In het voorjaar van 2009 valt voor Flikken het doek. Tien jaar lang gold de reeks, een pionier in stadsmarketing via een televisieserie, als een onbetaalbare reclamecampagne voor Gent. "De reeks werd aanvankelijk in Brussel gesitueerd, maar we slaagden erin de opnames naar Gent te halen", verduidelijkt Erwin Van de Wiele, directeur van Toerisme Gent. Het stadsmarketing-fonds investeerde destijds 10 miljoen frank (250.000 euro) als 'startsubsidie'. Wie ooit op een Flikkendag was, heeft geen wetenschappelijke studie nodig om de toeristisc...

In het voorjaar van 2009 valt voor Flikken het doek. Tien jaar lang gold de reeks, een pionier in stadsmarketing via een televisieserie, als een onbetaalbare reclamecampagne voor Gent. "De reeks werd aanvankelijk in Brussel gesitueerd, maar we slaagden erin de opnames naar Gent te halen", verduidelijkt Erwin Van de Wiele, directeur van Toerisme Gent. Het stadsmarketing-fonds investeerde destijds 10 miljoen frank (250.000 euro) als 'startsubsidie'. Wie ooit op een Flikkendag was, heeft geen wetenschappelijke studie nodig om de toeristische impact te meten. Sinds Flikken ook bij onze noorderburen een kijkcijferhit werd, steeg het aantal hotelovernachtingen door Nederlanders met vijftig procent. Op de leemte die na het laatste Flikkenjaar dreigt, wordt geanticipeerd met de nieuwe VTM-reeks LouisLouise. De stad betaalde 40.000 euro om deze Vlaamse adaptatie van een Argentijnse telenovela, over een macho die na een vervloeking ontwaakt als een madam, in huis te halen. "Maar de impact van die nieuwe serie valt niet te vergelijken met Flikken, waar de stad een beeldbepalend personage was", besluit Erwin Vandewiele. De provincie Limburg betaalde1 miljoen euro voor Katarakt, de helft cash, de helft als productiefaciliteiten. Om De smaak van De Keyser naar Hasselt te halen, investeerde het provinciebestuur 750.000 euro en de stad 250.000 euro. Gedeputeerde Sylvain Sleypen liet de return berekenen. Katarakt, dat in de winter van 2007 elke zondagavond 1,3 miljoen kijkers kon bekoren, verleidde 1 op de 10 Vlamingen tot een daguitstap naar de mooi in beeld gebrachte fruitstreek. De economische impact van de fictiereeks bedroeg bijna 1,8 miljoen euro, alleen al tijdens het laag- en tussenseizoen, zo berekende een Leuvense studie. Het aantal toeristische overnachtingen nam met de helft toe en bezoekers spendeerden er de helft meer. De burgemeester van het landelijke Heers voelde zich tijdens de zomer zelfs verplicht alarm te slaan, omdat zijn dorpsbewoners kennismaakten met parkeerproblemen. Maar hoe duurzaam is de investering ? " Katarakt heeft Haspengouw, vroeger relatief onbekend, als fruitstreek voor heel Vlaanderen in de schijnwerpers geplaatst", weet Hilde Hendrickx van Toerisme Sint-Truiden. "In 2009 zullen we Katarakt als extra attractie blijven gebruiken." In Klein-Brabant, acht jaar na Stille Waters, lokt het drama langs de Schelde nog steeds toeristen. "Tegenwoordig zit achter een serie van bij de start een heel toeristisch concept", zegt Jo De Vriendt. Klein-Brabant betaalde in 2001 niets, maar bood logistieke steun. "Dat het publiek spontaan zo massaal op zoek ging naar de decors, kwam als een verrassing. Maar de belangstelling voor het van tv bekende landschappelijk schoon lijkt een blijver." In 2008 opende het Stille Waters-wandelknooppuntennetwerk.