Dior showde zijn cruisecollectie in de hippodroom van Chantilly. Deze stad, gelinkt aan de kantnijverheid én aan de paardensport, kon niet beter gekozen zijn als locatie.

Het modehuis liet een team van acht escaramuza-amazones overvliegen uit Mexico. Ze openden en sloten de show met een charreada, een soort rodeo. Dat zorgde voor veel spektakel en creëerde een echt manege-gevoel. De gasten op de eerste rij moesten het opstuivende zand er maar bij nemen. De amazones zagen er elegant uit in hun outfits die speciaal voor de show gecreëerd waren door Dior.

Sinds Maria Grazia Chiuri haar intrede deed bij Dior, heeft ze de vrouwencollectie een powerboost gegeven. Ook de cruisecollectie draaide rond sterke vrouwen. Chiuri inspireerde zich hiervoor op de escaramuzas en Het huis met de geesten, de succesroman van de Chileense schrijfster Isabel Allende, een verhaal over onafhankelijke vrouwen. Ze vertaalde beide inspiratiebronnen in een mix van vrouwelijke en mannelijke elementen. Denk witte en gestreepte mannenhemden, smalle dassen, broekpakken en leren jassen in sobere uitvoeringen, maar ook kant, tule, toile de Jouy en artisanaal borduurwerk met een vleugje Zuid-Amerikaanse folk.

© Ines Manai

Variaties op het Bar-jasje, onlosmakelijk verbonden met de New Look uit 1947, waren alomtegenwoordig, nu eens gecombineerd met een pantalon, dan weer met een volumineuze tulen rok of broekrok. Brede strohoeden van de hand van Stephen Jones werden gecombineerd met witte jurken en geborduurd volgens traditionele methodes, met inlegwerk van kant die dankzij zwarte contrasten voor een sterk grafisch effect zorgde. Prints en borduurwerk van tijgers en slangen deden dan weer exotisch aan.

Op het vlak van accessoires noteerden we de iconische zadeltas die Maria Grazia Chiuri met succes heruitgevonden heeft, zwarte laarzen, stoere bottines en brede leren riemen. Ze bezorgden zelfs de meest vrouwelijke avondjurk een krachtige uitstraling.