Aan licht geen gebrek in het bureau van Cathy Pill in het Dansaert Centrum, een bedrijvencomplex in een zijstraat van de Antoine Dansaertstraat. De Brusselse modeontwerpster nam er nog niet zo lang geleden haar intrek, er heerst een vrolijke wanorde. Op en rond de ateliertafel waarop een meetlat tot 149 centimeter aangebracht is, vinden we rollen stof, tassen in nappa met prints die de ontwerpster erachter verraden en Pills collectie voor het net afgesloten winterseizoen, klaar om in het archief opgeborgen te worden.
...

Aan licht geen gebrek in het bureau van Cathy Pill in het Dansaert Centrum, een bedrijvencomplex in een zijstraat van de Antoine Dansaertstraat. De Brusselse modeontwerpster nam er nog niet zo lang geleden haar intrek, er heerst een vrolijke wanorde. Op en rond de ateliertafel waarop een meetlat tot 149 centimeter aangebracht is, vinden we rollen stof, tassen in nappa met prints die de ontwerpster erachter verraden en Pills collectie voor het net afgesloten winterseizoen, klaar om in het archief opgeborgen te worden. Verderop bevindt zich haar bureau, met een grote, staande spiegel en aan de muur een affiche van haar defilé in juli 2008. Pill stelde toen haar huidige zomercollectie Source voor tijdens de haute-coutureweek in Parijs. Zoals we vermoedden, verwijst de titel naar een creatieve herbronning, bevestigt Pill. Zelf draagt ze geen juwelen, haar outfit is beperkt tot een petrolblauwe tuniek, een jeans en intensief gebruikte laarzen van Marc Jacobs. Een prototype van haar Kipling-tas voor Fashion Weekend hangt maar even aan haar arm, haast achteloos zet Pill ze algauw op de grond. "Het is een opbergtas om dagelijks te gebruiken", zegt de ontwerpster, en dus wil ze de tas uittesten zoals het hoort. Ze opent en sluit het prototype, speelt met de magnetische zomen en bestudeert de voering, met twee prints die elkaar overlappen. "Samen creëren ze een spel van illusie, van transparantie", zegt Pill. Het grote formaat ? "Dat ontstond gewoon, alsof het voor de hand lag." Het was dankzij Weekend Knack dat Cathy Pill kennismaakte met Isabelle Cheron, de vicepresidente van Kipling. Ze herinnert zich de aangename lunch enkele maanden geleden, en hoe de zin om samen te werken vorm kreeg : "Waarom geen tas maken, dachten we. Maar dan wel een die helemaal overeenstemt met wat ik doe." Van Weekend Knack en Kipling kreeg Pill carte blanche. Maar de ontwerpster zat op dat moment nog wel tot over haar oren tussen de ontwerpen voor de huidige zomercollectie. Voor haar eerste rendez-vous met een tas, een accessoire dat Pill nog niet op haar palmares had staan, koos ze spontaan voor dezelfde aanpak als voor haar kleding. "Ik ben vertrokken van draperingen, want daar had ik ook de hele collectie rond opgebouwd. Pas daarna ben ik beginnen te tekenen, en nog later heb ik de bedrukking bedacht. Waarom ik absoluut zacht leder wilde voor de tas ? Dat weet ik niet", zegt Pill. Om zichzelf snel te corrigeren. Al gauw blijkt immers dat Pill al langer aan soepel leder en deze prints dacht, en niet veel zin had om compromissen te sluiten. Destijds, toen het tijd was om werk te maken van de huidige zomercollectie, beleefde Pill niet echt haar beste moment. Ze had de indruk zichzelf te verliezen, zegt Pill, de boel niet meer de baas te kunnen. "Een mens heeft ook zoveel te doen in dit vak. Ik moest echt even nadenken over wie ik ben en wat ik wil doen met mijn collecties. Ik moest