1 FLOWERPOWER

Wildgroei op de catwalk. We worden overwoekerd door grote, opvallende bloemen : in wilde prints (en vooral rood, roze en paars) en rijkelijke 3D-versieringen. De mooiste bloemen zagen we in Londen bij Erdem, Simone Rocha en Mary Katrantzou.
...

Wildgroei op de catwalk. We worden overwoekerd door grote, opvallende bloemen : in wilde prints (en vooral rood, roze en paars) en rijkelijke 3D-versieringen. De mooiste bloemen zagen we in Londen bij Erdem, Simone Rocha en Mary Katrantzou. De seventies zijn terug. Alweer. Maar niet zomaar : de donkere kant van het decennium (Vietnam, de energiecrisis enz.) die leidde tot het zorgeloze, vestimentaire escapisme van toen, heeft hedendaagse equivalenten. De jarenzeventigrevival was voelbaar in alle modesteden, maar het meest in Milaan. Frida Giannini dook in het archief van Gucci voor een nostalgische terugblik naar de gloriejaren van het merk, Etro defileerde op de tonen van Riders on the Storm van The Doors, Pucci bracht batik terug en zelfs Max Mara zette een bourgeois seventiesgevoel neer. De trend bereikte zijn hoogtepunt in Parijs met de hippie-sit-in van Dries Van Noten. De tegenhanger van love and peace : militair kaki. In het trouwjargon wordt dit de 'portrethals' genoemd : een jurk met ontblote schouders en ogenschijnlijk afzak-kende mouwtjes. Omdat je dan een mooi kiekje kunt maken van de bruid. Ook op de catwalk waren ontblote schouders populair : van strak en krachtig bij Alexander Wang voor Balenciaga, tot nonchalant sexy bij Haider Ackermann en Vivienne Westwood.Vergeet wat je weet. Een schoudertas draag je niet over je schouder. Heel wat designers presen-teerden een klein tasje met lange schouderriem als in-de-hand-tas, met de riem rond de hand gedraaid. Twee voor de prijs van één, noemt men dat. Love is in the air. Maagdelijk witte jurken ogen romantisch, maar allesbehalve onschuldig. Ze komen in traditionele kant, maar ook met uitsnijdingen, macramé, haakwerk en broderie anglaise. Geven zich dit seizoen onder andere bloot : Valentino, Givenchy, Chloé en Alberta Ferretti. Oftewel : Ginghamruiten. Brigitte Bardot bewees in de jaren vijftig dat ruitjes sexy kunnen zijn. Anno 2015 doen Diane von Furstenberg, Michael Kors en Altuzarra het haar na. Plat is geen trend meer, maar een blijver. Toch danst ook de platform-sandaal zich opnieuw naar de voorgrond. Nog nooit zagen we een seizoen met zo veel denim op de catwalk, in zo veel verschillende uitvoeringen. Dat is op zich niet zo bijzonder, gezien de seventiesgolf die het seizoen overspoelt. Wel bijzonder zijn de luxemerken die voor de trend vallen. Van strak en ongebleekt bij Hermès, Burberry Prorsum en Louis Vuitton tot nonchalant en gewassen bij Chloé, Fendi en Gucci. "Als ik één kledingstuk had willen uitvinden, dan is het de jeans", zei Yves Saint Laurent. "Hij is alles wat ik wil bereiken met mijn kleren : spectaculair, praktisch en nonchalant." Franjes zijn niet meer voorbehouden voor cowboys en showgirls, ook minimalisten als Phoebe Philo bij Céline en de jongens van Proenza Schouler gaan overstag. DOOR ELLEN DE WOLF & FOTO'S IMAXTREE