In de praktijk werkt het systeem in twee richtingen, het recupereert energie en slaat die op, of het levert energie voor diverse doeleinden. De voordelen zijn legio: de starttijd wordt teruggebracht tot 1/10 seconde (i.p.v. meerdere seconden), waarbij de motor onmiddellijk zijn stationair toerental bereikt. Het systeem levert een koppelverhoging, die vooral bij een laag toerental interessant is, het fungeert als een booster wanneer de behoefte aan een plotse versnelling zich voordoet en het beschikt over een Stop and Go-functie. Dit laatste betekent dat wanneer een voertuig twee seconden stilstaat met de pook in neutraal de motor afspringt. Heropstarten gebeurt door te ontkoppelen en in eerste te schakelen. Daarnaast regulariseert de Dynalto de onregelmatigheden in de loop van de motor en zorgt hij voor rechtlijniger toerentalverhogingen, die vooral bij het optrekken uit lage toerentallen resulteren in een opmerkelijke soepelheid. Tenslotte opent dit systeem nieuwe mogelijkheden voor speciale elektrische uitrustingen van auto's: van airconditioning, stuurbekrachtiging en ABS-remmen, tot het snel opwarmen van de katalysator of het gebruiken van een doodgewone stofzuiger via de 220 volts-stopcontacten in de koffer of in het interieur. Het systeem zelf zorgt niet voor een meergewicht noch voor een meerprijs, omdat alternator, startmotor en vliegwiel komen te vervallen. Het achterin gemonteerde pakket batterijen dat de plaats van het reservewiel inneemt, zorgt wel voor extra gewicht en kosten - al blijft onduidelijk hoeveel.

Tijdens onze rit ten zuiden van Parijs bleken vooral het extra vermogen bij lage toerentallen en het schokvrije bergop starten bruikbaar. Het rijden in derde tegen nauwelijks duizend toeren leverde geen hakkelende acceleraties op en in de stad wordt veel minder geschakeld. Bergop starten vanuit stilstand gaat zonder het gaspedaal te beroeren, enkel door het ontkoppelingspedaal los te laten. Ook delicate manoeuvres kunnen dankzij het hoge koppel bij lage toerentallen uitsluitend met het ontkoppelingspedaal worden uitgevoerd, inclusief het zachtjes oprijden van stoepranden.

De Stop and Go-functie zou in de genormaliseerde Europese verbruikscyclus 10 % minder verbruik opleveren; in praktijk wordt dat zelfs nog meer omdat de norm geen rekening houdt met de elektrische componenten die bij een klassieke motor extra energie opslorpen. De booster-functie levert bij een versnelling van 80 tot 120 km/uur in vijfde 1,75 seconden winst op (13,4 tegenover 15,1 seconde), leuk maar niet echt spectaculair. In de praktijk zou een kleinere motor, uitgerust met de Dynalto, de prestaties van een iets grotere kunnen voorleggen - met alle voordelen vandien. Citroën wil het systeem, gekoppeld aan een 1,6-litermotor, tussen 2000 en 2002 op de markt brengen. Maar er zijn kapers op de kust: bij ISAD toeren sinds kort ook een paar BMW's rond.

PIERRE DARGE