Heb je de nieuwste it-bag al ontdekt ? sms ik naar onze moderedactrice Cathérine Ongenae, die momenteel van Milaan naar Parijs pendelt om de zomercollecties 2008 te gaan bekijken (u kunt ons modeteam volgen op www.weekend.be). We sms'en wat over en weer en komen tot de conclusie dat je niet meer kunt spreken van één echte tas-van-het-seizoen (of hoe moet je it-bag anders vertalen ?). Typisch aan zo'n it-bag is dat je de karakteristieke eigenschappen ervan één tot twee seizoenen later terugvindt bij goedkopere merken. Cathérine somt mij de voorbeelden op. "Denk aan de leren veters van Balenciaga, het grote hang...

Heb je de nieuwste it-bag al ontdekt ? sms ik naar onze moderedactrice Cathérine Ongenae, die momenteel van Milaan naar Parijs pendelt om de zomercollecties 2008 te gaan bekijken (u kunt ons modeteam volgen op www.weekend.be). We sms'en wat over en weer en komen tot de conclusie dat je niet meer kunt spreken van één echte tas-van-het-seizoen (of hoe moet je it-bag anders vertalen ?). Typisch aan zo'n it-bag is dat je de karakteristieke eigenschappen ervan één tot twee seizoenen later terugvindt bij goedkopere merken. Cathérine somt mij de voorbeelden op. "Denk aan de leren veters van Balenciaga, het grote hangslot op de Paddington en wat je vandaag overal ziet : het vlechtwerk van Bottega Veneta." Maar de tijd dat je tijdens de defilés soms wel tien modemensen - journalisten, stylisten of inkopers - met dezelfde dokterstas van Prada, of later met de Fendi-Baguette of een Paddington van Chloé kon spotten, lijkt achter de rug. "Je ziet superveel verschillende modellen, weliswaar van de grote merken, maar niet één type dat erboven uitsteekt", laat Cathérine mij weten vanuit het modemekka. "Hoewel er misschien één uitzondering is : ik heb al veel klassieke, doorstikte Chaneltassen met schakelketting gezien." Dat veel mode- en accessoiremerken elk seizoen een van hun tassen proberen naar voren te schuiven als de tas van het moment, is een economische wetmatigheid. Handtassen vormen het meest winstgevende segment van de luxemodemerken. Dana Thomas, auteur van het in modekringen druk becommentarieerde boek Deluxe : How Luxury Lost its Luster schrijft dat de winstmarges groot zijn : vaak gaan ze over de toonbank voor tien tot twaalf keer de productieprijs. En toch. Een handtas is, voor de gebruikster althans, zoveel meer dan economie. Het is een hebbeding (en je kunt tegenwoordig eveneens voor een zachte prijs iets moois vinden), een statement of waarom niet : een passie. Goed, in dat laatste geval spreek ik misschien voor mezelf, maar ik heb veel collega's. Zo waren de driehonderd tassen die ontwerpster Nathalie Verlinden voor Weekend Knack ontwierp (zie Mode dit is Belgisch van 5 september), in geen 24 uur de deur uit. Waarna de telefoon roodgloeiend bleef en we overspoeld werden met mails. Of er toch echt niet één exemplaar meer over was ? Frida Giannini, de hoofdontwerpster van Gucci, biecht in het interview (pagina 50) op dat ze iets met accessoires heeft. "Ik ben gek op tassen. Niet alleen heb ik een heleboel oude modellen, ik ontwerp ze ook al twaalf jaar en bij Gucci lopen ze als een rode draad door elke collectie." Giannini leidde onder Tom Ford de lederwaren bij Gucci en kwam twee seizoenen na diens vertrek eerst aan het hoofd van de vrouwenmode en daarna ook van de mannenmode van dit Italiaanse modehuis. Dat zegt veel over het belang van accessoireontwerpers in de modewereld. In dit nummer maakt u ook kennis met Silvia Fendi (Geur in de genen, pagina 63) die in 1997 de befaamde Baguette ontwierp. De naam kwam van een Amerikaanse journaliste. "Ze schreef dat je de tas onder je arm kon dragen als een stokbrood." Sindsdien zijn er 600.000 Baguettes verkocht, in wel zevenhonderd versies. Accessoires zijn ondertussen goed voor de helft van de omzet bij Fendi. En dat dankzij een klein, smal en langwerpig hebbeding.trui.moerkerke@knack.be TESSA VERMEIREN BLIJFT BLOGGEN !Op www.weekend.be Trui Moerkerke