Als mensen overal ter wereld hun kamers en huizen willen openstellen voor reizigers, waarom dan ook niet hun tuin ? Dat dachten Sebastiaan Schillebeeckx en Wim Vanhorenbeeck toen ze vorig jaar hun eindwerk in elkaar boksten voor de opleiding multimedia design aan Thomas More in Mechelen.
...

Als mensen overal ter wereld hun kamers en huizen willen openstellen voor reizigers, waarom dan ook niet hun tuin ? Dat dachten Sebastiaan Schillebeeckx en Wim Vanhorenbeeck toen ze vorig jaar hun eindwerk in elkaar boksten voor de opleiding multimedia design aan Thomas More in Mechelen. "De social sharing economy boeit ons, en we zijn beiden fervente kampeerders. Tijdens een brainstorm was de link snel gelegd", vertelt Sebastiaan over hoe ze op het idee kwamen. "We ervoeren het kamperen steeds meer als onpersoonlijk. Op grote campings ben je een nummer en krijg je een kleine plek toegewezen. Toeristisch, druk en zonder ziel." Hun kampeerplatform pakt het anders aan. Reizigers kunnen op gocampr.com of via de app een plaatsje zoeken in de tuin bij mensen thuis. Garden camping heet dat dan. Het idee is niet helemaal nieuw : eerder was er al campinmygarden.com, een Amerikaans platform dat volgens hetzelfde principe werkt. Hun eindwerk heeft intussen een naam gekregen, Campr, én startgeld. Het duo werd opgepikt door Telenet Idealabs, dat beloftevolle start-ups sponsort en 75.000 euro investeerde. Tweehonderd kampeerplaatsen biedt Campr intussen aan, verspreid over dertig landen. Over hun omzet zwijgen ze voorlopig liever, maar dat ze het Telenet-startgeld nodig hebben om zichzelf een loon uit te keren, willen ze wel kwijt. "We zijn pas gestart en uiteraard nog niet bekend. Wij kunnen programmeren en ontwerpen, maar marketing is een ander verhaal. Het is het probleem van de kip en het ei, en daar moeten we aan werken. Het aanbod op Campr is nog beperkt, maar de vraag ook. Airbnb is erin geslaagd om in het hoofd van mensen te kruipen. Wie op reis gaat, denkt vandaag bijna automatisch aan Airbnb. 'Ik ga kamperen en ik surf naar Campr', dat moeten wij ook bereiken (lacht)." Wie goed zoekt, vindt op de website bijzondere plekken. Een dakterras in Antwerpen, een tipi in Andalusië, een joert in West-Engeland, een mobilhome in Lissabon. "We hebben bijvoorbeeld ook mensen die een Airstream te huur hebben of ontbijt serveren", zegt Sebastiaan. De hosts worden door Campr aangespoord om hun gasten tips te geven, eten voor hen klaar te maken of de omgeving te tonen. "Bij elke kampeerplek leggen we gedetailleerd uit wat de eigenaar voor jou kan betekenen. Warmte en persoonlijkheid, daar draait het om. We willen het beeld van kamperen veranderen." Info: www.gocampr.com DOOR VEERLE HELSEN & PORTRET FRED DEBROCKWie goed zoekt, vindt bijzondere plekken