Negativisme mijd ik, het zet een rem op vernieuwing. Dat gevoel wordt versterkt door veel in Silicon Valley te vertoeven, waar een wij-gaan-de-wereld-veranderensfeertje hangt. Problemen vechten ze niet aan, maar proberen ze op te lossen. Ik moet altijd afkicken wanneer ik terugkeer uit de VS. Europeanen zijn erg gefocust op problemen en risico's, dat zit in ons DNA, terwijl ze links en rechts van ons veel meer bezig zijn met de positieve kant van de zaken. In de zakenwereld geldt : je praat eerst met Amerikanen om ideeën op te doen en nadien met Europeanen om alles kritisch te benaderen.
...

Negativisme mijd ik, het zet een rem op vernieuwing. Dat gevoel wordt versterkt door veel in Silicon Valley te vertoeven, waar een wij-gaan-de-wereld-veranderensfeertje hangt. Problemen vechten ze niet aan, maar proberen ze op te lossen. Ik moet altijd afkicken wanneer ik terugkeer uit de VS. Europeanen zijn erg gefocust op problemen en risico's, dat zit in ons DNA, terwijl ze links en rechts van ons veel meer bezig zijn met de positieve kant van de zaken. In de zakenwereld geldt : je praat eerst met Amerikanen om ideeën op te doen en nadien met Europeanen om alles kritisch te benaderen. Ik ben fan van Mark Zuckerberg. De dingen die hij maakt zijn zeer slim en werken ongelooflijk goed. Natuurlijk wil hij geld verdienen, maar waarom moet dat botsen met positieve intenties ? We moeten af van dat cynisme. Als Zuckerberg 450 miljoen dollar in liefdadigheid steekt, wordt daar direct bij gezegd dat het om een boekhoudkundige constructie gaat. En dan ? ! Wat is daarop tegen als zoveel mensen geholpen zijn ? Hetzelfde geldt voor Bill Gates. Impact op de wereld wordt voor zulke miljardairs veel belangrijk dan hoeveel ze op hun rekening hebben staan. Apple, Google, Facebook, Amazon... zij bepalen onze toekomst. Ik ben daar niet bang voor. Ze zijn verplicht te blijven evolueren, want garantie op blijvend succes is er niet. Kijk naar Nokia of Kodak. Wie had er zeven jaar geleden gedacht dat Nokia geen telefoons meer zou verkopen ? De markt is geen dictatuur. We evolueren steeds meer naar het zakenmodel value for data. Kijk naar Facebook : je geeft data en je krijgt een fantastisch gratis sociaal platform in de plaats. Zodra mensen merken dat technologie hun leven makkelijker of goedkoper maakt, aanvaarden ze die ruil. Wij praten altijd maar over privacy, maar security is veel belangrijker. Ik vertrouw Facebook dat ze met mijn data enkel geld willen verdienen, maar er zijn een heleboel bad people die met mijn data ergere dingen willen doen. We zullen dus een boom van securitybedrijven zien. Geprogrammeerde vriendelijkheid wint het van oprechte onvriendelijkheid. Hoe digitaler de wereld, hoe uitzonderlijker de oprechte customer service wordt, waardoor ze alleen maar in waarde zal stijgen. Bedrijven die uitblinken in klantvriendelijkheid zullen zich onderscheiden. In onze contreien heb je daar met Coolblue, Carglass, JBC, Cartamundi en Torfs goede voorbeelden van. 'Made in China' zal 'Designed in China' worden. In China leeft het idee dat ze de industriële revolutie gemist hebben en dat hen dat geen tweede keer mag overkomen. De Chinese overheid is het hele onderwijs aan het hervormen, de focus komt te liggen op creativiteit en innovatie. Tegen 2025 zullen 180 miljoen Chinezen afstuderen in dat nieuwe systeem. Ik kijk zelf het meest uit naar de zelfrijdende auto. Dat je rustig een aperitiefje drinkt terwijl je van je werk naar huis rijdt, lijkt me een mooi vooruitzicht (lacht). Ik vraag me af wanneer het eerste land een verbod zal invoeren om nog zelf te rijden. En ik vraag me af of mijn zoon van zes jaar over twaalf jaar nog een rijbewijs zal moeten behalen. Ik zie de toekomst positief in. Op vlak van gezondheidszorg zal er veel in gunstige zin evolueren de komende vijftien jaar. We zitten nu in een reactieve wereld : de zieken genezen. Er zal steeds meer geld gaan naar het gezond houden van mensen. Elon Musk is ervan overtuigd dat de wereld om zeep zal gaan door slecht energiegebruik. De oprichting van Tesla (elektrische wagens) is een poging om rechtstreeks in te grijpen. En SpaceX is zijn plan B, zodat we in geval van nood naar Mars kunnen verhuizen. Hij méént dat, hè. Steven Van Belleghem (39) is professor marketing aan de Vlerick Business School en treedt geregeld op als keynote speaker en business coach. Hij is auteur van 'The Conversation Company', 'The Conversation Manager', 'When Digital Becomes Human' en eind vorig jaar (samen met Peter Hinssen) 'The Spirit of The Valley', waarin hij verslag doet van zijn bezoeken aan bedrijven als Apple, Google en Tesla. www.stevenvanbelleghem.com DOOR MATTHIAS STOCKMANS & PORTRET DEBBY TERMONIA"Facebook wil met mijn data geld verdienen, maar er zijn een heleboel bad people die met mijn data ergere dingen willen doen"