Cijfers zijn alomtegenwoordig, ze geven onze technologie vorm en informeren over de wereld en ons leven. Een blik op enkele mythische cijfers waarvan u altijd al wilde weten waar ze vandaan komen.

007

Niemand die bij het horen van ‘007’ twijfelt over wie het gaat. Maar die ’00’ in de codenaam, zijn dat nu letters of cijfers ? James Bond, het personage dat in 1953 gecreëerd werd door de Britse schrijver Ian Fleming, is immers een ‘double 0’-agent (uitgesproken ‘o’, letters dus). 00-agenten zijn geheim agenten uit de MI6-divisie die over een zogenaamde license to kill beschikken. Zij mogen doden om hun missie tot een goed einde te brengen. De 00-agenten hebben als codenaam een getal tussen 001 en 0013. Het gebruik van die nummers om de identiteit van de geheim agenten te verdoezelen, werd overgenomen van het Britse leger dat de laatste drie cijfers van het dienstnummer van een soldaat gebruikte om hem te identificeren. Fleming combineerde 00 met het mythische nummer 7 ongetwijfeld als geluksbrenger.

Chair n° 14

Laten we onze unieke stoelen in gebogen hout een nummer geven in plaats van een naam, zo vonden Michael Thonet en zonen toen ze in 1849 hun meubelwinkel openden. Een jaar later was de Chair N° 1, een schommelstoel voor het Weense Schwarzenbergpaleis, een feit. De beroemde Weense caféstoel was het veertiende product in de rij en werd daarom Chair N° 14 genoemd. Sinds Thonet in 1960 het originele ronde zitvlak verving door een trapeziumvormig exemplaar dat een stuk comfortabeler zit, draagt de voormalige stoel N° 14 stoel de naam N° 214. Sindsdien geeft het bedrijf zijn producten nummers mee die niet noodzakelijk opeenvolgen.

N° 5

Gabrielle ‘Coco’ Chanel briefte parfumeur Ernest Beaux in 1921 dat ze een uniek parfum wilde : één dat op haar leek en tegenstrijdige facetten bevatte, van sensueel en naïef tot uitdagend. De vanuit Grasse opererende parfumeur legde haar diverse monsters voor. Coco koos voor het vijfde staal in het rijtje en liet er een grote dosis jasmijn uit Grasse aan toevoegen. Chanel N°5 – de absolute tegenpool van de eenbloemige geuren uit die tijd – is bijna honderd jaar na zijn ontstaan nog steeds een icoon.

4711

De naam van de bekendste cologne ter wereld refereert aan het huisnummer van het historische pand aan de Glockengasse in Keulen waar 4711 vanaf 1794 door de familie Mühlens werd geproduceerd. Dat jaar verordonneerde generaal Daurier tijdens de Franse bezetting, dat alle gebouwen opeenvolgende nummers moesten krijgen om een einde te maken aan de warboel van adressen. De Glockengasse kreeg van de Franse soldaten het nummer 4711 toegewezen. Vandaag vind je in het pand een winkel en een parfummuseum.

747

Hoe Boeing aan de naam 7-7 kwam voor haar commerciële vliegtuigen, is één van de meest gestelde vragen aan Boeings luchtvaarthistorici. Het antwoord heeft niets met bijgeloof te maken. Na de Tweede Wereldoorlog produceerde Boeing militaire vliegtuigen. Toen er sprake was van uitbreiding naar commerciële vliegtuigen, raketten en ruimtevaartuigen kwam de ingenieursafdeling met een systeem dat elk nieuw productiegebied verdeelde in blokken van 100. Alles met 300 en 400 werd gereserveerd voor (militaire) vliegtuigen, 500 voor turbinemotoren, 600 voor raketten en 700 voor jets. Toen de eerste jet klaar was, vond de marketingafdeling het nummer 700 maar niets, en koos het voor 707 (uitgesproken als seven oh seven), omdat de herhaling van de 7 wat meer pit had. Nadien kregen alle commerciële jets van Boeing een benaming volgens de 7-7 -formule. Het bekendste vliegtuig is ongetwijfeld de Boeing 747 of ‘jumbojet’. Hij werd in 1960 geïntroduceerd als reactie op een toename van het luchtverkeer en was toen het grootste civiele vliegtuig ter wereld.

