Model, vertegenwoordiger in een jeansfirma, verkoper in de showroom van Dialogue, verantwoordelijke voor productie en verkoop en later ook voor de collectie zelf van Scapa's sportievere lijn Cruise & Country, ontwerper van collecties voor Bouvy en samen met een Nederlander in New York verantwoordelijk voor een Amerikaanse, jonge jeanscollectie. Luc Clement was geen beginneling meer toen hij met ColorSystem - dat hij had overgenomen van zijn Nederlandse partner - in België begon. "ColorSystem was echt de collectie die ik wilde maken", vertelt Luc Clement. "Een elegante sportswear voor vrouwen, niet voor piepjonge meisjes. Dat type kleding vond je nauwelijks op de markt. Scapa zit een beetje in die richting. Ralph Lauren heeft ook wel zo'n stukken, maar dan veel duurder." Clement is nu aan zijn vijfde seizoen toe en ColorSystem werd ondertussen System. "ColorSystem vind ik nog altijd leuk en speels, maar ik wilde een vagere naam. We zullen ooit uitbreiden. Zo is er vraag naar een mannencollectie. In een pak zie ik niet meteen ColorSystem staan."

System is een ruime collectie geworden, met ook wat "gekledere" elementen. Toch blijft het geheel casual en sportief. "Dat zal altijd zo zijn", zegt Clement. "Ik ben zelf sportief gekleed. Dat zit in mij. Ik ben geen stilist. Ik denk concept- en productgericht. En ik heb een bepaalde smaak die blijkbaar geapprecieerd wordt."

Het handelsmerk van System zijn de aparte kleuren. Nooit schreeuwerig en fel, integendeel zacht en alsof er een "mistige film" over ligt. Een bestudeerd effect, dat de nodige technische knowhow vergt. "Voor mij moeten kleren leven. Ik zie graag afgewassen stoffen. Het liefst zou ik er nog wat slijtage aan toevoegen, maar dat kan ik mijn klanten niet aandoen. Weet je dat Engelse lords hun schoenen eerst lieten dragen door de butler? Om ze soepeler te maken en omdat iets nieuws niet chic was."

System heeft in België 60 verkooppunten en ligt naast merken als Xandres, Rue Blanche, Hampton Bays,... "Fantastisch vind ik dat. Hadden ze mij dat enkele jaren geleden gezegd, dan had ik het nooit geloofd." Clement wil zich echter niet beperken tot de te kleine Belgische markt. "In België neem ik geen winkels meer bij. Je moet je klanten toch een zekere exclusiviteit kunnen geven. We werken nu hard op export, we hebben meer dan 40 boetieks in Nederland en een 20-tal in Engeland."

Voor deze winter zijn de combats of legerbroeken de sterren van de collectie. Ze zijn er in ribfluweel, canvas of flanel. Bij het uittekenen van de collectie heeft Clement niet één bepaald type vrouw voor ogen. "Het kunnen verschillende vrouwen zijn. Wat ze gemeen hebben is hun houding. Ze voelen zich goed in hun vel en in hun kleren. Ze hebben ruime interesses en een positieve uitstraling."

Trui Moerkerke