terugkeren naar de bron en eerlijk zijn met mezelf. Ik wilde mezelf niet verloochenen." Pill keerde terug naar de essentie en begon opnieuw te ontwerpen op de manier die ze jaren geleden al hanteerde, toen ze nog studeerde aan de modeafdeling van La Cambre in Brussel. Zo neemt de ontwerpster haast compulsief foto's van zowat alles in haar omgeving. "Een vlek op de muur, onvolmaaktheden, dingen die al jaren met en rond me leven - daarin vind ik de inspiratie voor mijn prints." Fotokopieën van haar foto's worden achteraf uitvergroot, over elkaar gelegd en bewerkt, maar Pill geeft haar geheimen maar mondjesmaat prijs. "De bedoeling is dat je niet herkent waar de print vandaan komt", wil Pill er wel over kwijt, en dat ze zocht naar abstracte prints waaruit kleur, beweging en energie zou spreken. Hetzelfde geldt voor de vormen en de snit. Pill focuste op haar grootste vaardigheid, op wat haar deed opvallen toen ze destijds, voor het zomerseizoen van 2006, haar eerste collectie voorstelde : spelen met plooivallen en met beweging. Om zo zuiver en eerlijk mogelijk te werk gaan, ontstond de collectie eerst op buste, en pas daarna op papier. "Ik wilde opnieuw spelenderwijs te werk gaan, plezier beleven aan de stoffen en een zekere eenvoud terugvinden in de pasvorm", zegt Pill. Veel heeft te maken met haar nieuwe kantoor in het Dansaert Centrum. Een luxe, zegt Pill, en ze wijst naar de grote witte muur achter haar. Daarop bevestigt ze haar testprints, fotokopieën en geknutsel. "Die muur heeft mijn leven veranderd", lacht Pill. "Vroeger stalde ik alles uit op de grond en zag ik al eens iets over het hoofd. Nu verandert mijn muur elke dag. Er komen dingen bij en andere verdwijnen, tot ik er plotseling eenheid in zie en de kleuren me bevallen." Sinds ongeveer een jaar schaamt Pill zich ook niet meer om zichzelf in kleuren en prints te verliezen en er voluit haar handelsmerk van te maken : "Dit is gewoon wie ik ben." Zodoende stelde Pill in juli 2008 haar huidige zomercollectie voor in de Loft Sevigné in Parijs, een voormalige drukkerij in het derde arrondissement die nu als showroom en evenementenhal wordt gebruikt. "Ik had er echt alles aan gedaan om er een perfect defilé van te maken", zegt Pill. Haar eigen favoriete model Hanne Gaby moest dan present zijn bij Chanel en Christian Lacroix, de natuurlijke make-up van Igne Grognard en de subtiel, tot aan de enkels beschilderde voeten van de mannequins maakte veel goed. Dat Pill haar tweede adem gevonden had, kon het publiek bovendien ook opmaken uit een ander aspect. Op dat defilé toonde Pill voor het eerst haar Drybagtassen voor Kipling, de kleine broertjes van haar Kiplingtas voor Fashion Weekend, zo u wilt. Wie de foto's van het defilé bekijkt, ziet meteen hoe nauw de minicollectie voor Kipling aansluit op Pills kledingontwerpen. Net onder de schouders gedragen en met dezelfde prints als in de collecties, zou je zweren dat de tassen een onderdeel van de jurken zelf zijn. "Het is fijn als alles een eenheid vormt", glundert Pill. Nu haar vingers leder aangeraakt hebben, heeft de ontwerpster de smaak trouwens te pakken. Ze ziet zich zelfs al schoenen ontwerpen. "Maar alles op zijn tijd hoor", gooit ze er snel achteraan. Per slot van rekening heeft deze dame haar bestemming nog maar net gevonden. Meer informatie over de Fashion Weekend Bag Black Cathy Pill by Kipling vindt u op pagina 47.Door Anne-Françoise Moyson - Bewerking Wim Denolf