FRÉDÉRIC FEKKAI BELICHAAMT HET FENOMEEN VAN DE CELEBRITYKAPPER, MAAR IS VEEL MEER DAN DAT. ZIJN NEUS VOOR ZAKEN EN TALENT OM MENSEN ER GOED UIT TE LATEN ZIEN EN ZICH GOED TE DOEN VOELEN LIGGEN AAN DE BASIS VAN EEN HEUS IMPERIUM.

U hebt het fenomeen van de ‘celebrity hairdresser’ gelanceerd ?

Ik ben begonnen als studiokapper : ik werkte mee aan modeshoots voor tijdschriften en deed ook de kapsels van filmsterren voor rodeloperevenementen. Daar kwam de pers op af. Meestal zijn studiokappers zeer creatief, maar hebben ze geen idee hoe ze over hun werk moeten praten. Ik kon het goed uitleggen en werd dus geregeld geïnterviewd. Toen ik een salon opende in Bergdorf Goodman ( het bekende New Yorkse warenhuis), volgden zowel de modemensen als beroemdheden. Ik heb gewerkt met Jody Foster, Kim Basinger, Tom Cruise, Meryl Streep, Michael Douglas, Scarlett Johanson, Jennifer Lopez,… Alle topsterren. Dat maakte dat mijn salon erg bekend werd, want de hele who’s who zat daar, het werd the place to be van de mode- en de glamourwereld. Daar ligt het DNA van het merk, dat heb ik altijd gecultiveerd.

U hebt veel beroemde sterren geknipt. Wie wilt u nog in de stoel ?

Als je me dat tien jaar geleden had gevraagd, had ik je een ander antwoord gegeven, maar vandaag maakt het me veel gelukkiger als ik iemand kan helpen om haar eigen stijl te vinden. Het is leuk om mensen als Angelina Jolie of Scarlett Johanssen in je stoel te hebben, maar dat is puur ego.

Zijn die beroemde klanten soms ook onzeker ?

Dat is een goede vraag. Je hebt altijd de indruk dat beroemdheden erg anders zijn dan wij. Maar het enige verschil is dat zij altijd in the picture lopen en dat mensen zich willen associëren met hen. Maar ze hebben dezelfde zorgen als iedereen : een partner die hen bedriegt, kinderen die het uithangen,… Ook op vlak van schoonheid verschilt dat niet veel van waar ‘gewone’ mensen mee worstelen.

Hebben ze veel meer moeite om vertrouwen te schenken aan een kapper, juist omdat hun uiterlijk zo belangrijk is ?

Natuurlijk. Ik herinner me dat sterren vroeger zelf voor hun kleding en make-up zorgden. Toen mensen commentaar begonnen te geven op hun look, riepen ze professionele hulp in. Elke ster heeft tegenwoordig een stylist, een visagist, een kapper en een modeontwerper. Want ze hebben begrepen dat imago belangrijk is. Een ernstige actrice wilde zich vroeger vooral niet associëren met modemerken en mannequins, maar nu is dat omgekeerd. Actrices doen het vaak beter dan modellen.

Wat is het geheim van een goed kapsel ?

Uiteraard moet je goed kunnen knippen en kleuren. Maar het gaat net zo goed om het begrijpen van wat een goede stijl is voor iemand en kunnen uitleggen waarom. Het heeft geen zin dat je hier met een geweldig kapsel buiten wandelt, waar je de volgende dag niet mee uit de voeten kunt. Daarom zal ik je vragen stellen over je leven, om te weten wat belangrijk is voor jou. Je levensstijl is immers een factor die je niet zo snel verandert, net zoals je beenderstructuur, silhouet, haartextuur en teint. Je haarstijl moet bij je passen en je sterke punten beter doen uitkomen. Daar baseer ik mijn suggesties op. Dan zal ik mijn klanten uitleggen waarom we voor die stijl kiezen, voor die kleur, snit en lengte, en hoe je kleren en je make-up daar bij passen.

Het gaat niet alleen om het kapsel, het is een geheel. Dat is het passionerende. Want gewoon knippen vind ik erg saai. Ik heb nooit een echte kapper willen zijn. Met alle respect voor mijn collega’s, maar dat vind ik te beperkend. Ik ben vooral geïnteresseerd in het aanreiken van ideeën en styling. Het is niet mijn bedoeling om je te dicteren hoe je je haar moet dragen, maar ik wil verschillende opties geven waar je je goed bij voelt en die je thuis kunt toepassen. Het resultaat is allure, waarvan het kapsel een onderdeel is. Als je er goed uitziet, voel je je ook goed. Een oude vriend uit de Provence, die ik jaren niet had gezien, kwam me opzoeken in mijn salon. Hij is een intellectueel die niets van luxe kent en daar ook helemaal niet mee bezig is. Hij ging zitten en keek naar de vrouwen die binnen kwamen en buiten gingen. Verbaasd merkte hij op : “Elles rentrent comme Cosette, elles sortent comme cendrillon.” ( schaterlach) Het gaat om veel meer dan schoonheid, het draait om een attitude.

