Het Spaanse schoenenmerk Camper viert zijn veertigste verjaardag met een tentoonstelling in het Londense Design Museum. De geschiedenis van het merk reikt terug tot 1877, toen schoenmaker Antonio Fluxà met uit Engeland overgebrachte machines een fabriek begon in Mallorca. Na de dood van de Spaanse dictator Franco, in 1974, begon kleinzoon Lorenzo Fluxà een eigen merk. Camper debuteerde een jaar later, vrank en vrij, ter begeleiding van de nieuwe democratie.
...

Het Spaanse schoenenmerk Camper viert zijn veertigste verjaardag met een tentoonstelling in het Londense Design Museum. De geschiedenis van het merk reikt terug tot 1877, toen schoenmaker Antonio Fluxà met uit Engeland overgebrachte machines een fabriek begon in Mallorca. Na de dood van de Spaanse dictator Franco, in 1974, begon kleinzoon Lorenzo Fluxà een eigen merk. Camper debuteerde een jaar later, vrank en vrij, ter begeleiding van de nieuwe democratie. De eerste winkel van Camper, in Barcelona, dateert van 1981, en viel op door zijn boude grafische elementen. Goed tien jaar later volgden de eerste winkels in het buitenland. Daar zijn er intussen zo'n driehonderd van. De belangrijkste werden ontworpen door vooraanstaande Spaanse designers als Jaime Hayón, Tomás Alonso en Martí Guixé. Die laatste bedacht een concept voor efemere shops met meubilair van gerecycleerd materiaal, de zogenaamde Walk In Progress-shops, en ontwierp de zaak in de Brusselse Sint-Hubertusgalerij. Ook internationale namen als Ronan en Erwan Bouroullec, Fernando en Humberto Campana, Tokujin Yoshioka, Kengo Kuma en Shigeru Ban werkten voor Campana. Tegenwoordig gaan steeds meer merken op zoek naar manieren om hun winkels van elkaar te laten verschillen. Een klerenwinkel is geen fastfoodrestaurant, en Chanel is geen McDonald's. Door met zoveel verschillende ontwerpers te werken, zet Camper al jaren de toon. Het niveau van die ontwerpers is bovendien zo hoog dat het bedrijf nu als het ware een levend museum beheert, met uitmuntend design van de vroege eenentwintigste eeuw. Camper was ook een pionier op een ander terrein, dat van samenwerkingen. Onder de noemer Camper Together, dat ook voor de flagship stores wordt gebruikt, liet het schoeisel ontwerpen door onder anderen Hella Jongerius, Jasper Morrison, Bernhard Willhelm (zijn sneakers voor Camper waren allicht zijn grootste hit tot nog toe) en toonaangevend jong talent Gosha Rubchinskiy. De samenwerkingen worden in goede banen geleid door Romain Kremer, creatief directeur van Camper, en eerder ontwerper van zijn eigen lijn en de mannencollecties van Mugler. Kremer signeerde ook de recente, opvallende reclamecampagnes van het merk. Life on Foot,de verjaardagtentoonstelling in het Londense Design Museum, focust op de verschillende samenwerkingen en op de hotels van het merk (in Barcelona en Berlijn), maar illustreert ook hoe een schoenencollectie wordt gemaakt, van het eerste ontwerp tot het logo op de doos. Expo tot 1 november. Info : +44 20 7403 6933, designmuseum.org JESSE BROUNS