911

Zoals veel automerken hanteerde ook Porsche nummers voor zijn modellen. Toen de verkoop van de Porsche 356 fel naar beneden dook, vroeg Ferry Porsche aan zijn zoon Butzi om een nieuwe wagen te bouwen. De 901 werd in september 1963 in Frankfurt voorgesteld en al meteen rees er een probleem : Peugeot had een patent op getallen met een nul in het midden. Historisch verhulde die nul op de auto het gaatje waar de zwengel in moest om de motor op gang te draaien. Dus besliste Porsche een 1 aan de naam toe te voegen : de 911 was geboren.

PK25

De Deense timmerman Poul Kjærholm had voor designer Fritz Hansen al een aantal opmerkelijke stoelprototypes gemaakt. In 1955 begon hij een samenwerking met fabrikant Ejvind Kold Christensen, met wie hij de rest van zijn leven verbonden zou zijn. Om orde in zijn ontwerpen te scheppen, koos Poul voor een classificatiesysteem : de eerste twee letters waren zijn initialen, daarna volgde een cijfer per type object : 0-9 voor stoelen, 10-19 voor stoelen met armleuningen, 20-29 voor loungestoelen, 30-39 voor loungestoelen met armleuningen, 40-59 voor hoge tafels, 60-79 voor lage tafels,… Kjærholm was duidelijk een georganiseerd man.

Old No. 7

Een deel van de mystiek rond de Amerikaanse whisky Jack Daniel’s Old No. 7 oftewel Black Label wordt in de hand gewerkt door het mysterie van hoe de naam precies tot stand kwam. Tal van theorieën doen de ronde. Was het omdat het zevende recept het beste was, of was Daniels zevende vriendin zijn favoriete ? Kwam het van een scheepslabel of van het geluksgetal zeven ? Alleen Jasper Newton Jack Daniel, die de whiskydistilleerderij in 1866 oprichtte, weet waarom. En hij is niet meer in staat zijn geheim te onthullen.

90210

Waarom het ver gaan zoeken als een originele naam voor het grijpen ligt ? De makers van Beverly Hills, 90210 kozen voor de postcode van het deel van Beverly Hills waar de tienersoap zich afspeelt. In het najaar van 1990 bracht de Amerikaanse zender Fox de serie van Aaron Spelling in primetime in de ether. De serie was vanaf het tweede tot het tiende seizoen in 2000 een groot succes. In 2008 kwam er nog een spinoff met als titel alleen de postcode, die ook nog eens vijf seizoenen liep.

Licor 43

In het begin van de twintigste eeuw begon de Spaanse familie Zamora Conesa met het produceren van de Licor 43 op basis van een Romeins recept uit de oudheid met 43 geheime kruiden. In de loop der jaren perfectioneerde ze de receptuur, waardoor de kruidenlikeur in de jaren ’50 uitgroeide tot de marktleider in Spanje. In de jaren zestig werd het pittige drankje internationaal op de markt gebracht. Ook nu nog wordt Licor 43 alleen geproduceerd in de Spaanse stad Cartagena door de Zamora Conesa-familie, die het geheim van de gouden likeur nog altijd goed bewaart.

Raidillon 55

Toen Bernard Julémont in 2001 een horlogemerk oprichtte, moest de naam koste wat kost verbonden zijn met de befaamde Raidillon-bocht op het circuit van Francorchamps. 55 wagens mogen op Spa-Francorchamps deelnemen aan internationale wedstrijden (FIA World Cup). De 55 in het vet of in het groot op de 55ste minuut op de wijzerplaat vond Julémont visueel veel aantrekkelijker dan een 35 op de 35ste minuut of een 45 op de 45ste minuut. De beslissing was gemaakt : om meer dan één reden zou ’55’ de rode draad worden en elk horloge zou slechts in een beperkte oplage van 55 stuks te koop worden aangeboden.

Door Anja Van Der Borght & Nathalie Le Blanc

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content