De nieuwe Peugeot 407 is met zijn zeer herkenbaar front en elegante lijn een verrassende verschijning waarvan de harmonie alleen verbroken wordt door de grote overhang vooraan. Bij de 407 SW (zeg maar de break) wordt die harmonie hersteld door een grotere overhang achteraan, waardoor de auto 9 centimeter langer wordt dan de berline en nu 4,76 meter meet. Dat is veel voor een middenklasser, vooral omdat de wielbasis op 2,72 meter werd gehouden. Wie die cijfers bekijkt, vermoedt dat ...

De nieuwe Peugeot 407 is met zijn zeer herkenbaar front en elegante lijn een verrassende verschijning waarvan de harmonie alleen verbroken wordt door de grote overhang vooraan. Bij de 407 SW (zeg maar de break) wordt die harmonie hersteld door een grotere overhang achteraan, waardoor de auto 9 centimeter langer wordt dan de berline en nu 4,76 meter meet. Dat is veel voor een middenklasser, vooral omdat de wielbasis op 2,72 meter werd gehouden. Wie die cijfers bekijkt, vermoedt dat de passagiers niet royaal veel ruimte krijgen en dat klopt : vooraan zit men prinsheerlijk, achterin is de ruimte krap. De grotere achterpartij heeft vreemd genoeg niet voor een grotere kofferruimte gezorgd. Met een laadvolume van 448 liter verdient de 407 SW nauwelijks de term 'break' en volgt daarbij helaas de nieuwerwetse trend van middenklassers die alleen maar de lijn van een break meekrijgen, niet het laadvermogen. Vreemd is daarbij wel dat je in zijn voorganger, de 406 break, een ferme 525 liter kon laden. In het voordeel van de 407 SW pleit wel dan wel weer de lagere laaddrempel, die het inladen makkelijker maakt en de ruit van de achterklep die apart kan worden geopend. Met de in twee delen opgeklapte achterstoelen ontstaat een vlakke laadvloer met een volume van 1365 liter. Klapt men de voorste passagiersstoel dicht, dan kunnen voorwerpen van 2,70 meter vervoerd worden. En toch is de 407 SW met zijn doorlopend glazen dak een prachtige auto geworden. Dat zijn lijn ook aërodynamisch verantwoord is, blijkt uit de luchtweerstandcoëfficiënt van 0.29. Anderzijds nam zijn gewicht in vergelijking met de berline met 150 kg toe, zodat de nieuweling 1560 kg op de schaal zet. Met die gewichtstoename in het achterhoofd kozen we voor de tweeliter Hdi, de uitstekende turbodiesel die 136 pk levert en die we uit de Ford C-Max kennen. Die zelfontbrander werd aan een handgeschakelde zesbak met korte verhoudingen gekoppeld, in een poging om de last van het overgewicht een beetje te neutraliseren. Die combinatie blijkt een goede keuze, maar een sprinter zal de 407 SW nooit worden. En dat weten ze bij Peugeot : wie naar wat extra reserve zoekt bij een inhaalmanoeuvre kan voor enkele seconden op een overboost rekenen, die het motorkoppel naar 340 Nm brengt. Het rijcomfort en de wegligging zijn uitstekend, het verbruik blijft zeer redelijk : wie geen gekke toeren uithaalt, blijft op 7,5 liter/100 km hangen. Tot de basisuitrusting behoren een veiligheidspakket, een automatische airco en het panoramische glazen dak dat op hete dagen van binnenuit door een beschermplaat kan worden afgedekt. Pierre Darge