"Wij zijn twee Amerikanen. " Het Italiaanse Gilmar heeft Marc Jacobs en Anna Sui in dienst genomen. Iceberg en Cento X Cento krijgen streetwear-allure.
...

"Wij zijn twee Amerikanen. " Het Italiaanse Gilmar heeft Marc Jacobs en Anna Sui in dienst genomen. Iceberg en Cento X Cento krijgen streetwear-allure. LENE KEMPSBalmain riep de hulp in van Oscar de la Renta. Bij Gucci heeft Tom Dixon Dawn Mello's rol als kreatieve leider overgenomen. Escada heeft na de dood van Michael Stolzenburg (36) opvolger van de overleden Margaretha Ley Todd Oldham gevraagd als "design director". Bij Gilmar, huis van de kollekties Gilmar, Iceberg Donna, Iceberg Uomo, Gerani Uomo, Gerani Donna, Sport Ice en Cento X Cento by Iceberg werkt Giuliana Gerani samen met Marc Jacobs en Anna Sui, beiden bekend om hun straatstijl-antennes. La padrona van Gilmar is een fan van streetwear. "Ik kijk graag naar mensen, " zegt ze. "Hoe ze leven, hoe ze bewegen. Af en toe ga ik naar een diskoteek om te zien wat jongeren dragen. Wie zich opsluit in het atelier, verliest kontakt met de realiteit. " Sui priesteres van de psychedelica en Jacobs vader van de grunge bevestigen de verjonging en modernizering die Gilmar inzette met de campagne van fotograaf Steven Meisel. "We willen een levendige en trendgevoelige stijl, " zegt Giuliana. "Zowel Sui als Jacobs weten de geest van het moment te vatten en in kleding om te zetten. "Anna Sui maakte meteen ophef met haar Cento X Cento winterkollektie : weggelopen schoolmeisjes. Korte kilts, strakke Argyle-truitjes en kniekousen. Een voltreffer in modeland. Geen denderend sukses in België. "Inkopers moeten even wennen. Het is een jong en zeer modieus beeld, " aldus Jean Raynal, invoerder. De zomer is niet minder gedurfd. "De kollektie is avant-garde. We mikken op een klant die de kleren met elegantie en zin voor humor draagt, " aldus Gerani. Sui's motto is eenvoudig : "Mode moet geestig zijn, betaalbaar blijven en voortdurend veranderen. " Ze vergelijkt haar werk voor Cento X Cento met puzzelen : "Ik moet mijn Amerikaanse instelling in een reeds bestaande Italiaanse stijl inpassen. "Marc Jacobs ziet Amerikaanse nonchalance als zijn sterke punt. "Dat betekent niet dat ik alle regels overboord gooi, " zegt hij. "Ik kombineer verschillende stijlen : een vrijetijdsjasje met een avondjurk bijvoorbeeld. " Bij Iceberg voelt hij zich volledig thuis. "Het lijkt wel een studie in Amerikaanse popkultuur, " zegt hij. "In de kollektie zaten altijd elementen uit stripverhalen, Disneycartoons en Warhol-werk. Dat spel boeit me. "Zowel Anna Sui als Marc Jacobs lieten zich door Steven Meisel fotograferen voor de reklamecampagne. Meisels beste Iceberg-werk verschijnt binnenkort in boekvorm. "De opbrengsten gaan naar het goede doel, " zegt Giuliana Gerani. Anna Sui (links) : hippe straatstijl uit New York. Rechts : de vader van de grunge, Marc Jacobs.De nieuwe hippe Icebergstijl.