Bestaat een ‘bad hairday’ ? Is dat een fysiek of een psychologisch fenomeen ?

Het bestaat inderdaad. Maar je kunt het almaar beter verhelpen. Enerzijds weet je steeds meer door de tips die je in de media vindt en anderzijds gaat de technologie er enorm op vooruit. Tot een paar jaar geleden kon je kroes niet controleren. Nu hebben we een serum dat als een microfilm rond elk haar ligt. Als het regent zal je haar wel terug krullen, maar zal het zacht en handelbaar blijven zonder te kroezen. We werken elke dag aan producten die de textuur van het haar verbeteren. Als haar er fantastisch uitziet, is dat doorgaans omdat de textuur goed is.

Hoe ziet uw dagelijks leven eruit ? Knipt u nog zelf ?

Ja, al sta ik niet meer elke dag in een salon. Ik werk ook aan producten, met journalisten of sterren en leid mensen op. Een typische dag in New York : ik sta vroeg op en begin met een work-out. Ik ben helemaal gebeten door kickboksen. Dat is veel meer dan een sport, het is een way of life. Daarna ontbijt ik samen met mijn gezin en neem ik mijn dochtertje nog even naar de speeltuin in Central Park. Vervolgens ga ik naar kantoor. Voor de lunch spreek ik af met vrienden of zakenrelaties. ’s Avonds staat er vaak nog een social event op de agenda.

Zoekt u altijd naar een meerwaarde in zaken of activiteiten ?

Ik heb mezelf ook al afgevraagd wat dat boksen zo verslavend maakt. Vroeger ging ik naar de fitness, maar geen enkele trainer kon me lang boeien, het werd gauw saai. Ik haat routine. Boksen biedt zoveel meer : het is een sport waarin je bijna flauwvalt van vermoeidheid, maar je moet blijven staan om te winnen. Het is mentaal. Als je opgeeft, verlies je. Ik houd ervan om mezelf uit te dagen om steeds verder door te gaan. Ik houd niet van de comfortzone. Daar raak ik snel verveeld. Ik wil ideeën krijgen en dingen doen die out of the box zijn.

Is dat het geheim van uw succes ?

Absoluut. Ik ben een echte ondernemer in hart en nieren. En een goede zakenman denkt out of the box. Mijn productlijn bijvoorbeeld had een vernieuwende filosofie in de jaren negentig. Ik had een vrouw ontmoet die mooi gekleed was, de juiste handtas droeg en haar huid verzorgde met crèmes van een paar honderd dollar. Maar haar haar waste ze met een shampoo van 6,99 dollar. Dat klopte niet. Ik realiseerde me dat vrouwen niet op dezelfde manier voor hun haar zorgden als voor hun huid. Dus ontwikkelde ik haarverzorging met de filosofie en de technologie van huidverzorging : de producten waren niet alleen efficiënter maar ook eleganter qua verpakking, gevoel en geur. We ontwikkelden specifieke producten voor verschillende behoeften en haartypes : voor gekleurd haar, glans, volume, dik en weerbarstig haar,…

Toen ik in 1989 mijn salon opende in Bergdorf Goodman stond ik erop dat ik er ook het beautyinstituut en het café ernaast mocht bijnemen. Door de drie samen te nemen creëerde ik de eerste dayspa, met een kapsalon, schoonheidsinstituut en een goed restaurant met een mooi interieur en een topchef. Lifestyle gaat niet gewoon over dingen doen, het is de hele ervaring, het totaalpakket. Dat is buiten het hokje denken.

U hebt een eigen productlijn, een boek, enkele filmrolletjes, een juwelenlijn,…. Wat staat er nog op uw lijstje ?

Momenteel werk ik aan een fantastisch product en wil ik de beleving van een kappersbezoek revolutioneren : een nieuw concept dat een andere, fantastische ervaring biedt.

Waar haalt u die ideeën ?

Ik denk niet als een kapper. Alle mensen waar ik mee samenwerk komen uit verschillende industrieën : het zijn producers, bankiers, artiesten, atleten,… Zo verzamel ik onbewust geweldige ideeën, want iedereen wil iets beter maken. Ik lees zeer gericht ; over zakendoen, wetenschappen of een idee. Ik moet er iets van opsteken, ik lees zelden om me te ontspannen. Ik ben een nieuwsgierig man. Ik reis veel en overal waar ik kom trek ik de stad in om een museum of galerij te bezoeken, ergens waar ik de plaats leer begrijpen.

DOOR SOFIE ALBRECHT

“JE DENKT DAT BEROEMDHEDEN ERG ANDERS ZIJN DAN WIJ. MAAR ZE HEBBEN DEZELFDE ZORGEN ALS IEDEREEN.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content