Toen Toyota zich een tiental jaar geleden met Lexus en de LS400 op het hoogste segment van de markt richtte, was het scepticisme groot. Toch bleek de nieuwkomer meteen op het niveau te staan van de Mercedes S-klasse, en dat was net zo met de GS-serie, die de BMW 5-reeks en de E-klasse naar de kroon stak. Met de lancering van de IS200 (als concurrent voor de BMW 3-serie) en de modieuze RX terreinwagen werd het gamma vervolledigd. In Europa, waar traditie een grotere rol speelt, bleef het succes beperkt. Maar in de Verenigde Staten pakte Lexus gezwind waar het recht op had: een flink deel van de koek.
...

Toen Toyota zich een tiental jaar geleden met Lexus en de LS400 op het hoogste segment van de markt richtte, was het scepticisme groot. Toch bleek de nieuwkomer meteen op het niveau te staan van de Mercedes S-klasse, en dat was net zo met de GS-serie, die de BMW 5-reeks en de E-klasse naar de kroon stak. Met de lancering van de IS200 (als concurrent voor de BMW 3-serie) en de modieuze RX terreinwagen werd het gamma vervolledigd. In Europa, waar traditie een grotere rol speelt, bleef het succes beperkt. Maar in de Verenigde Staten pakte Lexus gezwind waar het recht op had: een flink deel van de koek. De SC430, die de degens kruist met de nieuwe Mercedes SL, haalt zijn inspiratie in de eerste plaats bij de SLK. Voorzien van een aluminium dak dat automatisch en in 25 seconden in de koffer verdwijnt, volgt de wagen de trend van de cabrio-coupé, een type dat almaar populairder wordt. De wagen staat op een verkort onderstel van het topmodel, de LS430, en heeft achterin twee te verwaarlozen zitjes. Onder de kap zit de V8-motor van diezelfde LS430 gemonteerd, voorzien van een elektronische gaspedaalsturing, een getrapte inlaatcollector, en een variabele kleplift op de twee inlaatnokkenassen. Dat geheel levert zo'n 286 pk en vooral een zeer bruikbare trekkracht, bij 3500 toeren/minuut haalt hij een maximum van 419 Nm. Kortom, het serieuzere werk waaraan een sublieme vijftrapsautomaat van het klassieke type is gekoppeld. Sportievelingen zullen opwerpen dat een sequentiële bediening ontbreekt, maar dan moeten ze beseffen dat deze SC430 geen sportwagen wil zijn. De coupé-cabrio is veeleer een krachtige cruiser voor levensgenieters die bij tijd en wijle gehaast mogen zijn. De eerste indruk bevestigt die optie: wie achter het stuur van de Lexus plaatsneemt, wordt verwelkomd in een wereld van luxe en degelijkheid. Een stuurwiel in leder en hout, houtfineer op de middenconsole en prachtig steunende stoelen zetten de toon. De zitjes achterin zijn zo krap dat de constructeur er beter aan had gedaan dat volume aan kofferruimte te besteden. Want het dakmechanisme mag dan fijn zijn, voor wie het dak in de koffer laat verdwijnen, blijft maar zeer weinig ruimte over. Met 135 liter en een wat ongelukkige, weinig homogene vorm blijven de reismogelijkheden zeer beperkt. Het potentieel van de SC430 is bijzonder en geen mens zal klagen over de prestaties: in pakweg zeven seconden snelt hij naar 100 km/uur en de hernemingen zijn prima. Ook de wegligging is ondanks de comfortabele ophanging uitstekend, maar veel informatie wordt niet naar de bestuurder doorgespeeld, het contact tussen stuur en wielen is zo goed als volledig weggefilterd. Op slechte wegen is de SC430 wat minder in zijn sas en bij het manoeuvreren en parkeren valt op hoe groot de draaicirkel van deze 2+2 wel uitvalt. Wie met de SC430 een beetje enthousiast de weg opgaat, moet wel het verbruik in het oog houden. De mix op papier mag dan 12 liter/100 km bedragen, in de praktijk is dat nauwelijks te realiseren. En stadsritten mijdt men beter helemaal, want daar heeft de cabrio-coupé meer dan 17 liter nodig. De uitrusting van de cabrio-coupé is zonder meer voorbeeldig, zo compleet dat er slechts twee opties overblijven: een nog geavanceerdere muziekinstallatie en een uitgekiend navigatiesysteem. Standaard krijgt elke koper een volledig veiligheidsarsenaal mee met frontale en laterale airbags, ABS, antispinsysteem en stabiliteitscontrole. Daarbovenop komen lichtmetalen velgen, een automatische airconditioning, verwarmde stoelen, een geluidsinstallatie met radio/cd, boordcomputer, leren binnenbekleding. Getrouw aan de traditie hoort daar een garantie van drie jaar of 100.000 km bij en een roestschadegarantie van liefst twaalf jaar. De prijs voor zoveel fraais ligt net onder de drie miljoen frank, maar de staat jaagt de factuur uiteindelijk nog fors op.LEXUS SC430MOTOR:voorin gemonteerde V8-benzinemotor met een slagvolume van 4293 cm3, die via een vijftrapsautomaat de achterwielen aandrijft.POTENTIEEL:maximaal vermogen van 286 pk/210 kW bij 5600 toeren/minuut en max. koppel van 419 Nm bij 3500 toeren/minuut.AFMETINGEN:451,5 cm (l), 182,5 cm (br), 137 cm (h) en 262 cm (wielbasis).KOFFERVOLUME:135 liter (dak in koffer), 368 liter.VERBRUIK IN LITER/100 KM:17,2 (stad), 9 (buiten stad), 12 (mix).CO2-UITSTOOT:287 gr/km.PRIJS, INCLUSIEF BTW:2.940.980 fr., vermeerderd met 200.000 fr. BIV (respectievelijk 72.905 en 4957,85 euro).JAARLIJKSE AUTOBELASTING:64.970 fr./ 1610,56 euro.PIERRE DARGE