Mensen wijzen op de gevaren van de zon heeft hetzelfde resultaat als zeggen dat roken kankerverwekkend is: het gaat het ene oor in en het andere uit. Meer aandacht wekt het feit dat zonnebaden rimpelvorming bevordert. Dat is voor ruim zes op de tien mensen de grootste bekommernis, blijkt uit een onderzoek van Clinique.

Sofie Albrecht / Foto’s Diane Hendrikx

Rimpels ontstaan wanneer de kwaliteit en kwantiteit van collageen- en elastinevezels verminderen. Beide bevinden zich in de dermis, waar ze fungeren als een ondersteunende vulling die de huid stevig en soepel houdt. UVA-stralen dringen door tot in die huidlaag, waar ze vrije radicalen creëren. Deze destructieve zuurstofmoleculen vallen de cellen aan en breken collageen af, waardoor onder andere rimpels ontstaan.

Gelukkig bestaan er stoffen die deze snoodaards neutraliseren: antioxidanten. De bekendste voorbeelden zijn vitamines C en E, bètacaroteen, selenium, BHT en een bepaald algenextract. Zonnecrèmes die behalve breedspectrumfilters ook een vitaminecomplex tegen vrije radicalen bevatten, zijn dan ook de trend van het jaar. Toch is dat niet nieuw: pioniers als Environ en Shiseido doen dat al jaren. Environ brengt een geactualiseerde versie uit van zijn unieke RAD-crème, die voldoende antioxidanten bevat om de zonnefilters zo laag mogelijk te houden zonder de bescherming te verminderen. Shiseido voorzag al zijn zonneproducten reeds in ’93 van een complex van vitamine C, E en wittelelie-extract, dat beschermt tegen vrije radicalen.

De opvallendste lanceringen van dit jaar zijn de UV-Response-technologie van Clinique en de Radical Protection Factor-methode van Lancaster, die beide rekening houden met de sterkte van de UV-stralen. Lancaster bedacht een techniek om de hoeveelheid en de soort vrije radicalen in de huid, veroorzaakt door UV-stralen, te bepalen. Deze Radical Protection Factor wordt gebruikt als maatstaf om de anti-vrijeradicalenwerking van een product te meten. Clinique werkt met fotoactieve antioxidanten om een continue bescherming te kunnen garanderen. Een eerste dosis (vitamines C, E en BHT) komt vrij bij het aanbrengen van de zonnecrème, een tweede golf wordt geactiveerd door de zon en past zijn bescherming aan de intensiteit van de UV-stralen aan.

De meeste parfumeriemerken voegen extraatjes zoals een antioxidantencocktail, hydraterende en kalmerende elementen toe aan hun zonnecrèmes. In de apotheek vinden we Galénic, dat de Soleil Spécific-lijn voorziet van het L.P.Protect-complex (vitamine C, E en een stof die de collageenvezels beschermt). Avène, Roc en Vichy gebruiken vitamine E, Bergasol kiest doorgaans voor A,B en E. In de supermarkt en drogisterij zijn er de Fresh Gels van Delial, die pronken met een celbeschermingssysteem van fytantriol, vitamine C en E. Nivea en Piz Buin werken met vitamine E.

Zonnecrèmes

Veel merken hebben tegenwoordig een vitaminecomplex in hun zonneproducten verwerkt, die in verschillende texturen en beschermingsfactoren verkrijgbaar zijn. Estée Lauder heeft gelaatscrèmes in BF 8, 15 en 30 en lichaamssprays BF 6 en 10 (vanaf 24 euro), Galénic Soleil Spécific bestaat in crème (BF 25, 40 en 60: 12,38 euro), gel (BF 6 of 15), melk in BF 25 en 40 (13,91 euro) en sprayvorm (BF 6, 15 en 25: 15,01 euro) en Vichy biedt hoge beschermingsfactoren (10 tot 60) vanaf 12,65 euro.

Lancaster voegde snelbruinende activa toe aan de Tan Optimizer voor gelaat en lichaam (BF 8: 33 euro) en heeft, net als Nivea (BF 15: 11,59 euro), een afslankende zonnecrème (BF 8: 38 euro) in huis. Ook aan verfrissende texturen is hard gewerkt: Dior ( Bronze Soleil Glacé BF 4: vanaf 24,30 euro) heeft verkwikkende sprays, Clinique (UV Response BF 15) en Delial (Fresh Gels BF 8, 15: vanaf 7,90 euro) bieden geltexturen.

Je haar verdient eveneens een aangepaste bescherming en verzorging. Verschillende merken hebben een echte zonverzorgingslijn voor het haar: Redken, Kadus, Inné en Kérastase vind je bij de kapper, Estée Lauder en Lancaster in de parfumerie.

Zelfbruiners

Zelfbruiners zijn er in alle vormen en soorten. De klassiekers zijn de crème- of geltexturen, zoals je die vindt bij onder andere L’Oréal ( Sublime Bronze: 11,13 euro), Lancaster ( Self Tan: vanaf 25 euro) en Estée Lauder ( Sunless: vanaf 24 euro). Praktisch zijn de sprays van HelenaRubinstein ( Golden Beauty Jet Tan: 26,05 euro) en het gemakkelijkst werken de getinte zelfbruiners, zodat je kunt controleren of je het product gelijkmatig verdeelt. Sommige zijn zelfs voorzien van paarlemoerdeeltjes om de huid een mooie glans te geven: CliniqueBody Quick Bronze (21,75 euro), Liérac Thekoa-zonnegel BF 2 (25 euro) en DiorSelf Tan-gelcrème (vanaf 24,30 euro) met warme amberkleur en -geur.

Aftersuns

Zonnebaden droogt je huid uit, een hydraterende crème is dus geen overbodige luxe. Een gewone bodylotion volstaat, al hebben de echte aftersuns extra snufjes die niet te versmaden zijn. Alle aftersuns bevatten vochtinbrengende en kalmerende ingrediënten ( Clinique Balm met Aloe Vera: 25,55 euro, Dior: vanaf 24,62 euro), sommige hebben verfrissende texturen (Delial Fresh Gel: 6,90 euro), andere hebben bruinverlengende kwaliteiten (Nivea: 7,29 euro, Estée Lauder: 24 euro, Lancaster Tan Maximizer: vanaf 27 euro, Helena Rubinstein: 26,05 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content