Bestaat Europese mode ? Deze vraag was onvermijdelijk op de European Fashion Awards 2003, die de Belgische vzw I Mode You op 27 maart voor het eerst uitreikte in Brussel. Zo'n 700 genodigden, vooral uit de mode- en mediawereld, woonden de prijsuitreiking in Studio 4 van het gerenoveerde Flagey-gebouw bij. Niet mis, want het gaat de organisatoren er vooral om jong ontwerptalent een duwtje in de rug te geven. Europees talent welteverstaan, en dus toonde Europese Commissie-voorzitter Romano Prodi zich meteen bereid het peterschap van de we...

Bestaat Europese mode ? Deze vraag was onvermijdelijk op de European Fashion Awards 2003, die de Belgische vzw I Mode You op 27 maart voor het eerst uitreikte in Brussel. Zo'n 700 genodigden, vooral uit de mode- en mediawereld, woonden de prijsuitreiking in Studio 4 van het gerenoveerde Flagey-gebouw bij. Niet mis, want het gaat de organisatoren er vooral om jong ontwerptalent een duwtje in de rug te geven. Europees talent welteverstaan, en dus toonde Europese Commissie-voorzitter Romano Prodi zich meteen bereid het peterschap van de wedstrijd op zich te nemen en een speech te schrijven over het creatieve lappendeken dat het oude continent wel niet is. Geen bekende namen dus, wel tien finalisten die een internationale jury reeds in december 2002 selecteerde. Die jury bestond onder meer uit Weekend Knack-journaliste Pascale Baelden, de Belgische ontwerpers Edouard Vermeulen en Elvis Pompilio, Valerie Steele, directrice van het Fashion Institute of Technology in New York, en Ann Fagernas, artistiek directrice van H&M. Naast de hoofdprijs ter waarde van 5000 euro, stelde immers ook de Zweedse kledingketen een prijs ter beschikking. Samen werkten de juryleden zich door ruim 150 inzendingen uit 84 Europese mode- en designscholen, allemaal in het teken van het thema wit. Geen toevallige keuze : wit is niet alleen de modekleur van het moment, maar ook de kleur van de onschuld en de hoop. Zelfs zonder het oorlogsgeweld te vernoemen, kreeg de hele wedstrijd dan ook een bijzondere betekenis. De finalisten uit België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal vielen op door originaliteit. Zo was er de populaire breidgoedcollectie van de 25-jarige Lize Vandenbreeden, drie jaar geleden afstudeerd aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten. Haar ontwerpen zijn basisstukken die om huiselijk comfort vragen, maar met borduursels, franjes, labels en bedrukking haast poëtisch afgewerkt worden. De jury raakte zo in vervoering dat Barbara Trebitsch, directrice mode van de gerenommeerde Domus Academy in Milaan, haar een gratis zomercursus aanbood. De H&M-prijs ging naar de speelse collectie van de Spaanse Noel Ponseti Pulido (25). De oud-studente van de Universiteit van Barcelona inspireerde haar eentonig witte en kortgerokte ontwerpen op sixties-silhouetten, benadrukte de belijning met stiksels en voerde de kledingstukken met vrolijke en grafische bloemmotieven. Dat de collectie binnenstebuiten kan gedragen worden, gaf de doorslag. Niet alleen commercieel goed bekeken, maar ook precies de "optimistische boodschap" die ook H&M de wereld in wil sturen. De hoofdprijs schonk de jury evenwel unaniem aan Pedro Pedro (29), een Portugese ontwerper die zijn opleiding aan de modeacademie van Porto voltooide in '97. Zijn werk is haast een naadloze combinatie van avondkleding en casual stadskledij, waarbij ronde volumes de rode draad vormen en voor uitheemse referenties zorgen. Waarmee opnieuw blijkt hoe broos clichés over noord-zuidverschillen zijn in het modieuze Europa van de toekomst. Wie een bijdrage wil leveren, noteert alvast het najaar in zijn agenda : dan gaat de tweede editie van de European Fashion Awards van start. WIM DENOLF