Een nieuwe film, een tentoonstelling, een lezing. Peter Greenaway, de schilder-schrijver-filmmaker, is prominent aanwezig op het Gentse filmfestival.

Patrick Duynslaegher

WAAR HAALT DE MAN IN HEMELSNAAM DE tijd ? Sinds Peter Greenaway in 1978 zijn eerste liefde, de beeldende kunst, in de steek liet om aanvankelijk zuiver experimentele films te maken, wordt het festivalcircuit bijna jaarlijks verrijkt met één van zijn gulzig esthetische speelfilms die vaak meer ideeën bevatten dan het verzamelde werk van zijn Britse collega’s. Denk maar aan The Draughtsman’s Contract, Drowning by Numbers, The Cook, the Thief, His Wife and her Lover en Prospero’s Books.

De laatste jaren ontpopt hij zich ook tot een veelzijdig tentoonstellingsbouwer, met als meest ambitieuze project (tot nog toe !) de rondreizende expositie Stairs die via München en Barcelona nog tot het jaar 2000 langs diverse wereldsteden zal passeren.

Ondanks deze drukke werkagenda heeft Greenaway nog de tijd om te reizen, ook naar België. In maart kwam hij in het Brussels Filmmuseum zijn Cinémathèque Imaginaire toelichten, een honderdtal films die hem hebben beïnvloed of die om velerlei redenen een speciale betekenis voor hem hebben.

Greenaway zegt soms dat hij zich helemaal geen filmmaker voelt, maar meer een schrijver of schilder die film gebruikt om zijn passie voor schilderkunst en woorden tegelijkertijd uit te leven. Het resultaat van die wisselwerking is de komende weken te zien in Gent, waar in het kader van het 23ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen, een aantal evenementen rond deze eigenzinnige kunstenaar worden georganiseerd. Tijdens het festival (van 8 tot 19 oktober) gaat zijn nieuwste film, The Pillow Book, in première. Het gaat om een technologisch complexe bespiegeling over de geobsedeerde kunst van de kalligrafie waarin het menselijk lichaam als sensueel boek wordt gebruikt. Op 24 september opent in Galerie Fortlaan 17 de expositie The Tyranny of the Frame. Middels een zeventigtal schilderijen, collages en tekeningen berijdt Greenaway één van zijn stokpaardjes : het fenomeen van de omlijsting. De filmmaker is in het begrenzen van zijn beelden veel beperkter dan een plastisch kunstenaar. Al kan daar dankzij de nieuwe technologieën wel enige verandering in komen. Het Imax/Omnimax reuzenscherm en de virtuele realiteit maken het beeldkader minder relevant. Zoals hij door de structuren die hij zijn films oplegt (getallensystemen, het alfabet) wil breken met de verhalende Hollywoodtraditie (de slavernij van de vertelling, zo noemt hij het), zo is hij ook geboeid door nieuwe methoden om de begrenzing van het beeldvlak te doorbreken. Problematiek die ongetwijfeld ook aan bod zal komen in de lezing New Media Cinema die Greenaway zal geven op het Digiforum dat tijdens het Gents Filmfestival wordt gehouden.

Op dinsdag 24 september van 19 tot 21 uur wordt de tentoonstelling ?The Tyranny of the Frame? geopend in aanwezigheid van Greenaway. De tentoonstelling loopt van 25 september tot 27 oktober in Galerie Fortlaan 17 in Gent, tel. (09) 222.00.33.De galerie en het filmfestival organiseren ook op 15 oktober een speciale avond met en rond Peter Greenaway. Naast een bezoek aan de tentoonstelling is er de avant-première van ?The Pillow Book? en een receptie in aanwezigheid van de kunstenaar. Wie wil deelnemen kan tot 25 september 1.200 frank overschrijven op rek. nr. 011-2511469-05 van vzw Internationaal Filmfestival van Vlaanderen met vermelding ?Avond Peter Greenaway?.

Boven : twee scènes uit The Pillow Book. Hiernaast : Yellow Facade, 1994 ; rechts : The Falls 1978-80.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content