1. DE GEMEENSCHAP

Van sociale media en marketing via social software hebt u slechts het topje van de ijsberg gezien, beloofden trendwachter Herman Konings en futuroloog Mike Walsh. Maar ook offline floreert het gemeenschapsleven, net als ouderwets netwerken.
...

Van sociale media en marketing via social software hebt u slechts het topje van de ijsberg gezien, beloofden trendwachter Herman Konings en futuroloog Mike Walsh. Maar ook offline floreert het gemeenschapsleven, net als ouderwets netwerken. De Vlaamse keuken, producten die authenticiteit suggereren, hotels met moestuinen en horecameubilair dat (groeps)gesprekken bevordert : volgens Konings zijn het allemaal antwoorden op de globalisering en digitalisering van onze leef- wereld.Technologie staat steeds vaker in het teken van traditionele waarden en volwaardige zintuiglijke ervaringen. Zo benadrukte Mazda's assistant chief designer Jo Stenuit het belang van tactiele ervaringen. Anne Chapelle, CEO van modebedrijf Bvba 32, wees dan weer op de winnende combinatie van ambacht en technologie. Literatuur over gelukkig worden vliegt over de toonbank, en dat zal Millennials plezieren : aan cynisme en doemdenken hebben ze een broertje dood, aldus Konings.De mens is niet goed in het bedenken van oplossingen voor zijn psychologische en emotionele behoeften, stelde Alain de Botton. Zonder de maatschappelijke instellingen van weleer moeten we zelf geluk zien te vinden. En merken bevredigen hoogstens onze basisbehoeften. Er zit dus toekomst in brands die (eindelijk) onze dieperliggende psychologische noden aanpakken.Onze romantische én professionele verwachtingen veroorzaken elk weekend wel een crisis, zei De Botton. Een permanente staat van ontevredenheid, die een mooie toekomst belooft voor carrièreconsultants die uw echte passies aanboren en u aan een betekenisvolle baan kunnen helpen. Gelijkaardige ideeën hoorden we bij Generatie Y-expert Joeri Van den Bergh, die wees op het groeiende belang van een personal brand. Het verdwijnen van sociale barrières en religie heeft een keerzijde, waarschuwde De Botton nog : anno 2011 vergelijken we onszelf met iedereen. In afwachting van 'nieuwe goden' doet de onbevangenheid van kinderen ons eens zo goed.Consumenten willen inspraak op het vlak van productontwikkeling en design, bemerkten Mike Walsh en Joeri Van den Bergh. Procter & Gamble geeft hen die ook, zei André Convents : investeerde de onderneming vroeger in research & development, dan is dat nu connect & development. Vroeger zag u tv-reclame en holde u in het beste geval naar de winkel, nu is geïntegreerde marketingcommunicatie de enige optie. Marketeers moeten alle mogelijke kanalen gebruiken, inclusief mobiele technologie, sociale netwerken en traditionele reclamedragers. Maar verkijk u niet op de mobiele apparatuur op zich, waarschuwde Jo Caudron : zorg voor relevante boodschappen die geen irritatie opwekken.DOOR WIM DENOLF