Het lijkt schier onmogelijk, maar regisseur Jon Avnet kreeg het toch voor elkaar : een film maken met twee van Amerika’s aantrekkelijkste supersterren waarin geen greintje glamour zit. Je moet het maar doen : Robert Redford en Michelle Pfeiffer voor ’t eerst samen in een film en het resultaat is ongeveer even opwindend en romantisch als een flinke mondspoeling. De banaliteit druipt zo van ?Up Close & Personal” af, dat je deze romance tussen een debutante en een veteraan bij de nieuwsdienst, net zo goed had kunnen laten spelen door een duo Vlaamse tv-coryfeeën van tweede garnituur.

Soms lijkt dit een afkooksel van ?To Die For”, maar dan zonder de grappen. Pfeiffer speelt een ambitieus weermeisje uit Reno dat het absoluut wil maken bij het serieuze tv-werk. Dank zij haar bluf krijgt ze een baan bij een tv-station in Miami, waar ze onder de hoede komt van Redford, een integere super-journalist, die echter zijn beste jaren heeft gehad. Aanvankelijk blundert Michelle er vrolijk op los, maar Bob ziet meteen hoe telegeniek ze is en moedigt haar aan om zo eerlijk emotioneel mogelijk het nieuws te brengen. ?She eats the lens”, jubelt de verweerde verslaggever de enige goede zinsnede in de hele film. Terwijl haar mentor zienderogen de berg afdondert, schopt zijn pupil het tot anchorwoman bij een groot tv-station. Ze verandert tijdens haar klim naar de top voortdurend van kapsel haar carrière zit duidelijk in haar haar.

?Up Close & Personal” wordt hoe langer hoe meer een variatie van ?A Star is Born”. Het scenario werd trouwens geschreven door Joan Didion en John Gregory Dunne, het duo dat ook al de rockversie met Barbra Streisand uit 1976 op zijn kerfstok heeft.

Het ontbreekt deze elektronische update van dit bekende showbizz-recept echter aan de grote melodramatische en autodestructieve nummertjes die je van het genre verwacht. Het Pfeiffer-Redford-huwelijk lijkt veeleer stuk te lopen uit verveling dan omwille van hun asynchrone carrières. De meest dramatische scène is een gevangenisopstand die uit een andere film lijkt te komen. De dood van Redford is een flauw afkooksel van de sublieme zelfopoffering van Norman Maine in de beroemdste versie van George Cukor. Als romantische tearjerker is dit een absoluut mispunt, maar de film biedt ook geen enkel inzicht in Redfords dilemma : hoe goede nieuwsuitzendingen te maken in het infotainment-tijdperk.

?Up Close & Personal” van Jon Avnet, met Robert Redford, Michelle Pfeiffer, Stockard Channing, Joe Mantegna, Kate Nelligan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content