliefde voor papier verklaart. Noem haar gerust een illusionist : "J'ai envie que mes objets dansent." En aldus plaatste ze voor haar Duplex een vogelkooi boven een aquarium. En moet haar Vertigolamp een wolk van licht voorstellen : door de twee vierkante meter draden lijkt het licht wel door de kamer te zweven. Citaat : "J'aime le papier pour son opalescence, son caractère éphémère." Must buy : haar nieuwe Capelamp voor Moustache is lichtgevende poëzie. www.constanceguisset.com In het kort : amper 33 en nu al grote namen als Moroso en ClassiCon tussen zijn klanten. Een Duitser met een frisse stijl, kortom atypisch Duits. Hij won dit jaar een Wallpaper Design Award voor zijn Unam Lounge Chair bij Very Wood. Stijl : een voorliefde voor textuur en kleur, opgedaan tijdens een stage bij Stella McCartney in Londen. "My work is material-driven", is een quote van Herkner die zijn werk goed samenvat. Hij combineert aparte materialen met verrassende kleuren, goed te zien in zijn reeks Neon. Die salontafeltjes zijn gemaakt van onyxmarmer op gekleurde acrylplaten. Technische termen, maar het resultaat is een zachte marmerlook in pastelkleuren. Bekendste ontwerp : zijn Bell Table voor ClassiCon won onder meer een Red Dot Design Award. De koffietafel zet traditie op zijn kop, letterlijk : een glazen basis waarop een metalen tafelblad steunt. Must buy : Salute, een bijzettafeltje met marmeren sokkel en gekleurde plateau, perfect om een fancy cocktail te dragen. www.sebastianherkner .com In het kort : een Londense designer die na een fel gemediatiseerde carrièrestart in 2007 blijft bevestigen met goed door-dacht, tijdloos design. In zijn multidisci-plinaire studio in Londen werken zowel designers, architecten als ingenieurs. Hubert en co werken voor klanten als Cappellini, Casamania, Moroso, Poltrona Frau en ClassiCon. Stijl : efficiënt, functioneel, no-nonsense industrieel design dat zeer materiaal-gedreven is. Bekendste ontwerp : zijn Chimney-lampencollectie, gemaakt uit gebakken klei. Het ontwerp uit 2009 wordt gepro-duceerd door het Britse label Viaduct. Citaat :"Design awards komen en gaan. Ze zijn geen bewijs van goed design, dat weet ik wel zeker. Het maakt gewoon deel uit van de promomachine rond design, je moet dat spel meespelen om opgepikt te worden."Must buy : Plicate, zijn polshorloge met geplooide wijzerplaat dat hij in 2012 bedacht voor het Italiaanse label Nava. www.bejaminhubert.co.uk In het kort : een Spaanse product- designer die zich na omzwervingen in Italië, Australië en de States in Londen vestigde. Hij werkt samen met Ikea, maar evengoed met de Brusselse Victor Hunt Designart Dealer. Een Pinterest- hit was zijn grafische trompe-l'oeil-inrichting voor de Camperwinkel in Londen. Stijl : zijn ontwerpen zijn simpel, poëtisch, functioneel, licht, lineair en hebben oog voor natuurlijke materialen. Alonso experimenteert vaak met de architectuur van objecten : hij speelt met proporties, stabiliteit, visuele reductie en negatieve ruimte. Bekendste ontwerp : zijn opberg-doos voor de PS-collectie van Ikea. Van een houten doos elimineerde hij drie zijden, zodat er met de helft minder hout even veel opslagruimte en functio-naliteit overblijft. Voor Ikea bedacht hij ook een modulair ophangsysteem voor jassen én objecten. Citaat :"Onze leefruimtes zijn kleiner dan vroeger en we verhuizen meer dan vorige generaties. Dus meubels en interieurobjecten moeten flexibel zijn, zodat ze in verschillende ruimtes of gedaantes kunnen werken."Must buy : zijn modulaire tafel- en kastsysteem Offset, waarop opbergmodules, tussenschotten en lampen kunnen worden aangesloten. www.tomas-alonso.com In het kort : een Britse designer, textiel-kunstenares, beeldhouwer : zij en haar studio Toogood produceren zowel stoffen, installaties, interieurs, kledij, meubels als keramiek, in opdracht van privéklanten of merken als Hermès, Vivienne Westwood of Alexander McQueen. In 2010 presenteerde ze haar eerste meubellijn : Assemblage. Samen met haar zus Erica runt ze sinds 2013 de kledinglijn Toogood. Bekendste ontwerp : De Spade Chair : een minimalistische kruising tussen een spade en een melkkrukje. Citaat :"Anders dan andere designstudio's wil ik geen vastomlijnde stijl hebben. Bij elk project is onze stijl aangepast aan de aanvraag."Must buy : Indigo Storms, haar serviesset die ze ontwierp voor de Britse porselein-fabrikant 1882 Ltd. Ze debuteerde met deze collectie op de meubelbeurs van Milaan in 2014. www.fayetoogood.com DOOR THIJS DEMEULEMEESTER, VEERLE HELSEN & PIET SWIMBERGHE