Het succes van een merk is niet zozeer een kwestie van bekende ontwerpers en geslaagde marketingcampagnes. Wel het resultaat van de gezamenlijke inzet van getalenteerde mensen achter de schermen. Weekend Knack haalt hen uit de schaduw.

Het team

Onder leiding van artistiek directeur Walter Van Beirendonck (let op de handen achter de spiegel) werkt een zevenkoppig ontwerpersteam aan de collectie van Scapa Sport. Van links naar rechts : Elise Thomas (breigoed), Grace Van de Velde (damescollectie Fashion), Brigitta Tulkens (baby- en kindercollectie), Marisa Leipert (damescollectie fashion), Gert Motmans (schoenen en accessoires), Lele Scherrer (dames- en herencollectie sports) en Demna Gvasalia (herencollectie fashion).

De jeune premier

Pas afgestudeerd en meteen kunnen samenwerken met Karl Lagerfeld, het is niet iedereen gegeven. De jonge Belg Anthony Vaccarello werd een jaar geleden ingelijfd bij het Italiaanse modehuis Fendi, als assistent van de couturier. Vaccarello studeerde vorige zomer af aan de Brusselse modeschool La Cambre. Kort daarvoor kaapte hij nog de hoofdprijs weg op het modefestival in het Zuid-Franse Hyères.

De creatieve breinen

Carine Devalkeneer, fotografe van opleiding, maakte de start van de lingerielijn Marie Jo van dichtbij mee. Jarenlang was ze de creatieve rechterhand van Karel Van de Velde, de kleinzoon van de stichters van het bedrijf in Schellebelle en oprichter van Marie Jo. Vandaag leidt ze er het stylistenteam en tekent ze de lijnen uit van de collecties Marie Jo, Marie Jo l’Aventure en Prima Donna. Philippe Vertriest nam in 2003 de fakkel over van Karel Van de Velde. Als hoofd van de design- en merchandisingafdeling waakt hij over een evenwichtige opbouw van alle collecties.

De vaardige handen

Een naaister van atelier Swynen werkt aan een jurk van Tim Van Steenbergen. De collecties van de jonge ontwerper worden in meerdere ateliers in België geproduceerd, in het atelier in Deurne worden de T-shirts, jurkjes en rokjes gestikt. “Toen we hier ooit toevallig voorbijliepen, viel ons oog op dit atelier”, vertelt Tim Van Steenbergen. “Hier werkt een technisch heel bekwame ploeg. Dat het vlak bij onze studio ligt, is handig meegenomen, aangezien we zo veel mogelijk willen overleggen met de naaisters.”

De tweedekanshebbers

Miet Crabbé is de vrouw achter Lena Lena, een collectie voor vrouwen met rondingen die er toch sensueel en aantrekkelijk willen uitzien. Vorig jaar ging het label op de fles. Modeketen JBC bood haar de kans om de collectie onder dezelfde naam verder te zetten, tegen betaalbare prijzen. Intussen hangt ook bij ‘M’ in Gent een gloednieuwe, maar iets duurdere Lena Lenacollectie in de rekken, met traditiegetrouw veel linnen en lycra.

Ontwerpster Joke Houbrechts verdiende haar strepen in de Belgische modewereld eerder al met het label Kyuso, dat drie jaar geleden werd opgedoekt. Voor het vijfde seizoen op rij heeft ze nu haar eigen collectie Eclectica bij modeketen JBC.

De ondernemer

Schoenenfabrikant Ambiorix uit Tongeren werd begin dit jaar overgenomen door Peter Vavedin, een man met ervaring in management, maar wel in een volledig andere sector : frisdranken. Vavedins overstap naar het schoenenmerk bracht een nieuwe dynamiek in het bedrijf. Met de vernieuwde collectie, die in het najaar in de winkels ligt, mikt Ambiorix op een jonger publiek.

De tussenpersoon

Begin 2007 stampte Sophie Pay Link Unlimited uit de grond, een wervings- en selectiebureau dat zich specifiek richt op de modesector. Naargelang de wensen van de klant gaat Pay op zoek naar creatieve, commerciële of tech- nische profielen. “We richten ons op het hogere modesegment, en daarmee zijn we vrij uniek in België”, aldus Pay.

De jobhopper

Sinds de Nederlander Josephus Thimister twintig jaar geleden afstudeerde aan de Antwerpse Modeacademie heeft hij veel watertjes doorzwommen. Grote naam maakte hij onder andere bij Balenciaga, eerder ontwierp hij ook voor de Warholl Foundation. In maart zegde hij zijn post als creatief directeur bij het Franse accessoiremerk Charles Jourdan op. De ontwerper woont nu nog in Parijs, maar is op zoek naar een stek in Brussel. Momenteel is hij in volle onderhandeling met mogelijke financiers om een kleine luxueuze collectie op te starten.

De technische knobbel

Elise Boffin (58) is verantwoordelijk voor de technische creatie van het Belgische merk Mayerline, waar ze zich ontfermt over de patronen en pasvorm. Mayerline viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Elise Boffin maakt met haar veertig dienstjaren deel uit van het patrimonium van het huis.

De fourreur

Bontbewerker Walter Lecompte (58) leerde het vak op zijn vijftiende, zijn eigen zaak mag dit jaar overigens dertig kaarsjes uitblazen. Hij houdt atelier in Brussel, waar hij bontmantels en -accessoires vervaardigt voor een eigen clientèle, maar ook voor internationale luxehuizen als Chanel en Loewe. In het verleden deden ook al Belgische namen als Ann Demeulemeester en Dries Van Noten beroep op zijn vakkennis, Bruno Pieters kwam voor zijn huidige wintercollectie bij hem aankloppen. Verder produceert Lecompte ook een eigen kleine bontcollectie, die wordt getekend door de Luikse, nu in Parijs wonende ontwerpster Natalia Brilli. Ook de studenten van de modeschool La Cambre weten de weg naar hem te vinden. Als ze iets nodig hebben, staat Lecompte hen bij met raad en daad.

Door Cathérine Ongenae en Joke Vermeersch I Foto’s Annick Geenen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content