Dat Belgische ontwerpers meedraaien op wereldniveau is bekend. Maar ook de Belgische stoffenfabrikanten hebben in de modewereld internationaal naam en faam.

Een jeans voor H&M, een regenjas van Benetton, een linnen pak van Chanel: de kans is groot dat de stoffen Belgisch zijn. Van de grootste ketens tot de bekendste modehuizen, allemaal kopen ze heel wat van hun stoffen hier. Kledingtextiel in België – waarvan 80 procent geëxporteerd wordt – staat voor 35 bedrijven, 4600 werknemers en een omzet van 22 miljard fr. “De specialiteit van de Belgen is de casual en de sportieve, technologische stoffen”, zegt Kris Van Peteghem van de textielfederatie Febeltex. Twaalf kledijstoffenwevers – zowel grote groepen als familiale KMO’s – hebben zich nu gegroepeerd en trokken recent gezamenlijk naar Première Vision in Parijs, een van de belangrijkste stoffenbeurzen. Daar stelden ze de Belgische trends voor zomer 2001 voor, samengevat en gebundeld door stiliste Françoise Dury. “Ik werk sinds een jaar met hen”, vertelt Dury. “We wisselen ideeën uit die ik dan synthetiseer in de ‘Belgische’ trends. De Belgen zijn met relatief weinig op Première Vision maar ze kunnen er duidelijk hun stempel drukken.”

Zomer 2001 gaat volgens Dury nog steeds over inspiratie uit de natuur en bloemenkleuren. “Stoffen zijn beïnvloed door de flora: door de kreuken in de bloemblaadjes, de glans van bladeren. Het gaat er echt om de natuur in al haar aspecten te reproduceren.”

De twaalf fabrikanten werken elk op hun domein, van linnen, jeans, en katoenmengelingen tot zeer technische stoffen. Toch is er een gemeenschappelijke noemer: de zoektocht naar steeds meer draag- en onderhoudscomfort. Concreet betekent dat bijvoorbeeld linnen dat in een handomdraai gestreken wordt, ademende stoffen, self healing-stoffen (als er een gaatje inzit, herstelt zich dat vanzelf), stoffen met zonnebescherming of met bacteriewerende en geurneutraliserende eigenschappen,… En dat zijn nog maar de meest evidente voorbeelden.

De drager van een stof zal zich waarschijnlijk niet verdiepen in de al te technische details. En het is er de stoffenfabrikanten ook niet om te doen naambekendheid te verwerven bij het grote publiek. Maar dat ze met hun gezamenlijk initiatief nu naar buiten komen, heeft onder meer te maken met een upgrading van hun imago. Het tekort aan ingenieurs in de sector is schrijnend. Door de nadruk te leggen op de link met mode, wil men de jobs aantrekkelijker maken. “Wij werken met alle Europese confectiehuizen, we werken dus achter de schermen mee aan mode”, zegt Rinze Koopmans, marketing manager bij Uco Sportswear.

Meer info: www.febeltex.be

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content