Enkele jaren geleden verschenen een paar handige, compacte bestelwagentjes op de markt die algauw ook als personenwagen populair werden. De Citroën Berlingo was er een van, net als de Renault Kangoo. Veel auto voor weinig geld bleek aan te slaan.
...

Enkele jaren geleden verschenen een paar handige, compacte bestelwagentjes op de markt die algauw ook als personenwagen populair werden. De Citroën Berlingo was er een van, net als de Renault Kangoo. Veel auto voor weinig geld bleek aan te slaan. De nieuwe Citroën Berlingo oogt een beetje reusachtig in vergelijking met zijn voorganger. De handige kleine is maar liefst 24 cm langer en 8 cm breder. Bovendien kreeg hij een wat stoerder uiterlijk mee en binnenin een resem gebruiksmogelijkheden. De eerste indruk is een beetje verwarrend, omdat de ronde opbergvakken in het dashboard op luchtuitlaten lijken. Bij nader toezien steekt de Berlingo, die op het platform van de C4 Picasso staat, vol handige en minder handige vakjes. Door de pook tegen het dashboard aan te plakken, kwam ruimte tussen de voorstoelen vrij en daar zit nu een groot opbergvak. Als ook de handrem daar niet stond, kon het nog ruimer zijn geweest. Maar er zijn ook vakjes in de vloer, de ruit van de achterklep kan open voor het vervoer van extra lange voorwerpen en in de koffer bevindt zich een zaklamp die automatisch wordt opgeladen. De Berlingo bezit ook twee schuifdeuren, maar de raampjes daarvan kunnen alleen op een kiertje geopend worden. In de versie die wij testten, stonden achterin drie individuele stoelen, als wilde Citroën het comfort van de monospaces achterna. Jammer genoeg kunnen die stoelen niet in de lengte verschuiven. Ze klappen wel dicht en kunnen daarna naar voren gekanteld worden, of gewoon uitgetild. Al was dat weer niet zo simpel, het lukte ons de ene keer wel, de andere keer niet. Na het uittillen staat een immense 3000 liter laadvolume ter beschikking en met dichtgeklapte passagiersstoel vooraan kunnen smalle voorwerpen met een lengte van 2,55 meter mee aan boord. Een merkwaardige optie is de Modutop, een soort verhoogd dak waarop je extra lading kunt stapelen. Onder de kap van de testwagen stak een 1.6 turbodiesel die wel redelijk vinnig bleek, maar ook een beetje luidruchtig. Het verbruik bleef gezien zijn omvang en lijn met 6,5 liter/100 km aan de redelijke kant. De Citroën Berlingo mag dan een flink stuk groter geworden zijn met extra laadmogelijkheden, zijn prijskaartje groeide navenant. En dat zal wel even slikken zijn voor wie gewend was aan de fraaie verhouding prijs/functionaliteit. Over enkele maanden weten we of de liefhebbers van het genre in die prijsstijging meegaan of juist hun oog laten vallen op die andere kleine, die de naam Nemo meekreeg. Wordt vervolgd.